Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Merlin Wetzels – De Jong (vp e-commerce Albert Heijn)

merlin wetzels de jong albert heijn next leadership 50

‘Haal nooit de koffie.’ Dat drukt Merlin Wetzels – De Jong (1982) mensen op het hart die net beginnen aan hun carrière. Wat ze daarmee wil zeggen: doe gelijk mee, ook al heb je de ervaring nog niet.

Haar eigen loopbaan begint bij als managementtrainee bij PostNL, na studies aan de Hotelschool The Hague en een master Supply Chain Management aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Vanaf de start spreekt Wetzels – De Jong zich uit en stelt ze zich onafhankelijk op. Ze volgt niet klakkeloos de mening van anderen, maar denkt kritisch en zelfstandig na. ‘Ik deed altijd mee, zat aan tafel en was niet bang.’

Bij PostNL groeit ze in diverse rollen, van trainee tot sitemanager van een van de landelijke sorteercentra. In 2015 maakt ze de overstap naar Albert Heijn, waar ze in negen jaar tijd opklimt tot VP eCommerce. Ze geeft nu leiding aan de e-commerce-activiteiten van Nederlands grootste supermarktketen.

Maximale inzet met plezier

Haar onafhankelijke opstelling en doortastendheid hebben Wetzels – De Jong geen windeieren gelegd. ‘Ik had het geluk altijd goede sponsoren te hebben binnen en buiten de directie, om mee te sparren en voor advies. Ik geloof in diversiteit van teams en spot gemakkelijk talent. Door mensen veel ruimte en verantwoordelijkheid te geven. En ik ga altijd en overal maximaal voor, met veel plezier.’

De combinatie van een succesvolle carrière en het moederschap van twee kinderen blijft ook voor Wetzels – De Jong een uitdaging. ‘Echt aandacht hebben voor dat wat je op dat moment aan het doen bent.’ Daarin kan ze zichzelf nog ontwikkelen, ‘door nog beter een balans te vinden in thuis zijn en op het werk zijn’.

Agressie tegen personeel

Bij Albert Heijn is een van de grootste uitdagingen het vinden van gekwalificeerd personeel en die te behouden. Zo werken er voor de supermarktketen ruim 5.000 boodschappenbezorgers. Wat daarbij niet helpt, is dat de agressie tegen bezorgers en ook winkelmedewerkers toeneemt.

‘Dat vind ik niet normaal’, zegt Wetzels – De Jong. ‘Of dat nu een medewerker is op het zelfscanplein die uitgescholden wordt of een bezorger die te laat is en wordt klemgereden. Het gebeurt echt iedere week. Wij trainen en beschermen onze mensen daarvoor zo goed als mogelijk.’

Het werk leuk houden in alle lagen blijft daarom een belangrijk thema voor Wetzels – De Jong. ‘Heb plezier met elkaar, heb oog voor een ander en waardeer ieders talenten.’

Buiten gebaande paden

Wetzels – De Jong hoopt dat de nieuwe generatie leiders nog meer buiten de gebaande paden durft te denken. ‘Veel meer risico durven nemen in hoe je naar talent kijkt, aanwezigheid op kantoor, duobanen, wat nu echt hard werken of productief zijn is.’

Een ander advies: geef door wat je ontvangt. ‘Ik ben door zoveel mensen geholpen met adviezen en kansen. Dat geef ik nu door aan jongere talenten.’

En dat koffie halen? Dat is nu niet meer haar mantra. ‘Dat paste heel goed in het begin van mijn carrière, nu haal ik met liefde de koffie.’