Foto: Fotoburo Toin Damen
Bij belangrijke beslissingen vraagt Merijn Goris (1987) zich af: ‘wat zou ik zelf willen dat mijn leidinggevende in dit geval doet?’ Deze les is kenmerkend voor de manier waarop Goris te werk gaat als kersverse algemeen directeur van voetbalclub Willem II. ‘Met die gedachte heb ik al vaak een antwoord gevonden op wat ik moest doen in een situatie, ook al is dat niet altijd de makkelijke oplossing.’
Goris stapte deze zomer over van de zuivel naar het voetbal. Een opvallende switch, maar avontuur en uitdagingen zoeken loopt als een rode draad door zijn carrière.
Na zijn studie International Business aan de Universiteit van Tilburg en een master Entrepreneurship, Strategy & Organization Economics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam begon Goris zijn loopbaan als stagiair bij Heineken. Daar bekleedde hij diverse commerciële functies in binnen- en buitenland, waaronder in Panama en Botswana.
Net toen hij op het punt stond om door te groeien naar een hogere managementfunctie bij de bierbrouwer, gooide de coronapandemie roet in het eten. Goris besloot het roer om te gooien en verhuisde met zijn vrouw en jonge kinderen naar Ethiopië. Daar werd hij ceo van zuivelbedrijf Holland Dairy.
‘Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak is het belangrijk geweest om voor uitdagingen te kiezen waar anderen voor zouden passen’, aldus Goris. ‘In je eentje naar Panama op je 21e? Let’s go. Met je gezin naar Ethiopië buiten het gebaande pad? Mooi. Cliché, maar ik kies ervoor om steeds weer buiten mijn comfortzone te gaan. Bold moves drijven mij.’
Zijn recept? Verslaafd zijn aan vooruitgang, of ‘addiction to progress’ zoals hij het zelf noemt. ‘Daarin zit zowel het behalen van resultaat, als de nederigheid dat je elke dag nog te leren hebt’, legt hij uit. ‘Als leider is het belangrijk om elke dag je bed uit te stappen in de wetenschap dat je vandaag weer veel te leren hebt en niet alle wijsheid in pacht hebt.’
Dat werpt zijn vruchten af, want in Ethiopië boekte Goris indrukwekkende resultaten met Holland Dairy. In drie jaar tijd groeide het verkoopvolume met een factor 2,5 en schoten de omzet en winst omhoog met 500 procent.
Dit deed hij door sterk in te zetten op vernieuwing van het merk, professionalisering van de commerciële afdeling en het centraal stellen van data, met behoud van focus op productkwaliteit.
De eigenschappen die Goris zo ver hebben gebracht in zijn nog prille carrière? Lef, risico’s nemen en mensen om je heen verzamelen die je het vertrouwen en de ruimte geven om te groeien. Bij Willem II krijgt hij volop de kans om die filosofie in de praktijk te brengen. ‘Het fundament ligt er, nu gaan we het uitbouwen.’
Goris wil als leider nog beter worden in het aanbrengen van focus door scherpere keuzes te maken en vaker ‘nee’ te zeggen tegen verleidelijke zijpaden. ‘Ik leid chronisch aan het shiny object syndrome: ik kan snel naar een nieuw uitdagend project overstappen zonder het vorige af te maken, en zonder echt goed te begrijpen of dat nieuwe project waarde toevoegt aan het grotere doel.’
Hij heeft bewondering voor mensen die een laserfocus hebben op twee à drie dingen en zo veel bereiken. Daar kan hij nog stappen zetten. ‘De mensen om me heen zullen het daar overigens roerend mee eens zijn en hopen dat het me eindelijk eens lukt’, besluit hij met een knipoog.