Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marloes Gombert (head of people & culture Signature Foods)

marloes gombert signature foods next leadership 50

‘Go for it!’ Dat is de belangrijkste leiderschapsles van Marloes Gombert, Head of people & culture bij Signature Foods. Voor iemand die werkzaam is in human resource management heeft ze een atypisch profiel: ze begon ooit in consulting en maakte pas later de switch naar een hr-rol.

Ook privé past ze dit principe graag toe: bestuurder op school, coach op de hockey, planner van reisjes, het proberen van nieuwe hobby’s… Niet lang nadenken en gaan.

‘Mijn les is om veel dingen die op je pad komen en je een goed gevoel geven vooral achterna te gaan’, aldus Gombert. ‘Deze kansen komen niet voor niets, je bent gezien, je wordt iets gegund. Ga ervoor.’

Van consulting naar hr

Het is een instelling die Gombert ver heeft gebracht. Na een bachelor Human Resource Studies aan de Universiteit van Tilburg en een master Business Administration aan de VU Amsterdam, startte ze haar carrière niet in een reguliere hr-functie, maar als consultant bij Deloitte.

Daar werkte ze ruim vijf jaar aan hr-transformatieprojecten voor grote internationale klanten als Shell en Philips. Een tweejarige uitzending naar Singapore volgde.

Terug in Nederland maakte Gombert de overstap naar FrieslandCampina, waar ze zeven jaar in diverse senior hr-rollen actief was. Sinds februari vorig jaar is ze eindverantwoordelijk voor hr bij Signature Foods, bekend van merken als Johma, Heks’nkaas, Vlammetjes en KaasTengels.

Agile leiderschap

De wereld is continu in verandering en dat vraagt om wendbare en flexibele leiders, meent Gombert. ‘Agile leiderschap, dat zich richt op snel aanpassen aan veranderende omstandigheden en het bevorderen van een cultuur van voortdurende verbetering, zal essentieel zijn.’

Daarbij moeten leiders oog blijven houden voor diversiteit en inclusie. ‘Een one-size-fits-all methode zal niet meer werken. Leiders moeten een cultuur creëren waarin alle medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen.’

Next-generation leiders nemen volgens Gombert nooit iets voor lief. ‘Blijf kritisch en challenge de status quo. Probeer het mooier en beter te maken. Pak zaken aan en blijf bereikbaar voor iedereen in de organisatie.’

Ook Gombert is niet uitgeleerd. Zo wordt de hr-directeur door haar leidinggevende uitgedaagd om meer op haar intuïtie te vertrouwen, ‘zelfs als dat betekent dat je daardoor soms een wat minder gepolijst antwoord van mij krijgt’.