Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Krista Egberink (regional vp digital Salesforce)

krista egberink salesforce next leadership 50

Haar eerste leiderschapslessen doet Krista Egberink (1986) op bij de balletschool. Ze combineert een flink aantal uren ballet per week met stapels huiswerk. ‘Ik moest leren om efficiënt en gedisciplineerd aan het werk te gaan. Ik ben er al vroeg achter gekomen dat tijd je belangrijkste currency is.’

Opgroeien jn de VS

Er slippen wel meer Amerikaanse termen door in haar verhaal voor MT/Sprout. De ouders van Egberink verhuizen namelijk een tijdje naar de VS. Ze is dan twaalf. Die ervaring heeft ‘haar horizon flink verbreed’ en haar vermogen om zich snel aan te passen ‘versterkt’.

Ze voelt zich prima thuis in de Amerikaanse corporate wereld: snel, resultaatgericht, competitief… Maar haar carrière bouwt ze wel op in Amsterdam. Ze begint aan haar klim op de ladder bij Dell waar ze verantwoordelijk wordt voor de corporate accounts. Daarna stapt ze over naar Salesforce. Daar groeit de gedreven Egberink toe naar meer leidinggevende functies. Inmiddels is ze regional vp digital.

Leiden vanuit verbinding

Als next-gen manager geeft ze prioriteit aan het ‘continu ontwikkelen van mensen’. Ze wil een cultuur creëren waarin ‘nieuwsgierigheid, innovatie en nieuwe vaardigheden leren centraal’ staan. ‘Het landschap wordt gedefinieerd door digitale transformatie. Dat verandert ook de dynamiek op de werkvloer.’

Ze staat midden in die dynamiek bij frontrunner Salesforce. Soms vergelijkt ze haar werk met ‘het navigeren door stroomversnellingen’. De enige manier om het hoge tempo van innovatie en de behoeften van de klant bij te houden, is meer samenwerken, silo’s doorbreken en ‘collaborative leadership’.

Balanceren

Samen verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen voor de resultaten. En dit alles ‘zonder het welzijn van je mensen uit het oog te verliezen’. Dat is best wel balanceren, geeft ze toe, maar ze bewaakt ‘de ruimte om te innoveren en te groeien’ wel heel graag.

Egberink vindt ‘leiden vanuit verbinding’ het belangrijkste leiderschapsthema voor de komende jaren. ‘Mensen die zich gezien voelen, hebben meer vertrouwen en zijn beter in staat om de uitdagingen van deze tijd effectief aan te gaan.’