Hij is deze zomer net aan een nieuwe baan begonnen, als strategy & business excellence leader bij Philips in Singapore. Daarvoor was hij landendirecteur voor Randstad Singapore. Maxim van Damme (1988) vindt het van nature ‘leuk om zich te omringen met allerlei soorten mensen met verschillende expertises’.
Die afwisseling zie je ook wel aan zijn cv. Als manager is Van Damme gevormd in de managementtrainee-opleiding van Randstad. Daarna stampt hij met veel succes een aparte divisie voor trainees uit de grond bij dochter Yacht.
Na een korte sabbatical, waar hij Azië en Oceanië ontdekt, schopt hij het bij Yacht tot managing director strategic client solutions. Sinds een kleine twee jaar is hij aan de slag in Singapore.
Met veel enthousiasme heeft hij iedere rol weer omarmd, zegt hij. ‘Maar de grootste factor is dat mensen je wat gunnen, vertrouwen in je hebben, je helpen en bijsturen met eerlijke feedback.’ Als next-gen manager zet Van Damme zelf ook de mens voorop. ‘De nieuwe leider durft te differentiëren. ‘De one-size-fits-all-aanpak en de ‘in mijn tijd’-methodes werken niet meer.’ Emotionele intelligentie, dat is wat je nodig hebt als leider vandaag.
Technologische vooruitgang, globalisering, klimaatverandering, onverwachte gebeurtenissen, somt hij op. ‘Als leider moet je je mensen effectief door deze veranderingen kunnen leiden, flexibel blijven, snel kunnen en durven reageren.’
‘Leider zijn is extreem complex’, vindt hij. ‘De grootste uitdaging is om mensen effectief te inspireren en te motiveren, zonder de diverse persoonlijkheden, culturen en belangen uit het oog te verliezen. En ook zonder alles zelf te willen doen.’ Het ultieme antwoord daarop heeft Van Damme nog niet gevonden, geeft hij toe. ‘Ook voor mij is dit iedere dag weer een zoektocht, waar ik over het algemeen wel veel plezier uithaal.’