Ze probeert al meer dan tien jaar de communicatie-industrie te veranderen door inclusief te handelen en te werken met mensen vanuit allerlei achtergronden. Mèlanie Bosveld (1978) is de oprichter van communicatieadviesbureau Kult&Ace en het inclusieve marketingplatform PACT.
Bosveld heeft zelf roots in vier werelddelen en wilde als klein meisje al mensen en culturen met elkaar verbinden. Dat doel streeft ze nu na in haar werk. PACT is het nieuwe sociaal-maatschappelijke initiatief van Kult&Ace, waarbij jonge creatievelingen (18 tot 38 jaar) verbonden worden met de commerciële wereld.
Onder de jonge doelgroep heerst veel behoefte aan verbinding en impact. Het idee is om de stemmen van de jongeren bij merken te versterken. Vanaf het begin werkte Kult&Ace al met toen opkomende artiesten en merken zoals Ronnie Flex, Veronica van Hoogdalem en Daily Paper. Maar ook gemeente Amsterdam, PepsiCo en het Tropenmuseum zijn klant.
Ook een diverse samenstelling van het eigen team is belangrijk binnen Kult&Ace. ‘Ons werk gaat om een goede representatie van de wereld waarin wij leven. Dit zou organisch moeten gaan als je een goed en divers team hebt.’ Het managementteam bestaat volledig uit vrouwen en 65 procent van haar team heeft een bi- of multiculturele achtergrond.
Medewerkers variëren sterk in leeftijd, opleidingsniveau en interesses: van hiphop- tot technoliefhebbers. Er is alleen één ding wat nog ontbreekt, zegt Bosveld met een knipoog: ‘We zijn nog op zoek naar mannelijke projectmanagers.’
De eerste jaren waren ze ‘the odd-one out’ in de industrie, maar de laatste jaren ziet Bosveld daarin een kentering. ‘We zaten niet aan tafel met ‘de grote jongens’, terwijl we nu vaak zelf door de industrie benaderd worden om onze kennis te delen.’
Kult&Ace is ook de bedenker en uitvoerder van de PUMA Academy. Daar worden masterclasses voor jongvolwassenen gegeven over onderwerpen zoals social media, mentale gezondheid en de overgang van studeren naar werken.
Ook hebben ze de PUMA Creative Camp opgezet: een jaarlijks event voor young creatives uit de stad die behoefte hebben aan verbinding in de natuur. Bosveld is een groot voorstander van verschillende soorten mensen met elkaar verbinden.
Want verbinding moet plaatsvinden op grote schaal, vind ze. ‘Het moet ontstaan vanuit een menselijke basis. Als je daarop focust, kom je erachter dat je meer raakvlakken hebt dan je in eerste instantie dacht. Hoe de dalai lama en Oprah Winfrey dat doen, vind ik amazing.’
Lees ook het interview dat MT/Sprout in 2022 had met Mèlanie Bosveld: ‘Te veel merken denken voor witte Fleur, uit Amsterdam, met een scooter’