Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tess V

Tess V

Tessa Verwoert wil van Tess V het bekendste modemerk van Nederland maken. Nieuwe winkelopeningen trekken steevast enorme rijen met jonge meiden.

Wat: On-trend modemerk, gericht op Gen Z
Wie: Tessa Verwoert (24)
Daagt uit: gevestigde fashionspelers
Sinds: 2016
Website: tessv.nl

Van de malaise in de mode-industrie heeft ondernemer Tessa Verwoert geen last. Waar de ene na de andere formule omvalt – recent Bristol, Esprit en Scotch & Soda – opent zij juist winkel na winkel met haar fashionlabel Tess V. De vierde vestiging van het merk, in Groningen, strijkt zelfs neer in het pand waar eerder Scotch & Soda zat. Op de dag van de opening staat er een rij van bijna honderd meter voor de deur.

Winkels, dat zag ze vroeger als iets ouderwets. Niet dus, blijkt als ze in 2022 bij wijze van experiment haar eerste boetiek opent. Het is mede dankzij die fysieke locaties dat de omzet sinds twee jaar door het dak knalt. Van 6,9 miljoen euro in 2023 naar een verwachte 11,4 miljoen euro in 2024. De andere kant van die medaille? ‘Door die enorme groei moeten we elke keer weer een oplossing verzinnen voor een probleem dat er vorige week nog helemaal niet was. Dat we – opnieuw – aan alle kanten uit ons magazijn groeien, bijvoorbeeld.’

Laatste trends, nauwelijks overschotten

Voor kledingmerken die stil blijven staan en niet meegaan met de tijd is in het huidige retaillandschap geen ruimte, ziet Verwoert. Ja, dat geeft druk, maar daar ligt tegelijkertijd ook de kracht van het bedrijf. ‘Het gaat hier altijd heel hard door. We zijn snel en twijfelen niet lang. Daardoor zitten we bovenop alle modeontwikkelingen en hebben we trenditems al voordat het een groot ding wordt.’

Verwoert voelt daarmee haarscherp aan wat haar doelgroep wil. ‘Dat zijn jonge meiden tussen de 18 en 30 jaar, die gewend zijn om voor elk feestje iets nieuws te kopen. Die zich willen kleden volgens de laatste trends.’ Ze is de eerste om toe te geven dat dat verdienmodel niet bepaald duurzaam is, maar plaatst daar in gesprek met MT/Sprout ook een kanttekening bij.

De jonge doelgroep is vluchtig, de aandacht is snel weg. Om ze steeds opnieuw te blijven prikkelen, werkt het bedrijf met wekelijkse collectiedrops, die in beperkte oplage worden uitgebracht. Verwoert koopt alleen in wat ze denkt te verkopen en omdat fans elke dinsdagavond om 19.00 trouw klaarzitten voor de nieuwste batch, blijft ze nauwelijks met overschotten zitten. Verder wordt alles per boot verscheept en is er recent een inkoper op de verduurzaming van het materiaalgebruik gezet. Ze wil maar zeggen: Tess V is geen Primark of Shein.

Meekijken achter de schermen

Wat Tess V volgens retailkenners beter doet dan bijvoorbeeld een Esprit of Scotch & Soda? De verbondenheid met de klant. Tess V is vanaf de start een social mediamerk. ‘We zijn echt onderdeel van de wereld van onze doelgroep’, zegt Verwoert. ‘We laten ze graag zien wat er allemaal gebeurt achter de schermen. Daardoor voelen ze zich betrokken en blijven ze terugkomen. Niet alleen voor de nieuwste items, maar ook omdat ze het gewoon leuk vinden om ons te volgen en met ons mee te groeien.’

Zelf staat ze eigenlijk ook nog maar aan het begin; ze moet nog 25 worden. Toch onderneemt Verwoert alweer acht jaar. Ze startte het merk op haar zestiende. Waar wil ze met Tess V naartoe? ‘Het bekendste fashionmerk van Nederland worden.’

De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: