Wouter Durville en Otto Verhage maken met TestGorilla recruiting eerlijker en efficiënter door kandidaten te testen op hun skills.
Wat: hr-assessment platform
Wie: Wouter Durville en Otto Verhage
Daagt uit: werving via cv’s en offline assessments
Sinds: 2020
Website: testgorilla.com
Wat zegt een mooi cv eigenlijk echt over een kandidaat? Wat Wouter Durville betreft was het antwoord duidelijk: vrijwel niets. Toen hij tijdens de coronapandemie plotseling 800 cv’s op zijn bord kreeg voor één vacature besefte hij dat dit beter moest kunnen.
Samen met Otto Verhage, destijds partner bij Bain & Company, richtte hij TestGorilla op, een platform dat recruitment radicaal anders benadert. ‘Een cv vertelt je niets over cognitieve vaardigheden en motivatie’, aldus Verhage. ‘Bovendien zit er onbewuste vooringenomenheid in hoe recruiters cv’s interpreteren.’
Met het online platform van TestGorilla ga je als recruiter niet meteen cv’s screenen, maar laat je eerst kandidaten een reeks tests afleggen. Durville en Verhage hebben daarvoor een bibliotheek met meer dan 400 tests klaar, voor alles van technische vaardigheden tot soft skills. ‘Je kunt dus heel makkelijk met die tests een relevant assessment samenstellen dat goed past bij de functie en je industrie. We zijn niet gericht op een bepaalde sector, daarmee onderscheiden we ons ook van veel concurrenten.’
Die aanpak werkt. Het bedrijf heeft in nauwelijks vier jaar tijd 10.000 klanten verzameld en test maandelijks tot 700.000 kandidaten. Tot nu toe richtte TestGorilla zich vooral op het middensegment. ‘Maar nu we het platform uitbreiden met security- en andere features waar grote bedrijven om vragen, gaan we ook hoger de markt in. We zagen in het begin veel bedrijven die ons kopieerden, tot de apennaam aan toe. Nou ja, dat is ook wel een goed teken.’
De brandstof voor de groei komt deels uit funding, met als laatste ronde de indrukwekkende 70 miljoen euro die in 2022 werd opgehaald bij investeerders van naam als Atomico en Balderton Capital. Voorlopig kan de scaleup, die met 180 medewerkers volledig remote is georganiseerd, daarmee vooruit.
De VS is momenteel de belangrijkste markt – goed voor 40 procent van de omzet – maar Durville ziet overal groei, soms in onverwachte regio’s als de Verenigde Arabische Emiraten en India. ‘Door onze opzet zijn we niet gericht op een bepaalde industrie of land. Tot nu toe hebben we veel gehad aan word of mouth. In de hr-wereld vertellen mensen elkaar door wat werkt.’
Wat zijn de ambities? Terwijl wetenschappers en vakexperts de bibliotheek met tests verder ontwikkelen, ziet Durville nieuwe kansen in de data die TestGorilla over al die honderdduizenden kandidaten en hun skills verzamelt. ‘Als je daar zicht op hebt, kun je die assessments ook koppelen aan banen: zoek je iemand met deze skills? Wij weten er 10.000 te vinden. Dat past goed bij onze missie: kansen in de arbeidsmarkt democratiseren.’
De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: