Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Scoozy

scoozy challenger50 2024

Job van de Kieft en Jan Willem van Gent brengen met Scoozy een alternatief voor de bestaande scootmobiel. Een soort fatbike op vier wielen: vlotter, veiliger en cooler.

Wat: ‘sexy’ scootmobielen
Wie: Job van de Kieft (43) en Jan Willem van Gent (38)
Daagt uit: traditionele scootmobielbouwers
Sinds: 2016
Website: scoozy.nl

Scootmobielen behoorden ruim vijftig jaar geleden tot de eerste elektrische voertuigen, baanbrekend voor die tijd. Nogal vreemd dus dat het aanbod sindsdien niet meer echt is veranderd, vinden Job van de Kieft en Jan Willem van Gent, de oprichters van Scoozy. Al kunnen ze de oorzaak exact aanwijzen. ‘De markt is vooral gericht op een product dat niet te veel mag kosten’, zei Van de Kieft eerder in het AD. ‘Precies zoveel als wordt vergoed. Dus er is geen ruimte om ze beter, veiliger en mooier te maken.’

Terwijl dat volgens de ondernemers om meerdere redenen nodig is. Het gas- en remsysteem is onveilig, de driewielers – de goedkoopste variant – zijn instabiel. Ook het stigma drukt zwaar op scootmobielrijders. Van de Kieft: ‘Mensen voelen zich al snel bejaard of gehandicapt in zo’n ding.’

Futuristisch uiterlijk

Dus bedenken ze een veiligere en vlottere variant: de Scoozy. Die is steviger dankzij de vier grote wielen (16 inch) en kan daardoor op meer plekken komen, zoals het bos. Het stuur met gas- en remsysteem is vervangen door een joystick met actieve rem (de hendel naar achteren halen is stoppen). Die remenergie wordt teruggevoerd naar de accu, die mede daardoor een actieradius van 100 kilometer heeft. Een begrensd stuursysteem beschermt gebruikers tegen scherpe bochten op hoge snelheid – en dat alles in een kek en futuristisch jasje.

Scoozy haalt bij de start 350.000 euro aan vroegefasefinanciering op bij de RVO om het prototype te ontwikkelen. Een jaar later komt daar 750.000 euro van een tiental business angels bij, voor de productie van de eerste serie. Dat jaar wordt Scoozy ook voor MT/Sprout genomineerd als startup van het jaar. Vervolgens moeten er jaarlijks duizend exemplaren van de band gaan rollen. Daarvoor moet er wel extra groeigeld bij.

Dat is het punt waarop het ingewikkeld wordt. ‘Het was enorm lastig om nieuwe investeerders te vinden’, blikken Van de Kieft en Van Gent terug. ‘We hebben driehonderd vc’s benaderd en uiteindelijk nul op rekest gekregen. Gelukkig vonden we een producent die enorm heeft meegeholpen met voorfinancieren, waardoor we het plaatje vorig jaar met de huidige en twee nieuwe investeerders rond hebben gekregen.’

Fatbike met vier wielen

Ook lastig: aan innovatie hangt nu eenmaal een prijskaartje, maar de verkoopprijs van 10.000 euro is voor de meeste mensen te gortig. Wat niet helpt, is dat Scoozy nog niet standaard in het WMO-pakket zit (Wet maatschappelijke ondersteuning). Dus sleutelen de founders aan een vriendelijker geprijsd model, de S800, die bij de lancering in 2025 rond de 7.000 euro gaat kosten. Met het fietsstuur is het – ook cool – een soort kruising tussen een fatbike en skelter.

Met dit nieuwe product is de zon weer gaan schijnen voor Scoozy. De S800 heeft de interesse gewekt van Sunrise Medical, een grote distributeur van zorghulpmiddelen die actief is in 130 landen. Mede dankzij die deal verwachten de ondernemers volgend jaar een vertienvoudiging van hun omzet. ‘Het was een lange aanloop’, zeggen ze. ‘Maar het lijkt erop dat we nu een kantelpunt hebben bereikt.’

Hadden ze terugkijkend iets anders gedaan? ‘Ons eerste product bleek te niche en we hebben daarmee te snel opgeschaald, maar dat heeft ons wel gebracht waar we nu staan.’

De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: