38 doden: zoveel scootmobiel-bestuurders komen er jaarlijks om het leven in Nederland. En dat is grotendeels te wijten aan het slechte ontwerp van de karretjes. Denk aan snel kantelende driewielers, die amper een stoeprand kunnen bedwingen zonder om te kiepen. “De markt staat al 40 jaar stil qua innovatie”, verzucht Scoozy-medeoprichter Job van de Kieft.
Scoozy sleutelt in Delft aan een nieuwe vierwieler, met grotere wielen, onafhankelijke vering en een joystick in plaats van een vervaarlijk zwenkende stuurkolom. Jawel, de term drive-by-wire laat zich nu ook gelden in de markt voor scootmobielen. Van de Kieft laat zelfs het woordje ‘funfactor’ vallen wanneer we met hem bellen. “Met een optionele 4-wielaandrijving kun je er ook het bos mee in.”
Om de vierwieler net zo wendbaar te maken als een driewieler heeft de Scoozy vier sturende wielen. Het karretje krijgt ook een boordcomputer mee. Die gegevens kan het bedrijf in Delft desgewenst uitlezen om preventief te onderhoud doen, bijvoorbeeld omdat het systeem meldt dat de accu aan vervanging toe is.
Behoefte
Industrieel ontwerper Van de Kieft studeerde af bij een ontwerper van Spyker, met wie hij later de Segway-achtige elektrische sta-scooter Qugo ontwierp. “Toen dacht ik, dit ga ik nog een keer zelf doen, maar dan voor doelgroep die er echt behoefte aan heeft.”
Team Scoozy (Van de Kieft links) | Foto: Jorrit Lousberg
Na een tijdje werken bij TNO had Van de Kieft zijn eureka-moment: “Ik ontdekte dat er een doelgroep is die al 40 jaar elektrisch rijdt. Maar de – winstgevende – producenten voelen geen druk om te innoveren.”
Van de Kieft kocht zelf een scootmobiel op Marktplaats – en belandde zonder al te veel moeite in een ongeluk. Behalve het instabiele 3-wielsysteem zitten er nog meer “bizarre ontwerpfouten” in de karretjes, zegt de ondernemer. “Bij een scootmobiel moet je knijpen om gas te geven. Maar wat doe je als je schrikt? Het is ongelofelijk dat de branche dit soort dingen niet oppakt.”
Olietankers
Bij de grote spelers is een usb-aansluiting al een innovatie
De concurrentie van Scoozy bestaat uit een stuk of 5 grote producenten (“olietankers”), de grootste heeft een miljard omzet. “Maar die zitten in algemene hulpmiddelen, van bedden tot rollators. Dat is ons voordeel: wij komen vanuit elektrisch rijden, niet uit de zorghoek. Bij die grote spelers is een usb-aansluiting al een flinke innovatie. Platform- en datadenken zie je daar nog niet. Maar daar komt ongetwijfeld verandering in, dus voor ons is het een kwestie van zo snel mogelijk vooruit blijven.”
Van de Kieft en medeoprichter Jan-Willem van Gent begonnen pas vorig jaar met hun bedrijf. In september streken zij 350.000 aan vroegefasefinanciering op bij de RVO, voor een zogeheten “geloofwaardig prototype”. Nu komt daar 550.000 euro bij, afkomstig van een zestal business angels. Met dat geldt kan een eerste productieserie van 30 Scoozy’s worden gefabriceerd.
De ondernemers krijgen ondertussen hulp van een aantal ervaren rotten uit auto- en elektronicabranche, waaronder (ex-)medewerkers van Philips en Honda. “WIj bedenken gave dingen, maar we zorgen wel dat we er hele slimme mensen bij hebben die het al een keer gedaan hebben.”
Reserveringen
Tot nu toe werden er 14 Scoozy’s voorbesteld, met een aanbetaling van 1000 euro per stuk. “Je merkt dat de markt snakt naar iets nieuws”, zegt Van de Kieft. Zeker 20 dealers belden hem spontaan, of ze de Scoozy kunnen verkopen. Daaronder ook dealers uit Spanje en Canada, zegt Van de Kieft met lichte verbazing. “Blijkbaar weten ze ons te vinden, ondanks dat onze website in het Nederlands is.”
De markt snakt naar iets nieuws
Als Van de Kieft zijn groeiplannen wil realiseren moet daar nog een smak geld bij: het doel is om over 5 jaar 10.000 stuks te hebben verkocht. Dan is het break-even punt al wel bereikt. “Vanaf 1000 stuks per jaar hebben we een duurzaam bedrijf, en gaan we lekker.”.
Losse verkoop
Scoozy verwacht veel van de losse verkoop. “We mikken niet op gemeenten. Die kijken maar naar twee dingen: voldoet ‘ie aan de wet, en is het een lage prijs. Onze doelgroep wil niet via de gemeente, maar wil zelf beslissen wat hij of zij krijgt, en met welke actieradius en kleur. Bij een gemeente ga je over vier schijven en moet je nog maar hopen dat het verkregen model aansluit op je behoeften.”
Van de Kieft wil qua doelgroep niet beperken tot mensen die slecht ter been zijn. “Wij zien dit niet als een hulpmiddel, maar als een vervoermiddel. Daarom hebben we meteen rekening gehouden met andere markten.” En zo vallen ook vliegvelden, evenementen en pakketbezorgers wat Scoozy betreft in de doelgroep.
Van de Kieft is nu in overleg met “een grote logistieke partij” die overweegt om de vierwieler in te zetten als een stedelijk vervoermiddel dat overal mag rijden en parkeren. En als de Scoozy inderdaad veiliger is, dan zullen ook leasemaatschappijen sneller instappen, hoopt het bedrijf.
Mochten de ambities van Scoozy stranden dan ligt dat alvast niet aan Van de Kieft, die praat met een gedrevenheid die je niet direct verwacht in een markt met een oudbollig imago. “Als je het stoffige en suffige eraf haalt en je benut de kansen die er nog zijn, dan heb je een heel gaaf product“, zegt hij enthousiast.