Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Johnny Cashew

Hayo de Feijter en Roel van de Weijer leveren met Johnny Cashew eerlijke cashewnoten die niet ‘omreizen’ om te worden gepeld.

Wat: Cashewnoten die niet ‘omreizen’ om te worden gepeld
Wie: Hayo de Feijter (45) en Roel van de Weijer (48)
Daagt uit: ‘Big Cashew’
Sinds: 2020
Website: johnnycashew.com

Het klinkt als een onzinnige reis: cashewnoten die in Afrika worden geoogst, naar Vietnam worden verscheept om daar gepeld te worden, en vervolgens naar Europa komen voor consumptie. Toch is dit de standaard in de notensector. Johnny Cashew wil daar verandering in brengen door de noten direct in Tanzania te verwerken.

Omreiscashew uitbannen

’95 procent van de Afrikaanse oogst wordt naar Vietnam verscheept om daar gepeld te worden, voordat het terugkomt naar Europa en Noord-Amerika. Dit is onnodig,’ zegt medeoprichter Hayo de Feijter. Samen met Roel van de Weijer startte hij in 2020 Johnny Cashew om deze ‘omreiscashew’ uit te bannen. ‘We laten zien dat je door te pellen waar het groeit de lokale gemeenschap vooruit geholpen wordt en tegelijkertijd realiseren we een milieubesparing door 57 procent minder CO2 uit te stoten in onze keten.’

De startup werkt samen met ruim 1.100 Fairtrade-gecertificeerde boeren in Tanzania. In de lokale pelfabriek, opgezet door een Nederlands-Tanzaniaans stel, zijn inmiddels 600 banen gecreëerd. De noten gaan van daaruit direct naar Europa, wat 57 procent CO2-uitstoot bespaart in de keten.

Noten bij AH en Picnic, private label bij Lidl

Het eerlijke en duurzame concept slaat aan. De noten liggen niet alleen onder eigen merk in de schappen bij Albert Heijn en Picnic, maar vooral onder private label bij Lidl. ‘Cashew Captain’ Freek Wessels is sinds 2022 het gezicht van het bedrijf en past de lessen toe die hij leerde in zijn eerdere job bij Tony’s Chcocloenely. ‘Het merk hebben we nodig om ons verhaal te kunnen vertellen’, vertelde hij eerder tegen MT/Sprout.

Dat verhaal lijkt gehoor te vinden. De Feijter: ‘Het CBL heeft de richtlijnen voor het sourcen van cashew aangepast en zowel Albert Heijn als Jumbo zijn ook op de duurzame cashew-trein gesprongen.’ Eind 2023 haalde Johnny Cashew 2,2 miljoen euro op bij investeerders, waaronder Goeie Grutten van de Nettorama-familie en People Planet Profit van impactinvesteerder Peter Arensman. Een deel van het kapitaal is bestemd voor expansie naar Engeland, waar de cashewnoten in de eerste supermarkten liggen.

Lokaal pellen wordt de norm

De grootste uitdaging is volgens de ondernemers de traagheid van retailers om duurzaamheid als nieuwe standaard te omarmen. ‘Het is vaak duurder,’ erkent De Feijter. Johnny Cashew betaalt boeren een leefbaar inkomen dat is bepaald in samenspraak met de Universiteit Wageningen. Dat is vaak flink hoger dan de marktprijzen.

De ambities van de notenchallenger reiken ver. ‘Over drie jaar willen we de standaard zijn voor duurzame cashewproductie, waarbij lokaal pellen in Afrika de norm is geworden,’ zegt De Feijter. De startup wil niet alleen het eigen merk laten groeien, maar de hele sector veranderen. En dat begint te lukken: sinds de start in 2020 heeft Johnny Cashew al 1,8 miljoen transportkilometers bespaard.

De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: