Koen Thijssen daagt de gevestigde verzekeraars uit met Insify, een online platform gericht op zzp’ers en ondernemers.
Wat: online verzekeringsplatform voor zzp’ers en mkb’ers
Wie: Koen Thijssen
Daagt uit: Traditionele verzekeraars
Sinds: 2020
Website: insify.nl
Na het succes van Bloomon, de bloemendienst die in 2021 werd verkocht aan een Britse branchegenoot, besloot medeoprichter Koen Thijssen zijn pijlen te richten op een sector die wel wat innovatie kon gebruiken: zakelijke verzekeringen. Met Insify bouwt hij een platform dat zzp’ers en mkb’ers helpt om hun verzekeringen snel en eenvoudig online te regelen.
Het bedrijf onderscheidt zich door een volledig digitale klantreis aan te bieden: ondernemers kunnen binnen twee minuten offertes krijgen voor bedrijfs- en aansprakelijkheidsverzekeringen, zonder tussenkomst van een dure adviseur. Kunstmatige intelligentie helpt om het proces te versnellen zonder concessies te doen aan de kwaliteit.
‘We zien dat veel ondernemers onvoldoende verzekerd zijn. Dit probleem is niet uniek voor Nederland, het speelt in heel Europa’, zei Thijssen eerder tegen De Ondernemer. ‘Wij wilden geen Nederlands bedrijf zijn; wij wilden een Europees bedrijf zijn.’
Na Nederland breidde Insify uit naar Frankrijk en Duitsland. ‘In Frankrijk moesten we echt terug naar de tekentafel’, vertelde Thijssen eerder. ‘Je kunt niet zomaar even je voorwaarden vertalen en klaar. Je moet begrijpen wat de lokale markt vraagt en daarop inspelen.’
Aan groeigeld haalde Insify in totaal al meer dan 27 miljoen euro op bij partijen als Accel, MRE Ventures, Opera Tech Ventures en Frontline Ventures.
Dat Insify in een conservatieve markt opereert, blijkt wel uit het feit dat de top 10 grootste verzekeraars gemiddeld 186 jaar oud is. Die markt reageert overigens wel op de aanwezigheid van de challenger. ‘Onze zeer concurrerende prijsstelling heeft concurrenten ertoe aangezet om ook hun prijzen aan te passen – en ze komen ook met dagelijkse annuleringsmogelijkheden. Je ziet dat traditionele verzekeraars de kenmerken van ons product proberen na te bootsen, vooral als het gaat om onze AOV.’
Met zestig medewerkers bedient Insify nu drie markten, maar de ambities reiken verder. De Europese commerciële verzekeringsmarkt, met een waarde van meer dan 150 miljard euro en 25 miljoen mkb’ers, biedt volop groeikansen.
De grootste uitdaging daarbij is het vinden van de juiste mensen. Net als veel andere snelgroeiende techbedrijven zoekt Insify vooral slimme mensen die nieuwe technologieën kunnen inzetten om verdere groei mogelijk te maken.
De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: