Sandeep Unnikrishnan verbetert met baanbrekende technologie – een 3D lithium-metaal anode – de prestaties en oplaadsnelheid van batterijen.
Wat: 3D lithium-metaal anodes
Wie: Sandeep Unnikrishnan (45)
Daagt uit: traditionele batterij-industrie
Sinds: 2020
Website: lionvolt.com
Een batterij die elektrische auto’s duizenden kilometers kan laten rijden, elektrisch vliegen een serieuze boost geeft en die tegelijkertijd zeer snel kan opladen. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar de Eindhovense scaleup LionVolt lijkt de heilige graal van de batterij-industrie te hebben gevonden.
Die zoektocht begon bij het TNO Holst Centre op de High Tech Campus. Sandeep Unnikrishnan werkte er jarenlang aan een revolutionaire technologie om batterijen beter te laten presteren. Dat leidde in 2020 tot de spin-out LionVolt. Inmiddels werken er veertig mensen bij het bedrijf.
De innovatie zit ‘m in een ‘3D-architectuur’ met flinterdunne coating. LionVolt maakt zelf geen batterijen, maar combineert die twee technologieën in zogeheten ‘3D lithium-metaal anodes’ voor next-gen batterijen. Eenvoudig uitgelegd: anodes dienen in batterijen als reservoir voor ionen. De huidige batterijen hebben dikke, zware, tweedimensionale lagen met anodes van grafiet. Dat verzwakt de prestaties van de batterij en maakt laden traag.
LionVolt gaat de hoogte in, driedimensionaal, en creëert daarmee een veel groter oppervlak voor laden en ontladen. Bovendien zet het een flinterdun laagje op die anodes, zodat de lagen ook minder dik en zwaar worden. Hiermee wordt de energiedichtheid van de batterij met 50 tot 100 procent verhoogd.
Bovendien kan deze technologie gewoon worden toegepast in het productieproces van bestaande batterijen, of dat nu lithium-ion, sodium-ion of solid-state batterijen zijn. ‘Drop-in’ noemt Unnikrishnan dat. Batterijen zijn essentieel voor een duurzamere toekomst, maar dan moeten ze wel een veel hogere actieradius hebben en veel sneller opgeladen kunnen worden. Met de technologie van LionVolt kan dat nu.
Het potentieel is dus enorm, geeft Unnikrishnan aan, die zijn bedrijf alvast ziet uitgroeien tot de ‘ASML van de batterij-industrie’. LionVolt werkt al samen met heel wat partners, variërend van batterijfabrikanten tot fabrikanten in sectoren als wearables, auto’s en ruimtevaart.
Ook de investeerders staan in de rij. Het bedrijf heeft 20 miljoen euro aan funding opgehaald bij onder meer Innovation Industries, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en Goeie Grutten, en ongeveer 10 miljoen euro aan subsidies.
Een van de grootste uitdagingen is het vinden van werknemers met de nodige ‘batterij-expertise’ in Nederland. Om de groei daardoor niet te laten belemmeren, zijn internationale experts aan boord gehaald. Onder meer dankzij de overname van een productiefaciliteit voor accucellen in Schotland.
In Nederland wordt een proefproductielijn op Brainport Industries Campus uit de grond gestampt. In 2025 moet die pilot operationeel zijn. De eerste grote orders zullen worden uitgeleverd in 2027, verwacht Unnikrishnan. Daarna staat de bouw van een gigafactory op de planning. ‘We hebben in Europa bedrijven nodig die in de batterijsector een controlerende rol kunnen spelen, zoals ASML dat doet in de chipindustrie.’
De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: