Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cloudpillo

cloudpillo lars van der wijst jens timmers challenger50

Lars van der Wijst en Jens Timmers dagen met Cloudpillo en zijn afstelbare hoofdkussens de ingeslapen beddenmarkt uit.

Wat: aanpasbare hoofdkussens en andere slaapproducten
Wie: Lars van der Wijst (22) en Jens Timmers (23)
Daagt uit: ‘de ingeslapen beddenmarkt’
Sinds: 2021
Website: cloudpillo.nl

Wat begon als een tussenjaar-experiment is uitgegroeid tot een serieuze uitdager in de slaapbranche. Lars van der Wijst startte Cloudpillo in 2021 met een innovatief hoofdkussen, gevuld met traagschuim dat aanpasbaar is aan de wensen van de slaper. Door een rits aan de zijkant kan de gebruiker zelf de hoeveelheid foamvlokken aanpassen.

Laagdrempelig product

De 22-jarige Van der Wijst zag zijn kans toen hij ontdekte dat de beddenbranche nog nauwelijks actief was op sociale media. ‘Ik wilde beginnen bij een laagdrempelig product, en dat is bij uitstek het hoofdkussen. De ontwikkeling vergt minder investeringen dan die van een matras, terwijl je wel inspeelt op een belangrijk pijnpunt van consumenten. Letterlijk: nek- en rugklachten’, vertelde hij eerder aan MT/Sprout.

Hij haalde zijn vriend Jens Timmers (23) erbij als compagnon. ‘De rolverdeling tussen ons is erg natuurlijk: ik doe de voorkant, de sales en marketing. Hij doet de achterkant: sourcing, ontwikkeling van de klantenservice, zorgen dat de pakketjes goed aankomen.’

Volledig op eigen cashflow

De aanpak werkt: in het eerste jaar verkocht Cloudpillo 45.000 kussens, in 2022 waren dat er al 85.000. De omzet groeide naar 12,9 miljoen euro in 2023, en voor 2024 mikt het bedrijf op 40 miljoen euro. Dit alles zonder externe financiering – de challenger draait volledig op eigen cashflow.

Het succes blijft niet onopgemerkt. ‘We zien natuurlijk dat andere merken en retailers ons concept van het aanpasbare hoofdkussen kopiëren’, zegt Van der Wijst. ‘Toch houden we ons daar niet al te veel mee bezig. Wij varen onze eigen koers en bouwen aan een merk dat uniek is.’

Combinatie van product en marketing

Die uniciteit zit hem in de combinatie van product en marketing. Waar concurrenten misschien één commercial per jaar maken, produceert Cloudpillo vijftien tot twintig socialmediavideo’s per week. Met resultaat: bijna 15.000 reviews met een gemiddelde score van 4,6 uit 5.

Het bedrijf heeft inmiddels 27 medewerkers en heeft ervaren adviseurs aangetrokken, onder wie Bastiaan van Lon (ex-Gaastra en McGregor) en Manon Daggers (ex-PepsiCo).

Expansie in Duitsland

De focus ligt nu op internationale expansie, met name in Duitsland. ‘Onze grootste uitdaging is om de buitenlandse consument goed te leren kennen’, zegt Van der Wijst. ‘Sinds de aanstelling van onze eerste Duitse collega zijn we aanzienlijk beter in staat om de behoeften van de Duitse markt te begrijpen.’

Het assortiment is uitgebreid met matrassen, boxsprings en andere slaapproducten. Over drie jaar wil Cloudpillo naast Nederland, België en Duitsland in meerdere landen actief zijn.

De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: