Hans De Neve ontwikkelt met Carbyon een methode om efficiënt CO2 uit de lucht te filteren en onder meer om te zetten in alternatieve brandstoffen.
Wat: machines die CO2 uit de atmosfeer opvangen
Wie: Hans De Neve (56)
Daagt uit: de industrie, om historische emissies te verwijderen en alternatieve brandstoffen te produceren
Sinds: 2019
Website: carbyon.com
Machines die als een stofzuiger CO2 uit de lucht halen, ofwel Direct Air Capture (DAC), lijken een kansrijke manier om de CO2-uitstoot uit het verleden goed te maken. Het Eindhovense Carbyon heeft er een ontwikkeld die binnen één minuut een hoeveelheid CO2 uit de lucht filtert waar andere oplossingen hier twee uur voor nodig hebben.
Het idee ontstond toen oprichter en ceo Hans De Neve bij TNO werkte aan een nieuwe generatie zonnepanelen. ‘Ik werkte met atomic layer deposition, waarbij je met atoomlaagjes de kenmerken van materialen verandert. En dacht: wat nu als we deze technologie gebruiken om CO2 te binden?’, vertelde hij eerder tegen MT/Sprout.
De technologie van Carbyon werkt via een speciaal zogeheten sorbent, waaraan CO2-moleculen zich hechten. Bij verwarming komen de moleculen weer vrij, waarna ze kunnen worden opgeslagen of hergebruikt. Het grote verschil met bestaande oplossingen zit dus in die snelheid. Daardoor is het energiegebruik van de machine lager en blijft de kostprijs beperkt.
De huidige kosten van het CO2 ‘stofzuigen’ liggen rond de 500 euro per ton, maar Carbyon denkt dit te kunnen verlagen naar 100 euro per ton. Dit moet gebeuren door de machines te plaatsen op locaties waar zonne- en windenergie goedkoop beschikbaar zijn.
Carbyon haalde in september nog 15,3 miljoen euro op, waarmee de teller op 25 miljoen is beland. Zijn innovatie trok ook internationale aandacht. In 2022 won de startup van De Neve de XPRIZE Carbon Removal Milestone Award ter waarde van 1 miljoen dollar, uitgereikt door Elon Musk zelf.
Met inmiddels 45 medewerkers ziet Carbyon vooral kansen in de luchtvaart- en scheepvaartsector voor zijn technologie om een alternatief te bieden voor fossiele brandstoffen. Door de opgevangen CO2 te mengen met waterstof kunnen bijvoorbeeld synthetische brandstoffen worden geproduceerd.
‘Over drie jaar hebben wij dertig machines wereldwijd in het veld staan bij verschillende pilot partners,’ zegt De Neve. ‘Daarnaast bouwen we een fabriek die in 2031 50.000 machines per jaar gaat produceren.’ Het uiteindelijke doel is om in 2050 minimaal 5 miljard ton CO2 per jaar uit de lucht te filteren.
Opvallend is de grote vraag naar de nog te produceren machines. ‘Wij krijgen nu al zo veel aanvragen, terwijl wij nog helemaal geen machines gemaakt hebben.’ De grootste uitdaging lag volgens De Neve bij het vinden van investeerders. ‘Deep tech heeft tijd nodig om te ontwikkelen en die moet ons ook gegeven worden.’
De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: