De founders van Breeze dagen Tinder en de rest uit met een datingapp die gericht is op échte ontmoetingen in de horeca.
Wat: datingapp die matches direct op date stuurt
Wie: Joris van Doorninck (29), Philip van den Heuvel (28), Daan Alkemade (28), Marco van der Woude (29), Thomas Oomens (31), Thomas van der Pas (28) en Marsha Goei (28)
Daagt uit: Tinder, Bumble en Hinge
Sinds: 2020
Website: breeze.social
Terwijl de grote datingapps hun gebruikers zo lang mogelijk in hun app willen houden, kiest Breeze voor een radicaal andere aanpak: niet eindeloos chatten, maar direct op date. Breeze werd in 2020 opgericht door zeven ondernemende studenten die het swipen en chatten in reguliere datingapps zat waren.
Gebruikers krijgen dagelijks matches voorgesteld via een slim algoritme. Bij een match volgt geen chat, maar een datumprikker. Voor ongeveer 9 euro per persoon (inclusief eerste drankje) regelt Breeze een date bij een van de aangesloten horecapartners.
‘Alles draait om de échte ontmoeting. Door dit verdienmodel is ons hele bedrijf geoptimaliseerd om mensen op date te krijgen. Terwijl andere dating apps verdienen aan abonnementen en advertenties en dus optimaliseren op retentie’, zegt head of product Marsha Goei.
De formule werkt: wie eenmaal over de drempel van ‘direct daten’ heen is, gaat volgens Goei gemiddeld drie keer op date binnen zes maanden. Breeze heeft al 250.000 dates georganiseerd, daar zijn al huwelijken en zelfs meerdere ‘Breeze-baby’s’ uit voortgekomen.
In 2022 haalde de startup 1,3 miljoen euro op bij enkele grote namen uit de startupwereld, waaronder Kalo Bagijn (Brand New Day) en Thomas Plantenga (ceo Vinted). Met dat kapitaal en nog eens zo’n 3,7 miljoen euro aan andere financieringen zet Breeze in op internationale expansie.
Die is al in volle gang. Na Nederland volgden het afgelopen jaar België, Duitsland, Engeland en Frankrijk. De VS staat voor 2025 op de planning.
‘Over drie jaar zijn we een gevestigde naam binnen de datingindustrie. We organiseren dan honderdduizenden dates per maand in Europa en Amerika’, zegt Goei, ‘en laten de techindustrie zien dat je ook met een eerlijk businessmodel groot kan worden.’
De internationale uitrol brengt wel uitdagingen met zich mee. Zo moet het product worden aangepast aan verschillende tijdzones, valuta’s en talen. Ook zijn er culturele verschillen: ‘In Amsterdam wil men Breeze-daten in de hipste horeca, in Antwerpen is men bang een bekende tegen te komen en wil daarom Breeze-daten in een discretere bar.’
De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: