Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

BikeFlip

bikeflip paul remie casparis beyer challenger50

Paul Remie en Casparis Beyer gaan de strijd met afgedankte kinderfietsen aan met BikeFlip, een abonnement voor circulaire kinderfietsen.

Wat: abonnement op kinderfietsen
Wie: Paul Remie (29) en Casparis Beyer (29)
Daagt uit: kinderfietsenbranche
Sinds: 2020
Website: bikeflip.nl

Bij een bezoek aan de milieustraat ziet Casparis Beyer een knalroze kinderfiets in de container liggen, nog helemaal intact. Wat zonde, denkt de student Sustainable Business and Innovation, en hij vist het fietsje tussen het schroot vandaan.

In Nederland staan 3,8 miljoen van dit soort stalen rossen weg te roesten in schuurtjes en depots. Bij gezinnen stapelen vooral de kinderfietsen zich op. Die worden bij een kind in de groei gemiddeld met anderhalf jaar te klein.

Kan dat niet slimmer? Ja, denkt Beyer. Fietsenabonnementen voor volwassenen zijn er al, waarom niet ook voor kinderen? Voor een studieopdracht werkt hij het idee van een leasemodel uit. Dat is briljant in zijn eenvoud: vanaf 3 euro per maand – dat bedrag is voor de kleinste maatjes (loopfietsen en 12 inch) – kunnen ouders een fiets huren en inruilen zodra hun koters behoefte hebben aan een maatje groter.

Naast de fietsomruil (het ‘flippen’) zijn bij zo’n abonnement ook service en onderhoud inbegrepen. Buiten de prijs is het gemak om niet meer naar de fietsenmaker te hoeven volgens Beyer een andere belangrijke USP.

Oude barrels sourcen

Na een jaar komt studievriend Paul Remie erbij en begint de onderneming serieuze vormen aan te nemen. Motor van het bedrijf is de werkplaats in Utrecht waar fietsen worden opgeknapt, het ‘Flipstation’. Tweedehands fietsen welteverstaan, want BikeFlip verhuurt bewust geen nieuwe modellen. Volgens de founders worden er in Nederland jaarlijks al genoeg nieuwe fietsen aangeschaft, te weten 1 miljoen.

Al blijft het een uitdaging om die vintage barrels te sourcen. De vloot mag wel groter, vinden de founders. ‘Strategie voeren op het verkrijgen van fietsen is voor ons heel belangrijk. We kunnen onze voorraden niet bijwerken door simpelweg wat leveranciers te bellen. In plaats daarvan houden we inzamelingsacties en voeren we campagnes om ongebruikte fietsen uit schuurtjes en gemeentedepots te vissen.’

Vervolgens is het de kunst om van die oude barrels weer parels te maken. Daarvoor kan BikeFlip niet zonder fietsenmakers en dus is de organisatie inmiddels ook een leer-werkbedrijf. In samenwerking met partners als de gemeente Utrecht – hun thuisstad – worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de sociale werkplaats begeleid naar betaald werk in de fietstechniek.

Fietsen voor vluchtelingen

Medeoprichter Remie werkte eerder als beleidsmedewerker in Rotterdam en Leiden en weet dus hoe de hazen lopen. Dat leidde tot meerdere gemeentelijke samenwerkingen; het bedrijf verzorgt bijvoorbeeld ook fietsen voor mensen in de bijstand en Oekraïense vluchtelingen. ‘Het bevorderen van zowel de circulaire als de sociale en inclusieve economie, staat bij ons centraal’, zegt Beyer tegen het AD.

BikeFlip haalde tot nu toe bijna 1,5 miljoen euro op. Het gaat om groeigeld van investeerders als de Rabo Foundation en ROM Utrecht en een subsidie van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Daardoor kan het groeiende bedrijf opschalen en komt er, naast Utrecht, een tweede locatie in Rotterdam.

Beyer en Remie willen nu verder uitbreiden door partnerschappen met scholen en sportclubs aan te gaan. Het bedrijf verwacht 2024 met een omzet van 450.000 euro af te sluiten. En daarna? ‘Over drie jaar zijn we actief in heel Nederland en is BikeFlip niet meer weg te denken uit de fietsenstallingen en voortuinen.’

De Challenger50 van 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: