Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

The Fabricant

the fabricant

Kerry Murphy, Amber Jae Slooten en Adriana Hoppenbrouwer willen met The Fabricant de acceptatie van virtuele mode versnellen

Wat: Digitale fashion
Wie: Kerry Murphy (39), Amber Jae Slooten (28) en Adriana Hoppenbrouwer-Pereira (49)
Daagt uit: Fashionindustrie
Sinds: 2016
Funding: 14 miljoen dollar
Werknemers: 5
Website: thefabricant.com

De mode-industrie moet minder kleding produceren, maar hoe? Volgens The Fabricant is digitalisering het antwoord. Het Amsterdamse bedrijf is één van de pioniers die de acceptatie van virtuele mode wil versnellen.

Het naar eigen zeggen eerste digitale modehuis ter wereld wordt aangestuurd door een drie-eenheid. Kerry Murphy, afkomstig uit de reclame- en filmwereld, is de technische en zakelijke kracht achter het bedrijf. Medeoprichter Amber Jae Slooten, afgestudeerd aan modeopleiding AMFI met een volledig digitale modecollectie, is het creatieve brein. Adriana Hoppenbrouwer, voormalig marketingdirecteur bij onder meer Hema, Hunkemöller en V&D, vult het duo aan.

Snijvlak van mode en tech

The Fabricant is ontstaan op het snijvlak van mode en technologie. Het doel van mode is om zelfexpressie te bevorderen, zei Amber Jae Joosten eerder tegenover MT/Sprout. En hiervoor is volgens haar geen fysieke kleding nodig. Vooral omdat onze afhankelijkheid van de virtuele wereld blijft groeien. Tegelijkertijd is The Fabricant een antwoord op de roep om een duurzamere industrie.

Voor bijvoorbeeld outdoor lifestylemerk Napapijri creëerde het modehuis digitale kledingstalen in plaats van fysieke, waardoor textielafval werd geëlimineerd. Ook is er een samenwerking met Tommy Hilfiger, waarbij The Fabricant het merk bijstaat in de transitie naar een volledig digitaal design.

De manier waarop The Fabricant kledingstukken en stoffen laat bewegen, behoort tot de top van wat op dit moment mogelijk is in digitaal bewegende stoffen en modedesigns. Zo gebruikt het visual effects uit de filmindustrie om bijvoorbeeld hyperrealistische volledig digitale modeshows te maken.

Businessmodel The Fabricant

Het businessmodel van het digtale modehuis is drieledig: creëren van een eigen collectie, modemerken ondersteunen in het digitaliseren van verschillende processen en het verkopen van digitale fashion. Het laatste verre toekomstmuziek? Niet bepaald, stellen de ondernemers.

Een mooi voorbeeld: het Travis Scott-concert in de game Fortnite. In de game werden vijf shows gehouden van artiest Travis Scott, van wie een enorme avatar een aantal nummers zong. ‘En iedere gamer draagt merchandise. Items die worden verkocht in de game. Het is een enorme markt, maar fashionmerken herkennen vooralsnog de potentie niet. Mensen spenderen veel geld in games om zichzelf op een eigen manier te kunnen presenteren’, aldus Joosten, die recent door het FD de bijnaam de ‘Coco Chanel van nu’ kreeg opgespeld.

De kans voor digitale mode ligt nu vooral nog in gaming, de plek waar ontwikkelaars en modehuizen honderden miljoenen euro’s verdienen aan accessoires en virtuele kleding, de zogeheten skins.

Digitale outfit tijdens je Zoom-call

The Fabricant voorziet een bredere adoptie. ‘Op Instagram en Facebook en tijdens Zoom-calls wordt onze digitale identiteit steeds belangrijker. De volgende stap in de evolutie is: hoe wil jij je presenteren in die virtuele omgeving? Dat kan met virtuele mode of accessoires die je bijvoorbeeld kunt laten dragen door een avatar, een digitale versie van jezelf’, aldus Kerry Murphy.

Op het eigen platform van The Fabricant kunnen modehuizen producten verkopen. Consumenten kunnen er producten kopen én maken. The Fabricant is daarmee de virtuele versie van een luxewebwinkel als Net-a-Porter. Iedereen kan er zijn eigen modehuis­ opzetten. Met alle credits en financiële vergoedingen die daarbij horen.

In de digitale wordt een NFT toegevoegd aan het ontwerp, waarmee schaarste wordt gecreëerd en auteursrecht wordt beschermd. De onderliggende blockchain dient als echtheidscertificaat.

14 miljoen dollar groeikapitaal

In het voorjaar van 2022 haalde het bedrijf 14 miljoen dollar op. De financieringsronde werd geleid door Greenfield One en er werd onder andere deelgenomen door Sound Ventures (van Ashton Kutcher en Guy Oseary) en Red DAO. Eerder zijn al ‘enkele miljoenen’ opgehaald bij Nederlandse durfinvesteerders, waaronder Slingshot Ventures.

Recent lijfde het gigantische sportmerk Nike de digitale streetwearstartup RTFKT in. Wat als luxeconcerns als Kering of LVMH bij The Fabricant aankloppen? ‘Hun modehuizen mogen werk droppen op ons platform, maar wij gaan ons bedrijf echt niet verkopen. Dit is namelijk pas het begin van de grote verandering’, laat Slooten er geen misverstand over bestaan.