Anne Janssens en Birte Ketting redden met The Ketchup Project tomaten in Kenia en bezorgen de boeren daar een beter en stabiel inkomen.
Wat: Eerlijke en duurzame ketchup
Wie: Anne Janssens (42) en Birte Ketting (36)
Daagt uit: Onduurzame en ongezonde voedselproducenten
Sinds: 2016
Funding: Een kleine miljoen
Website: theketchupproject.nl
Als naast de award voor meest uitdagende ondernemer de Challenger50 ook een impact-award had gehad, zouden de oprichters van The Ketchup Project niet eens hoeven komen pitchen. Hun bedrijf barst aan alle kanten van de impact.
Luister maar naar medeoprichter Anne Janssens: ‘We gaan verspilling tegen bij kleinschalige boeren door lokaal tomaten en mango’s te drogen en vervolgens te verwerken tot heerlijke, pure ketchup. Zo geven we de lokale economie in Kenia een flinke zet, en kunnen we hier in Europa genieten van écht goede, eerlijke ketchup. We zijn 100 procent impactgedreven en serieus gecommitteerd om de landbouw gezond te maken en boeren die in een armoedeval zitten vooruit te helpen.’
Janssens was zelf werkzaam in de windenergie voordat ze op zoek ging naar een nieuwe uitdaging, liefst in de foodsector. Via een kennis ontdekte ze, dat in Kenia bijna de helft van de tomatenoogst vaak verloren gaat, iets wat ook andere groenten en fruit treft.
De oogst bereikt de markt dan niet, doordat bijvoorbeeld de prijzen zó laag liggen dat de transportkosten niet eens kunnen worden gedekt. Mogelijkheden om de tomaten op te slaan zijn er niet, en ook een lokale industrie die ze zou kunnen verwerken tot houdbare producten ontbreekt.
En daarmee is het idee achter The Ketchup Project gegeven. Wat begon bij een klein dorp in Kenia is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf waarvoor meer dan honderd boeren hun oogst laten drogen. Vervolgens wordt die verpakt en per schip naar Nederland vervoerd.
Hier gaan de tomaten en mango’s (er is ook mangoketchup) in glas en kuipjes. Dat klinkt omslachtig, maar de uitstoot is vergeleken bij het transport van verse tomaten twintig keer lager, en de Keniaanse tomaten hebben nooit een kas van binnen gezien.
Klanten van HelloFresh zijn er dol op, Picnic heeft de eerlijke ketchup in het assortiment en Janssens scoort ook goed bij de horeca. Daar wordt behalve de smaak ook gewaardeerd dat de impactketchup niet stampvol suiker zit.
Nu The Ketchup Project op veel tafels en aanrechten is geland, wordt het tijd om op te schalen. Deze zomer staken Doen Participaties en Brave New Food samen een klein half miljoen in de sauzenmaker. Eerder had die al eenzelfde bedrag als financiering losgekregen bij RVO. Het verse kapitaal gaat naar extra krachten, en naar drooginstallaties die in Kenia de kwaliteit en productie kunnen opvijzelen.
Alles op weg naar een miljoenenomzet, die duizend kleinschalige boeren in Kenia en hun gemeenschap van nog eens enkele honderdduizenden inwoners voorziet van eerlijke, stabiele inkomsten.