Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Sunt Food

laura hoogland sunt food banana factory

Laura Hoogland wil met haar Sunt Food de gigantische berg bananen verkleinen die jaarlijks wordt weggegooid en daarna in de verbrandingsovens belandt.

Wat: Sunt & The Banana Factory
Wie:
Laura Hoogland (32)
Daagt uit:
foodsector
Sinds:
2018
Funding: 1,1 miljoen euro
Website:
www.suntfood.com

De ongekroonde bananenkoningin. Die titel heeft Hoogland zich in drie jaar Sunt Food wel toegeëigend. Met haar startup wil ze korte metten maken met de gigantische berg bananen die jaarlijks bij het afval en in de verbrandingsovens belandt.

Nogal zonde en inefficiënt, aangezien die fruitsoort kort daarvoor een reis van bijna 10.000 kilometers heeft afgelegd per boot. En omdat er voor het laten groeien van een kilo bananen gemiddeld 860 liter water nodig is.

Banana Factory van Sunt

In de Banana Factory van Sunt worden miljoenen afgedankte bananen gered en verwerkt tot hoogwaardige no waste bananenpuree. Die puree belandt in de bananenbroden van Sunt en sinds kort ook in de donuts die het merk bakt.

Per bananenbrood redt Sunt naar eigen zeggen één banaan van de prullenbak (de bananenbroden van Sunt bestaan voor 35 procent uit bananenpuree). ‘Iedereen is erg gericht op plastic, maar het verminderen van voedselverspilling heeft zestien keer meer impact op het milieu’, verklaart Hoogland haar toewijding aan de gele fruitsoort.

Geteeld voor de verbrandingsoven

Al decennialang is de bananenketen onveranderd, ziet Hoogland. Grote spelers als Chiquita, Dole en Del Monte zorgen dat één van de grootste schappen van de supermarkten nooit leeg komt te staan. Dat komt volgens de ondernemer doordat met bananen fors wordt verdiend door importeurs en supermarkten. Maar die beschikbaarheid komt tegen een prijs.

‘Er worden dus miljoenen tonnen bananen geteeld om de grote vraag aan te kunnen. Dat uiteindelijk de helft van deze teelt de consument nooit bereikt en richting de verbrandingsoven gaat, landbouwgrond hiermee uitgeput wordt en telers commercieel onder druk gezet worden, dat leek niemand echt een probleem te vinden’, constateert ze. ‘Alleen al in Europa gaan ruim 120.000 ton bananen direct na aankomst in de haven richting de afvalverwerker. Het systeem is kapot.’

Systeem repareren

En dat wil Hoogland dus repareren. In plaats van alleen te kijken naar het voorkomen van deze verspilling wil Sunt een leidende rol pakken door de keten opnieuw uit te vinden en wet- en regelgeving hieromtrent aan te laten passen.

‘In onze Banana Factory verwerken we duizenden tonnen bananen van deze grote importeurs die anders vernietigd zouden worden. Maar, dat doen we alleen op voorwaarde dat de importeurs op hun beurt, dankzij de kostenbesparing die wij voor hen realiseren, grote stappen gaan zetten om te zorgen voor onder meer een leefbaar loon en duurzamer transport.’

De gehele traditionele voedingsindustrie uitdagen

De boodschap waarmee Sunt de gevestigde bananenorde uitdaagt, vindt weerklank. Hoogland wijst naar samenwerkingen met de grootste bananenimporteurs van de wereld en de verzoeken die ze krijgt van telers om hun honderden tonnen reststroom aan bananen te verwerken.

Ook politiek Den Haag heeft contact opgenomen: de landbouwlobby LNV, politieke partijen als ChristenUnie en SGP en zelfs de Belastingdienst. ‘Ze willen dat we meedenken over nieuwe regelgeving rondom verspilling. Onze invloed is inmiddels al groter dan we ooit hadden verwacht.’

Het uiteindelijke doel van Sunt is dat er geen banaan meer geteeld hoeft te worden om na een verre reis in de puree te eindigen. Dat betekent dat op strategisch goede plekken een Banana Factory moet komen die de reststromen verwerkt.

Naar Duitsland en Engeland

Hoogland heeft daarvoor een duidelijk tijdspad in gedachten. ‘Over drie jaar willen we een grote fabriek openen in Duitsland of Engeland om ook daar de reststromen te verwerken. Tegen die tijd zijn Duitsland en Engeland ook de twee landen waar onze consumentenproducten voet aan de grond hebben gekregen en is een lokale bananenfabriek extra sterk.’

Maar de bananenkoningin ziet meer kansen. ‘Tegen die tijd maken we ook van onze eigen reststromen, de bananenschillen, weer nieuwe grondstoffen. Denk aan bioplastic of een grondstof voor karton. Hoe mooi zou het zijn als onze producten die gemaakt worden van de vrucht van de banaan straks verpakt worden in de schil van de banaan?’

Bekijk ook onze Scaling Up-video met groeilessen van Laura Hoogland: ‘Weinig ondernemers weten écht wat ze aan het doen zijn’