Casper Lemmen, Rémon Wobbema en Gijs Kingma bestieren met de Friese startup Yobbers een arbeidsplatform voor buitenlandse vacatures.
Wat: website voor buitenlandse vacatures
Wie: Casper Lemmen (27), Rémon Wobbema (28) en Gijs Kingma (30)
Daagt uit: uitzenders en recruiters
Sinds: 2015
Omzet: 1,5 miljoen euro (2020)
Website: yobbers.nl
Stel: je wil een tussenjaar in Spanje verblijven, hoe kom je er dan aan werk? Startup Yobbers, voorheen: Grenzelooswerk, biedt een oplossing voor de werkzoekende wereldburger. Op het platform kunnen werkzoekenden allerhande baantjes vinden: van sales- en klantenservicebaantjes tot functies voor autoschadebeoordelaar in Canada of au pair-werk in Dubai. Yobbers en de werkgever regelen zowel de reis als het verblijf voor werknemers.
Grote bedrijven werken samen met het Leeuwardense Yobbers. Zo haalden de Friezen dit jaar nog PayPal en Indeed binnen als klant. Volgens mede-oprichter Lemmen hebben al 100.000 potentiële werkzoekenden zich op het platform ingeschreven: ‘Hierdoor zijn we in staat om tijdig de juiste match te kunnen maken.’
Lemmen en Wobbema begonnen hun bedrijf in 2015, omdat eerstgenoemde zelf een tijdje in het buitenland had gewerkt en opmerkte dat werkgevers daar hard op zoek waren naar buitenlandse handjes. Al na een jaar was – toen nog – Grenzelooswerk marktleider werken in het buitenland. Het was een niche, waar veel concurrenten – de traditionele uitzendbureaus – nog niet ingedoken waren. Lemmen werd in 2018 door – toen nog – Sprout uitgeroepen tot jonge ondernemer van het jaar. Kingma sloot zich in 2017 als aandeelhouder aan bij het founders-team van Lemmen en Wobbema.
Sinds dit jaar heet Grenzelooswerk Yobbers, omdat het bedrijf zich vol op zijn internationalisering richt. Het bedrijf had ook al enkele internationale sites met een aparte naam, zoals bijvoorbeeld het Duitse Grenzenlosarbeiten. Al die aparte namen, dat zorgde voor ‘verwarring’, aldus Lemmen eerder dit jaar tegen MT/Sprout. Alle platforms heten daarom nu Yobbers.
Tijdens de coronacrisis van 2020 zat Lemmen kortstondig met de handen in het haar: zijn omzet verdampte tijdens de eerste drie horrormaanden van de coronacrisis met wel 95 procent. Het team zette alles op alles om al drie maanden later betere cijfers te schrijven dan het jaar ervoor. Het businessmodel werd getweakt richting een meer recurring inkomstenmodel en de scaleup zette een afdeling op om uitgezonden mensen in het buitenland extra te begeleiden.
Yobbers sloot het jaar der dichte grenzen alsnog af met zo’n anderhalf miljoen euro omzet, ongeveer identiek aan die van 2019. Dit jaar verwacht het bedrijf alweer te kunnen groeien, voorbij de 2 miljoen euro omzet.