Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Grenzelooswerk verandert bedrijfsnaam in Yobbers: ‘Dit opent Europese markt’

De Friese startup Grenzelooswerk heet vanaf woensdag Yobbers. Het arbeidsbureau voor internationale vacatures zocht naar en internationaler klinkende naam, om Europa verder mee te kunnen veroveren. Het bedrijf sloot coronajaar 2020 wel af met een verlies.

Je leest nu: Grenzelooswerk verandert bedrijfsnaam in Yobbers: ‘Dit opent Europese markt’

Toen de indertijd nog 24-jarige Casper Lemmen in 2018 onze 25 onder de 25-verkiezing won met zijn startup Grenzelooswerk, had de jury één puntje van kritiek: leuk gevonden, dat ‘Grenzelooswerk’, maar internationaal gezien kun je weinig met zo’n Nederlandse bedrijfsnaam. Geen ideale naam dus voor een arbeidsbemiddelaar die zich uitsluitend richt op vacatures over de grens.

Het zette Lemmen en zijn compagnons Rémon Wobbema en Gijs Kingma aan het denken. Was het inderdaad niet eens tijd voor een meer internationaal georiënteerde naam? Na enige tijd te hebben gebrainstormd, kwamen ze al eind 2019 op de proppen met de naam ‘Yobbers’ – voorzien van een hippe ‘y’, zoals dat gaat in de startupwereld. 

Toen ze afgelopen jaar hun Franse platform lanceerden, kreeg deze meteen de naam Yobbers. Twee weken geleden veranderde tevens de naam van de Duitse site – Grenzenlosarbeiten – in Yobbers en woensdag moet tot slot het Nederlandse Grenzelooswerk eraan geloven. De bv Grenzelooswerk heet vanaf woensdag officieel Yobbers. De situatie tot voor kort was dan ook onwenselijk, legt Lemmen uit: ‘We merken veel interesse op van Italianen die in het buitenland willen werken. Voor dat soort landen waren wij echter met drie platforms actief: Grenzelooswerk, Grenzenlosarbeiten en Yobbers. Dat zorgt voor verwarring.’

Onder één vlag

Op kantoor in Leeuwarden vieren ze hun nieuwe bedrijfsnaam.

Door nu onder één vlag, die van Yobbers, door te gaan, hoopt het Leeuwardense bedrijf de Europese markt te kunnen veroveren. Voorlopig moet Yobbers het nog even doen met een Nederlandse, Duitse en Franse extensie, maar Lemmen verwacht in het najaar alles om te kunnen zetten naar een Engelstalige .com-website. ‘Dat opent de Europese markt. Het maakt dan niet meer uit of je uit Groot-Brittannië of Noorwegen komt, je kunt altijd over de landsgrenzen werk vinden.’

Door de drie platforms te integreren, verwacht Lemmen bovendien grotere spelers uit het werkveld aan te kunnen trekken. Het begint al te rollen, merkt hij: begon zijn platform ooit met het aanbieden van seizoensbaantjes, inmiddels vind je er ook functies voor grote partijen als TUI of H&M. Niet alleen klantenservicewerk, maar ook marketing- en technische posities, aldus de ondernemer. Yobbers vervult daarnaast allang niet meer alleen vacatures in Europa, maar ook in het Caribisch gebied en in Afrika.

Milieu

Lemmen stelt momenteel met meerdere grote potentiële klanten in gesprek te zijn. Een eerste samenwerking heeft dit al opgeleverd, met de Europese busvervoerder Flixbus. Vanaf mei starten Yobbers en Flixbus een gezamenlijke pilot. De arbeidsbemiddelaar en diens klanten zullen mensen die via het platform werk over de grens vinden, aansporen om niet het vliegtuig maar de bus te pakken. Beter voor het milieu, stelt Lemmen, die er ook een sociaal voordeel in ziet: ‘Je kunt dan met meerdere collega’s samen die kant op reizen. Het wordt echt een busreisje, waar je meteen andere mensen leert kennen.’ 

Mensen die in Lissabon werken, kunnen straks met de bus een dagje naar Porto op bezoek gaan

De ondernemer wil de busmaatschappij ook inschakelen voor sightseeing-tripjes. ‘Mensen die in Lissabon werken, kunnen dan met de bus een dagje naar Porto op bezoek gaan.’ Yobbers kijkt tevens naar mogelijkheden om vaker in te zetten op internationaal treinverkeer. Voor iedere gemaakte vliegreis van aan werk geholpen mensen plant het bedrijf vijf bomen. ‘Tijdens de coronacrisis zijn we dit gewoon blijven doen’, zegt Lemmen.

1,5 miljoen euro

Meer sollicitanten dan voor corona
Ook al komt werken in het buitenland nog altijd vaak neer op thuiswerken in het buitenland, toch lijkt de animo ervoor weer toe te nemen. Althans, dat signaleert Lemmen. Iedere week solliciteren er zo’n zevenhonderd mensen via zijn platform, vertelt de ondernemer. Dat is 30 procent meer dan het bedrijf begin 2020 noteerde, nog voordat de coronacrisis losbarstte. Zo’n 100.000 mensen hebben inmiddels een profiel via Yobbers aangemaakt, waardoor ze met elkaar in contact kunnen blijven en nieuwe werknemers in het buitenland wegwijs kunnen maken.

En dat terwijl het – toen nog – Grenzelooswerk aanvankelijk helemaal niet zo goed afging tijdens de coronacrisis. De omzet van het bedrijf daalde in maart afgelopen jaar met wel 95 procent, een direct gevolg van het sluiten van de grenzen. Lemmen besloot daarop razendsnel in te zetten op een remote-strategie, waarbij jongeren vanuit huis konden werken. Het bedrijf vond enkele maanden later alweer de weg naar boven. 

Uiteindelijk wist Lemmens bedrijf rampjaar 2020 af te sluiten met ruim 1,5 miljoen euro omzet, vrijwel gelijk aan de omzet uit 2019. Wel maakte Grenzelooswerk verlies, zegt Lemmen, ‘maar dat komt omdat we vorig jaar veel investeringen hebben gedaan in de systemen en onze software. We hopen daarmee dit jaar weer verder te kunnen groeien.’ 

Lemmen mikt voor 2021 op een omzetstijging van 250 procent, waardoor hij op 3- tot 4 miljoen euro wil uitkomen. ‘Een breed begrip’, geeft Lemmen toe, ‘maar alles hangt samen met het vaccinatiebeleid. Als dat doorpakt, verwachten wij een enorme vraag vanuit opdrachtgevers, omdat het toerisme weer van start kan. We hadden eigenlijk al gehoopt op een beter eerste kwartaal, maar er kwam in Portugal opeens een opleving van het coronavirus. Hierdoor was het niet te doen om mensen die kant op te laten reizen. Gelukkig is het virus in Spanje en Portugal nu veel beter onder controle.’

Lemmen heeft geen mensen hoeven ontslaan tijdens de coronacrisis. Zijn bedrijf telt nu 25 fte, zelfs iets meer dan begin vorig jaar. Van één bedrijfsonderdeel heeft hij wel afscheid moeten nemen en dat is het Grenzelooswerk-kantoor in het Spaanse Valencia. In 2019 reisden wij nog met Lemmen en zijn collega’s mee voor de feestelijke opening. ‘We hadden alle aandacht nodig voor onze business in Leeuwarden’, verklaart Lemmen. ‘We moesten de organisatie door de crisis leiden.’ Maar hij voegt eraan toe: nu het coda van de coronacrisis zich aan lijkt te dienen, ontstaat er wellicht ruimte voor een nieuw buitenlands kantoor. Maar goed, eerste maar even de vaccinatievoortgang afwachten.