Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2021

Wundermart

Wundermart - Patrick Dekker en Laurens de Kleine - Challenger50 van 2021

Laurens de Kleine en Patrick Dekker bieden met Wundermart een platform voor het runnen van onbemande gemakswinkeltjes in onder meer hotels en kantoorpanden.

Wat: Onbemande convenience winkels
Wie: Laurens de Kleine en Patrick Dekker
Sinds: 2016
Funding:
13,5 miljoen euro
Daagt uit: Bestaande retailers
Website: Wundermart.com

Winkeltje spelen wordt weer kinderspel, zeggen de oprichters van Wundermart. Dankzij hun platform kunnen fysieke convenience winkels – de gemakswinkeltjes waar je nog even een zak chips, een flesje wijn of een vers broodje meegraait – 24 uur per dag onbemand en autonoom draaien. Daardoor kunnen ze op veel meer plekken worden ingericht dan nu nog het geval is. ‘We willen de winkels daar krijgen, waar mensen fysiek samenkomen.’

Scan, pay en go

(Flex)kantoren, ziekenhuizen, hotels: binnen acht weken belooft Wundermarkt er een winkel op te bouwen waarin design, formule en assortiment op basis van data perfect zijn afgestemd op de locatie. Dan is het alleen nog een kwestie van scan, pay en go voor de klanten.

Elke aankoop is dus simpel en snel, terwijl de technologie aan de achterkant bijhoudt wanneer de winkeltjes moeten worden bevoorraad en bijgevuld. Dat laatste laat Wundermart over aan de winkelier zelf: met een dashboard en apps houdt die de boel realtime in de gaten.

‘We halen alle complexiteit eruit en zorgen ervoor dat de waarde in de keten weer eerlijk verdeeld wordt’, claimt De Kleine. ‘Wat dat betreft dagen we de gevestigde orde uit hun monopoliepositie los te laten. Wij zorgen ervoor dat fysieke retail, op plekken waar dit voorheen niet mogelijk was, weer kan ontstaan en rendabel wordt.’

Kees Koolen investeert

Wundermart gaat hard wat locaties betreft, mede dankzij twee stevige fundingrondes van in totaal 13,5 miljoen euro. Slingshot Ventures is een van de investeerders die instapten, net als Kees Koolen, die als ex-ceo van Booking.com toch dingen weet over hospitality. En ondanks dat corona de omzet onder druk heeft gezet, mikt het op eind dit jaar 125 winkels in eigen land, maar ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en later in Scandinavië.

De gevestigde orde komt al in beweging. ‘We zien voorbeelden van partijen die op bepaalde aspecten van ons product, bijvoorbeeld onbemande winkels, met nieuwe proposities komen. Maar tot op heden is niemand in staat om echt een concurrerende end-to-end oplossing te bieden zoals wij dat doen.’

Retail plus hospitality

Wat Wundermart anders maakt dan de rest, is dat het op een slimme, data-gedreven manier retail en hospitality combineert. ‘Op langere termijn spelen we ook in op belangrijke macro-economische trends zoals het stimuleren van lokale economieën, het verkorten van de logistieke ketens.’  En nog een voordeel van de hoog geautomatiseerde aanpak: die scheelt hun klanten handjes die zo op andere plekken kunnen worden ingezet. Dus ook wat dat betreft is Wundermart, gezien de nijpende tekorten aan personeel, spot on met de trends.