Wie: Marcia Goddard
Wat: neurowetenschapper en trainer
Wapenfeit: benadert D&I vanuit een neurowetenschappelijk perspectief
Een brug bouwen tussen wetenschap en werkvloer, door D&I vanuit een neurowetenschappelijk perspectief te benaderen. Daar houdt Marcia Goddard (1984) zich mee bezig. ‘Naar de kern gaan van hoe onze hersenen informatie verwerken en welke impact dat heeft op (interpersoonlijk) gedrag’, legt ze uit. ‘Door deze patronen zichtbaar te maken én duidelijk de link te leggen tussen D&I en duurzame high performance, trek ik het onderwerp uit de weerstand.’
Duurzame high performance gaat over het creëren van een organisatiecultuur waarin iedereen tot bloei kan komen. Dat gebeurt vanuit een focus op mentaal welzijn, psychologische veiligheid, diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. Bedrijven die dat goed hebben staan, zijn wendbaarder.
Dat cruciale gegeven, dat Goddard de ‘businesscase voor D&I’ noemt, is volgens haar compleet onderbelicht. ‘De top van grote organisaties was – of is – zich onvoldoende bewust van het belang. Bovendien realiseren leiders onvoldoende welke impact ze zelf kunnen hebben. Ze moeten onderdeel worden van het gesprek, niet alleen opdrachtgever zijn.’
Naast neurowetenschapper is Goddard actief als consultant en trainer met Brain Matters Consulting. Tot haar klanten behoren ABN Amro, Ahold Delhaize, EY Nederland, NS, Young Capital en de gemeente Amsterdam.
Daarnaast is ze chief business officer bij The Contentment Foundation. Onder de vlag van deze Amerikaanse non-profitorganisatie richtte ze in 2022 Contentment for Business op, dat in principe dezelfde focus heeft als Brain Matters, vertelt ze. ‘Maar dan op veel grotere schaal.’
Lees ook ons interview met Marcia Goddard: ‘Op de werkvloer wil je niet alleen gezelligheid’