Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Andy Lürling

andy lurling lumo labs

Wie: Andy Lürling
Wat: investeerder
Wapenfeit: Koppelt investeringen aan slim diversiteitsbeleid

Sinds 2016 investeert Andy Lürling samen met Sven Bakkes met Lumo Labs in startups die opkomende technologieën inzetten om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren. Het portfolio van Lumo bestaat ondertussen uit 23 startups die zich inzetten voor onder meer duurzame en inclusieve steden en gemeenschappen, en toegankelijk en levenslang onderwijs.

Wat cijfers: 35 procent van de portfoliobedrijven van Lumo heeft een female founder (om dat percentage in perspectief te plaatsen: vrouwelijke ondernemers ontvangen minder dan 1 procent van al het venture capital). Het Lumo-team bestaat voor 45 procent uit vrouwen en van het team venture advisors die de startups coachen en ondersteunen vanuit het Lumo Program is 40 procent vrouw.

Het Lumo Program is een tweejarig supportprogramma gericht op het ondersteunen en ontwikkelen van onder meer constructief leiderschap en een gezonde teamdynamiek en cultuur.

Niet één type oprichter

‘Door niet blind te staren op één type oprichter, komen slimmere, relevantere, succesvollere proposities in beeld’, is de ervaring van Lürling. ‘Ook bij het uitbreiden van het Lumo Labs-team hebben wij nadrukkelijk gekozen voor mensen die niet hetzelfde zijn als wij. Op die manier borgen wij dat wij kansen en uitdagingen zo goed mogelijk begrijpen en kunnen benutten.’

Lürling is met zijn Lumo Labs zeer actief in het verbinden van de mensen en proposities van startups met traditionele bedrijven en instanties om thema’s als duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit aan de orde te stellen en innovatieve oplossingen te verkennen. Ook organiseert hij events voor ondervertegenwoordigde groepen om zo (ondernemers)talent te vinden op een veilige en inclusieve wijze.

Vraag om ander perspectief

Om BV Nederland diverser en inclusiever te maken moeten we nadrukkelijker elkaar verkennen en bevragen. Een goed voorbeeld hiervan ziet de investeerder in Estland, waar meisjes uit groep 8 mochten kiezen wat ze zouden willen onderzoeken bij de technische vakken.

‘Dit waren andere onderwerpen dan tot die tijd werden ingezet door docenten’, zegt Lürling. ‘Door deze aanpassing vonden meer meisjes de technische vakken interessant, met als gevolg dat ze technische vakken gingen kiezen.’