Albert Heijn rolt contactloos betalen uit bij AH to go’s op NS-stations, aldus het bedrijf tegen MT. Plus: 9x wat kan met NFC.
Supermarktketen Albert Heijn gaat contactloos betalen uitrollen in al zijn AH to go’s op NS-stations. Dat bevestigt het bedrijf tegen Management Team. Eind mei zullen alle betaalterminals in de bewuste filialen zijn vervangen door varianten die geschikt zijn voor Near Field Communication (NFC), de technologie die contactloze betalingen mogelijk maakt. In eerste instantie kunnen alleen klanten met de nieuwste bankpassen contactloos betalen bij de AH to go’s. Bijvoorbeeld ING en ABN Amro hebben hun betaalpassen de laatste maanden uitgerust met een NFC-chip. ‘We zijn ook bezig met proeven rond het betalen met je mobiel, maar vooralsnog blijft het bij proeven. We kijken op basis daarvan of we het op grote schaal kunnen uitrollen. Daar zijn momenteel geen concrete plannen voor, maar het is wel een voor de hand liggende volgende ontwikkeling’, vertelt woordvoerster Anoesjka Aspeslagh tegen MT.
Snelheid is belangrijk, dus uitrol op stations
Albert Heijn heeft gekozen om het concept in eerste instantie alleen bij de NS-filialen van AH to go’s uit te rollen, omdat de betaalmethode past bij het soort transacties dat daar wordt gedaan, vertelt Aspeslagh. ‘Snelheid is belangrijk in deze filialen, want mensen moeten hun trein halen, en het gaat vaak om kleine bedragen die worden afgerekend. Daarom leent contactloos betalen zich goed voor deze AH to go’s.’ Klanten kunnen vanaf eind mei tot 25 euro contactloos betalen met hun bankpas, zonder een pincode in te hoeven typen.
Er zal altijd personeel nodig zijn
In de AH to go op Utrecht Centraal kunnen klanten hun producten momenteel al zelf scannen, ook daar zullen contactloze betaalterminals worden geplaatst, zodat reizigers nóg sneller klaar zijn met hun boodschappen. Aspeslagh zegt dat al deze innovaties niet zijn bedoeld om de hoeveelheid personeel terug te dringen. ‘Er zal altijd personeel nodig zijn om service te verlenen, om de schappen bij te vullen en om steeksproefgewijs te controleren of mensen hun boodschappen afrekenen. Onze insteek is meer gemak voor de klant.’ Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, werd op 24 april tijdens het MT500-event door MT uitgeroepen tot meest bewonderde bedrijf van 2014.
Niet de eerste die contactloos gaat
Albert Heijn is niet de eerste Nederlandse partij die in contactloos betalen stapt. De NS heeft bijvoorbeeld in samenwerking met MasterCard honderden winkels op stations geschikt gemaakt voor NFC-betalen, terwijl Vodafone het met smartphones doet. Ondertussen is NFC te gebruiken voor meer dan betalen alleen – de OV Chipkaart werkt ook dankzij een NFC-chip. Wat kan er nog meer mee? Negen verrassende mogelijkheden op een rij: