Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Albert Heijn rolt contactloos betalen uit bij AH to go’s

Albert Heijn rolt contactloos betalen uit bij AH to go’s
Je leest nu: Albert Heijn rolt contactloos betalen uit bij AH to go’s

Albert Heijn rolt contactloos betalen uit bij AH to go’s op NS-stations, aldus het bedrijf tegen MT. Plus: 9x wat kan met NFC.

Supermarktketen Albert Heijn gaat contactloos betalen uitrollen in al zijn AH to go’s op NS-stations. Dat bevestigt het bedrijf tegen Management Team. Eind mei zullen alle betaalterminals in de bewuste filialen zijn vervangen door varianten die geschikt zijn voor Near Field Communication (NFC), de technologie die contactloze betalingen mogelijk maakt. In eerste instantie kunnen alleen klanten met de nieuwste bankpassen contactloos betalen bij de AH to go’s. Bijvoorbeeld ING en ABN Amro hebben hun betaalpassen de laatste maanden uitgerust met een NFC-chip. ‘We zijn ook bezig met proeven rond het betalen met je mobiel, maar vooralsnog blijft het bij proeven. We kijken op basis daarvan of we het op grote schaal kunnen uitrollen. Daar zijn momenteel geen concrete plannen voor, maar het is wel een voor de hand liggende volgende ontwikkeling’, vertelt woordvoerster Anoesjka Aspeslagh tegen MT.

Snelheid is belangrijk, dus uitrol op stations

Albert Heijn heeft gekozen om het concept in eerste instantie alleen bij de NS-filialen van AH to go’s uit te rollen, omdat de betaalmethode past bij het soort transacties dat daar wordt gedaan, vertelt Aspeslagh. ‘Snelheid is belangrijk in deze filialen, want mensen moeten hun trein halen, en het gaat vaak om kleine bedragen die worden afgerekend. Daarom leent contactloos betalen zich goed voor deze AH to go’s.’ Klanten kunnen vanaf eind mei tot 25 euro contactloos betalen met hun bankpas, zonder een pincode in te hoeven typen.

Er zal altijd personeel nodig zijn

In de AH to go op Utrecht Centraal kunnen klanten hun producten momenteel al zelf scannen, ook daar zullen contactloze betaalterminals worden geplaatst, zodat reizigers nóg sneller klaar zijn met hun boodschappen. Aspeslagh zegt dat al deze innovaties niet zijn bedoeld om de hoeveelheid personeel terug te dringen. ‘Er zal altijd personeel nodig zijn om service te verlenen, om de schappen bij te vullen en om steeksproefgewijs te controleren of mensen hun boodschappen afrekenen. Onze insteek is meer gemak voor de klant.’ Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, werd op 24 april tijdens het MT500-event door MT uitgeroepen tot meest bewonderde bedrijf van 2014.

Niet de eerste die contactloos gaat

Albert Heijn is niet de eerste Nederlandse partij die in contactloos betalen stapt. De NS heeft bijvoorbeeld in samenwerking met MasterCard honderden winkels op stations geschikt gemaakt voor NFC-betalen, terwijl Vodafone het met smartphones doet. Ondertussen is NFC te gebruiken voor meer dan betalen alleen – de OV Chipkaart werkt ook dankzij een NFC-chip. Wat kan er nog meer mee? Negen verrassende mogelijkheden op een rij:

Om klanten voor je te winnen en te behouden

Betalen met je mobiel, de subscription economy, data inzetten om sneller betaald te krijgen; de wereld van betalingen staat aardig op zijn kop. Wil je de strijd met de concurrentie niet verliezen? Neem dan je betaalstrategie vandaag nog onder de loep.

Bekijk gratis

Naar een online marktplaats

Amazon, Bol.com en Marktplaats zijn de meest bekende voorbeelden van online marktplaatsen. Websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commerce partijen springen in op deze trend. Hoe succesvol is zo’n online marktplaats en zou jij jouw webshop ook moeten openstellen voor derden?

Download gratis

Een nieuw verdienmodel voor softwareproviders

Als softwareleverancier wil je jouw klanten zo goed mogelijk faciliteren. Het aanbieden van een betaaloplossing hoort hier ook steeds vaker bij. Maar wat komt er bij het creëren van zo’n nieuw verdienmodel kijken?

Download gratis

Betaalstrategie optimaliseren voor beginners én gevorderden

Je klanten online laten betalen, hoe gaat dat in de praktijk? In deze whitepaper lees je hoe Auto.nl, V&D en POM hun online betaalstrategie opstarten, uitrollen en perfectioneren.

Download gratis
/