Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groot verandertraject binnen je organisatie aansturen? Houd je aan deze 4 lessen

In samenwerking met SUAS - Na 7 jaar aan het roer te staan als Managing Director bij webshop IXXI, begeleidde Ruud van den Akker eerder dit jaar de overname van het succesvolle bedrijf aan drie Nederlandse ondernemers en een investeerder. Zo kunnen er flinke stappen worden gemaakt in het buitenland, zodat het merk nog verder kan groeien. In zijn nieuwe rol als Partnerships manager is hij verantwoordelijk voor alle zakelijke samenwerkingen. Zo blijft IXXI het merk dat hij zo koestert.

Bestuurlijke ervaring

Van den Akker is altijd een kartrekker geweest – hij voelt zich goed in een leidende rol waarin hij teams tussen de tien en dertig man aanstuurt. Na Rabobank en Fatboy begon hij in 2014 bij IXXI: een webshop voor persoonlijke wanddecoratie gemaakt van een modulair kaartsysteem. ‘IXXI was een kansrijk idee van mijn partner Roel Vaessen en twee bevriende ontwerpers, maar ze hadden niet de bestuurlijke skills om het bedrijf naar een volgend niveau te tillen,’ aldus Van den Akker. ‘Ze vroegen mij om aan te haken, omdat ik naast leidinggevende ervaring ook affiniteit had met lifestyle en design. In zeven jaar hebben we mooie stappen gezet. Het aantal medewerkers en de omzet groeiden flink, en inmiddels werken we samen met een groot aantal (internationale) musea, merken, en designers.’

Dat succes bleef niet onopgemerkt. Van verschillende kanten werd het bedrijf benaderd door investeerders en financiers. Van den Akker: ‘Om verdere internationale stappen te maken, hadden we een partij nodig met ervaring in webdevelopment en de buitenlandse e-commerce markt. En we willen natuurlijk samenwerken met mensen waarmee het klikt. Dat werden uiteindelijk Erik-Jan Schreurs, Thomas Beguin en Luc Hendriks. Zij hebben eerder Resnap opgezet en aan Albelli verkocht. Shoe Investments van Pieter Schoen haakte als investeerder aan, en samen hebben zij nu een meerderheidsbelang in IXXI. Ze zien de waarde van ons bedrijf en de mogelijkheden van het product en kunnen zich vinden in onze toekomstplannen voor het merk. Hun visie en ervaring zorgt voor een betere digitale strategie.’

1: Zet je merk altijd op de eerste plaats

Volgens Van den Akker is het tijdens een grote verandering belangrijk om je ego te parkeren, en het belang van het merk en bedrijf op de eerste plaats te zetten. ‘Een dienstbare opstelling ten opzichte van je merk betekent dat je rol binnen een bedrijf wellicht anders wordt, met minder macht en verantwoordelijkheden. Dat moet je accepteren om te kunnen groeien. Het komt vaak voor dat oprichters of bestuurders te trots zijn op wat ze hebben opgebouwd en geen afstand durven nemen als dat nodig is. Ze zijn wellicht bang om gezichtsverlies te lijden als ze plaatsmaken voor iemand anders. Of bang om een nieuwe weg in te slaan die hen niet per se ligt. Dat is contraproductief: als professional moet je altijd denken vanuit het merk en de toekomst van de organisatie. Je eigen sterktes en zwaktes kennen is een must.’

Als je het merk op de eerste plek zet, vergroot je volgens Van den Akker de kans dat verandering sneller wordt geaccepteerd binnen je organisatie. ‘Door het merk prioriteit te geven in je werk, bouw je binnen een team en onder aandeelhouders sneller vertrouwen op. Ze weten dat iedere beslissing die je maakt in het belang is van de toekomst van de organisatie. Zo verminder je weerstand en overtuig je mensen sneller waarom een nieuwe stap de juiste is. Eigenlijk is het kweken van dat vertrouwen onbewust een integraal onderdeel van mijn eigen veranderaanpak; mensen begrijpen daardoor dat verandering onderdeel is van een grotere bedrijfsstrategie.’

2: Blijf reflecteren op je rol

Nog zo’n les: blijf reflecteren. ‘Je moet als professional continu bij jezelf nagaan of je nog de juiste persoon bent voor de rol die op dat moment nodig is, en in hoeverre je skills relevant zijn voor het bedrijf. Bereid je daarom op tijd voor op je nieuwe rol binnen de organisatie en stel voor jezelf vast hoe je waarde kan blijven toevoegen. Volg bijvoorbeeld een opleiding, praat met een coach en zorg ervoor dat je blijft reflecteren op je ontwikkeling en ambitie. Dat maakt het makkelijker om jezelf los te koppelen van je oude rol en te accepteren dat iemand anders nodig is om een bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Met zo’n mindset draag je het stokje met een goed gevoel over en sta je positief in de verandering.’

3: Communiceer vaak, open en eerlijk

‘Ik heb de afgelopen jaren vaak gehoord dat mensen mijn openheid waarderen: ik zeg waar het op staat, ben eerlijk over de verschillende belangen en belicht iedere invalshoek. Mijn tip: blijf tijdens een grote verandering binnen een organisatie altijd iedereen op de hoogte houden van wat er waarom op welk moment gebeurt. En wees helder in het grotere doel dat je voor ogen hebt. Stel jezelf kwetsbaar op en wees eerlijk over je sterke en zwakke kanten. Zo zorg je voor een veilige omgeving waarin je samen kunt groeien. Ook als ik nieuw personeel aanneem, maak ik geen valse beloftes. We zitten nog steeds in een vroege fase en dat maakt het werk spannend, fris en dynamisch. Maar dat betekent ook dat ik geen baangarantie van vijf of tien jaar kan geven. Daar moet je helder over zijn.’

Lees ook: Leiderschap in tijden van verandering, hoe goed kan jij eigenlijk luisteren?

4: Houd het DNA van je organisatie in leven

In zijn nieuwe rol is Van den Akker samen met Vaessen waakzaam op de kwaliteit en uitstraling van het merk, en op het behoud van de bijzondere werkcultuur binnen het bedrijf. ‘We hebben op een unieke manier ons bedrijf opgebouwd met veel ruimte voor speelsheid en een focus op branding. Bijvoorbeeld door veel te werken met andere toffe merken en influencers. Daarnaast hebben we altijd veel geïnspireerd met beeld en styling. Daarmee hadden we bijna een soort publisher-achtig profiel.’

‘Om te kunnen groeien, moeten we meer data- en performance-gedreven worden. Zo kunnen we onze klanten een betere ervaring geven, maar het is niet de bedoeling dat we veranderen in een onpersoonlijke e-commerce-fabriek. Ik zou professionals die te maken hebben met een groot verandertraject binnen hun organisatie daarom aanraden om nooit het DNA van hun organisatie uit het oog te verliezen – hetgeen wat de organisatie ooit groot heeft gemaakt, blijft belangrijk.’

‘Tijdens de overname is hier uitvoerig met de nieuwe eigenaren over gesproken: ze hebben de kennis en kunde om belangrijke assets aan IXXI toe te voegen, maar kunnen nooit opnieuw doen wat we de afgelopen zeven jaar voor elkaar hebben gebokst. Daar is ook nooit discussie over geweest. Juist tijdens een verandertraject is dat belangrijk om goed te onthouden.’