Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wordt digitale schaalbare verandering een gamechanger op zich?

In samenwerking met House of Performance - Medewerkers bereiken ‘achter de voordeur’ via een schaalbare, kortcyclische veranderaanpak: transformatie in organisaties is – aangejaagd door de coronacrisis – volop in beweging. ‘Het idee dat verandering valt te plannen en eindig is, verdwijnt gelukkig.’

Digitale schaalbare verandering platform
Foto: Steven Ramon via Unsplash

Dat we de laatste twee jaar veel blootgesteld zijn aan verandering is niemand ontgaan. Change is anno 2022 meer regel dan uitzondering, vertelt Jody Pietersz, die binnen House of Performance verantwoordelijk is voor het Digital-team.

‘Organisaties willen wendbaarder worden. Tegelijkertijd verwachten medewerkers steeds vaker dat strategie-executie méér is dan een Powerpoint-verhaal met bullets. Ze willen een verhaal waarin ze actief worden meegenomen, met een begin en een eind. Schaalbare en wendbare transformatie door alle medewerkers in de organisatie actief te betrekken, zelfs achter hun eigen voordeur, wordt onderdeel van de organisatiecultuur.’

De mens als uitgangspunt

Volgens Pietersz kiezen veel organisaties daarom tegenwoordig voor human centered change en human centered learning. ‘Transformatie gaat over mensen en mensen worden gedreven door emoties.’

‘Binnen die meer gepersonaliseerde benadering draait het veel meer om de vraag: wat drijft het gedrag van mensen? Wanneer verschijnt er een glinstering in iemands ogen of gaat iemands hart sneller kloppen? Hoe kan iemand de nieuw opgedane kennis en vaardigheden op een goede manier toepassen in zijn of haar eigen praktijk? En hoe voorkomen we dat medewerkers terugvallen in oude gewoontes?’

‘Slimme technologie biedt tegenwoordig steeds meer mogelijkheden om dat proces goed in te richten. Zo biedt ons schaalbare transformatieplatform de mogelijkheid om mensen overal te bereiken, te laten experimenteren met nieuw gedrag en continu te verbeteren in hun eigen, dagelijkse praktijk.’

Schaalbare transformatie achter de voordeur

Deze digitale, human centered benadering past goed in deze tijden van veel thuiswerken, merkt Pietersz. ‘Door corona is de werkvloer voor veel mensen verplaatst van kantoor naar de werkplek thuis. Een laagdrempelig digitaal transformatieplatform, dat je ook via je smartphone goed kunt benaderen, past goed in deze tijd waarin steeds meer organisaties het hybride werken – deels op kantoor, deels op afstand – omarmen. Zo kun je iedereen in je organisatie bereiken, ook achter de voordeur.’

‘Het idee dat verandering valt te plannen en eindig is, verdwijnt gelukkig. Een organisatie is namelijk niet veranderd over drie maanden en twee dagen van nu. Het is een voortdurend proces, waarin steeds op basis van engagement en inzichten wordt bijgestuurd.’

‘Zeker de millennialgeneratie is al gewend om te leren on the go en informatie op elk willekeurig moment en op elke mogelijke plek tot zich te nemen en het direct in de praktijk toe te passen. Maar door Covid is het leren achter de voordeur steeds meer gemeengoed aan het worden – met dank aan de technologie.’

Alternatief voor koffiepraat

Via het platform hebben deelnemers niet alleen zicht op hun individuele voortgang, maar ook op die van hun team of andere collega’s. Ze krijgen opdrachten aangeboden die hen het geleerde laten toepassen in de praktijk. Vervolgens kunnen ze de uitdagingen die ze daarbij tegenkomen via het platform delen en elkaar tips en adviezen geven.

Pietersz: ‘Deze vorm van peer to peer-learning vindt tegenwoordig veel minder plaats bij het koffiezetapparaat op kantoor nu medewerkers vaker in hun eigen keuken een kopje koffie zetten. Juist de interactie ontbreekt thuis; je loopt niet snel even bij iemand binnen om een bepaald probleem te bespreken.’

‘Het platform zorgt ervoor dat die interactie wél kan plaatsvinden, langs de digitale weg. Ook worden medewerkers via het platform voortdurend ‘verleid’ om hun kennis op te frissen en toe te passen. Bijvoorbeeld via op maat gemaakte micro learnings in de vorm van korte video’s of een korte kennisquiz, afgestemd op hun daadwerkelijke praktijk.’

Toepassen in de praktijk

Deze aanpak werkt vaak stukken beter dan het doorploegen van ellenlange theoretische teksten of het volgen van trainingen of workshops die relatief veel tijd in beslag nemen, merkt Pietersz.

‘Mensen willen graag snel en laagdrempelig kennis tot zich nemen en uitgedaagd worden om dit ook direct toe te passen in de praktijk. Thema’s als Agile, Lean of leiderschap, het verhogen van performance op sales of de uitrol van een nieuwe strategie: ze zijn allemaal uitermate geschikt om op een schaalbare manier en met nieuwe technologieën aan te pakken.’

Intrinsieke motivatie

Bij dit alles speelt intrinsieke motivatie een belangrijke rol, schetst Pietersz. ‘Bij het inrichten van ons schaalbare transformatieplatform voor een klant passen we gamification-elementen toe. Niet alleen hun eigen KPI’s, maar ook motiverende elementen – zoals samenwerken, competitie en autonomie – stimuleren mensen om ander gedrag te laten zien.’

‘Waardoor worden mensen gemotiveerd? Wat zijn hun individuele doelen? En hoe kunnen we die linken aan de organisatiedoelen? Het implementeren van bijvoorbeeld een nieuwe of aangepaste strategie gaat vaak samen met het creëren van bewustwording, het delen van kennis, het stellen van nieuwe doelen en het ontwikkelen van nieuw gedrag.’

Data-driven werken

Organisaties worden steeds meer datagedreven, en ook op het gebied van transformatie is dat volgens Pietersz geen uitzondering. ‘Met behulp van een platform ontstaat er een nog grotere toolbox om data te verzamelen en deze inzichten toe te passen. In de trajecten met ons transformatieplatform passen we de content voortdurend aan op basis van nieuwe inzichten. Zo verhogen we niet alleen de engagement van de medewerkers, maar ook de kwaliteit van ons programma.’

Agile werken

Een andere ontwikkeling die Pietersz ziet is dat de verandertrajecten steeds kortcyclischer worden. ‘Waar organisaties eerst een meerjarige strategie formuleerden en daar hun programma’s op afstemden, moeten ze tegenwoordig meer agile werken, met veel ruimte voor continue verbetering.’

‘De wereld verandert voortdurend, en daar willen organisaties op anticiperen. Dat vraagt om een wendbare strategie. En om het vermogen om deze snel, effectief en schaalbaar door te vertalen, over teams, bedrijfsonderdelen en landsgrenzen heen.’

‘Ook hier biedt een digitaal, makkelijk schaalbaar leer- en ontwikkelplatform uitkomst. Veranderen wordt zo onderdeel van je bedrijfscultuur. Een digitaal platform biedt de mogelijkheid om eenvoudig interventies te plegen en content te ‘pushen’ naar de juiste doelgroep in de organisatie. Op die manier kunnen medewerkers en organisaties zich blijven ontwikkelen en krijgen ze content op maat voorgeschoteld. Zo maken statische programma’s plaats voor dynamische, continuous change.’

Betere performance

Ter illustratie geeft Pietersz het voorbeeld van een beursgenoteerd bedrijf in de FMCG-branche (Fast Moving Consumer Goods), dat samen met House of Performance een leiderschapsprogramma opzette.

‘De deelnemende managers gingen twee jaar lang aan de slag met diverse leiderschapsthema’s en het gewenste gedrag op deze thema’s. Het traject was onderverdeeld in sprints van drie maanden. Voorafgaand aan elke sprint bepaalden de deelnemers met elkaar de actuele onderwerpen en hun eigen doelen daarin.’

‘Via het platform werden de managers vervolgens voortdurend verleid om met die doelen aan de slag te gaan. Ook konden hun teams via het platform input leveren en hun leider zelfs ranken op bepaalde onderwerpen. Die kortcyclische werkwijze, met voortdurende interventies en prikkels, zorgde ervoor dat de overall performance van het bedrijf flink verbeterde – en dat bij een participatiegraad van 100 procent.’

Vaardigheden toepassen

Schaalbare transformatie, in korte sprints, en met aandacht voor de mens en voor de praktische toepasbaarheid: dát is de toekomst, benadrukt Pietersz. ‘De technologie helpt om ervoor te zorgen dat medewerkers hun kennis en vaardigheden voortdurend bijhouden en leren toepassen in de dagelijkse praktijk.’


Hoe helpt dit de performance van je organisatie?

De tips en inzichten in dit artikel helpen je om als organisatie richting te geven aan je strategie-executie en rondom leren en ontwikkelen. De mogelijkheden voor tijd- en plaatsonafhankelijk digitaal veranderen groeien momenteel (aangejaagd door de coronacrisis) flink. Een transformatieplatform met focus op gedragsverandering kan voor je organisatie een onderdeel zijn van een bredere veranderaanpak om bijvoorbeeld de sales, klanttevredenheid of effectiviteit van teams te verhogen.

Lean vs Agile

Lean een overgewaaide hype en Agile the next thing? Echt niet! Lean en Agile zijn twee state-of-the-art managementfilosofieën die je helpen om in een veranderende omgeving je doelen te behalen. In deze whitepaper zetten we Lean en Agile naast elkaar.

Download gratis

De 6 ingrediënten van een effectieve game

Gamification is een schaalbare veranderaanpak, waarmee je blijvende gedragsverandering realiseert en prestaties op de werkvloer verbetert. Maar wat maakt een game nu effectief? Hoe zorg je dat het écht bijdraagt aan de gestelde doelen?

Download gratis
/