Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom agile ook voor dienstverleners goed kan werken

Agile werd ooit geïntroduceerd in de IT-wereld. Inmiddels werken steeds meer bedrijven en organisaties op deze manier. Oók in de dienstverlenende sector. Wanneer werkt agile daar wel en niet?

dienstverlener agile werken

Bureaucratisch, traag en weinig bevorderlijk voor de creativiteit: de aloude, inflexibele methodes voor softwareontwikkeling begonnen medio jaren negentig steeds meer te knellen. Het leidde aan het begin van deze eeuw tot het Agile-manifest, opgesteld door een aantal softwareontwikkelaars.

De centrale gedachte: door het werk op te delen in korte cycli, zou het ontwikkelteam veel wendbaarder worden. En zou de kans op een bruikbaar eindproduct stukken groter worden. Door kortcyclisch te werken in zelforganiserende teams, weet je immers snel of je op de goede weg zit en kun je veel makkelijker bijsturen.

Scrum

Het agile-manifest is inmiddels een kleine twintig jaar oud en legde de basis voor tientallen agile-methodes (waarvan Scrum de bekendste is). Agile werken heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Zeker Scrum wordt steeds vaker toegepast. Maar ook andere agile-methodes (zoals Kanban) vinden inmiddels hun weg naar uiteenlopende bedrijven en organisaties.

Vooroordeel

Toch leeft bij veel mensen nog altijd het vooroordeel dat agile werken vooral (of zelfs: alleen) geschikt zou zijn voor softwareontwikkeling. ‘Bij ons werkt dat niet’, is een veelgehoorde verzuchting bij dienstverlenende organisaties die het gevoel hebben dat ze ‘iets’ met agile moeten.

Roadmap

Dat dat een achterhaalde gedachte is, bewijzen succesvolle agile-trajecten bij uiteenlopende dienstverleners. Zo werkt een groot Nederlands evenementenbureau tegenwoordig volgens de agile-principes. Bij het plannen van een grootschalig evenement, zoals een beurs, wordt een heldere roadmap opgesteld. Daarin staat omschreven op welk moment welk tussendoel bereikt moet zijn.

Vervolgens wordt in sprints gewerkt aan het realiseren van deze roadmap en daarmee de organisatie van de beurs. In de roadmap wordt direct zichtbaar wie onderdeel moet zijn van het kernteam, en wie alleen in bepaalde fasen meewerkt.

Maximaal wendbaar

Als scrumteam wordt vervolgens gewerkt aan de realisatie van de roadmap. De kernleden van het team bestrijken alle expertisegebieden die gedurende de héle voorbereidingsfase nodig zijn, zoals eventmanagement, sales en marketing. Afhankelijk van de specifieke roadmap-fase waarin het team zit haken ‘satellietleden’ vanuit andere disciplines tijdelijk aan, zoals marktanalisten, finance en klantenservice.

Op deze manier werken medewerkers alleen mee aan de organisatie van de beurs op die momenten dat ze ook echt waarde toevoegen. Door teams op deze manier flexibel samen te stellen, al naar gelang de expertise waaraan op dat moment behoefte is, blijf de organisatie maximaal wendbaar. En kan zij snel inspelen op onverwachte gebeurtenissen.

Bovendien werken de teams in een vaste cadans, hebben ze minder lange overleggen, en houden ze daardoor meer tijd over voor innovatie.

Thuiszorg

Een ander voorbeeld van een dienstverlener die werkt op basis van agile-principes, is Buurtzorg. Deze succesvolle thuiszorgorganisatie bestaat uit kleine teams van wijkverpleegkundigen die zelfstandig thuiszorg leveren. De teams zijn volledig zelfsturend en organiseren hun werk goeddeels zelf. Wat ligt er op dit moment aan taken? Wie of wat is daarvoor nodig? En wie gaat vervolgens wat doen?

Door voortdurend in teamverband te overleggen over wat er op een bepaald moment nodig is, lukt het Buurtzorg om optimaal in te spelen op de specifieke context van een bepaalde buurt of wijk.

HR

Agile kan ook een goede keuze zijn voor HR-afdelingen. De context van het HR-werk verandert immers voortdurend. Zo kan het zijn dat HR zich het ene moment vooral bezighoudt met een reorganisatie. Het andere moment houdt HR zich dan weer vooral bezig met de introductie van nieuwe vormen van leiderschap binnen de organisatie. Of met de uitrol van een nieuwe tool voor persoonlijke ontwikkeling.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voorspelbare taken

Voor dienstverleners die vaak dezelfde, in hoge mate voorspelbare taken uitvoeren, is agile een minder voor de hand liggende keuze. Zo zal een callcenter (dat veel meer productiegericht werkt in een strak geregisseerde context) meer hebben aan een verbetermethode als Lean. In zo’n context is het bijvoorbeeld belangrijk om te sturen op efficiëntie en het reduceren van verspilling.

Voor dienstverlenende organisaties en teams die te maken krijgen met een voortdurend veranderende context, waarbinnen regelmatig afstemming nodig is, werkt agile echter goed. Welke taken liggen er op dit moment voor ons? Tegen welke obstakels lopen we daarbij aan? En hoe gaan we die oplossen? Juist in zo’n snel veranderende omgeving, met steeds nieuwe projecten en vaak ook een complex stakeholderveld, is agile goed toepasbaar.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Performance Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het verbeteren van prestaties op de werkvloer door agile werken te implementeren.

Lees ook: