Al vóór de coronacrisis was Nederland koploper thuiswerken. In geen enkel Europees land werken zoveel mensen incidenteel of vaker vanuit huis. In 2019 ging het om 3,5 miljoen Nederlanders, een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal toenemen de komende jaren.
Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijken Nederlanders positief tegenover thuiswerken te staan. Ze verwachten dan ook dat ze na de coronapandemie meer thuis blijven werken.
Voor werkgevers kan dat ook voordelen opleveren. Uit een onderzoek van de Universiteit van Stanford in 2014 blijkt dat thuiswerkers 13 procent productiever zijn dan hun collega’s op kantoor. Dat is te danken aan minder afleiding, een afname in ziekteverzuim, kortere pauzes en het feit dat er niet meer van en naar kantoor gereisd hoeft te worden.
Thuiswerken is win-winsituatie
Dat werknemers niet meer dagelijks hoeven te filerijden, leidt bovendien tot dankbaarheid richting hun werkgever. Dat vertaalt zich in extra motivatie om de verdienste van thuiswerken te bewijzen. Hierdoor werkt remote personeel bewust langer en harder, wat weer leidt tot betere bedrijfsresultaten.
Win-win zou je denken. Toch blijkt dat de positieve effecten na verloop van tijd kunnen afnemen. Wordt thuiswerken op een gegeven moment als vanzelfsprekendheid beschouwd, dan is er nauwelijks nog verschil met de productiviteit van kantoormedewerkers. Sterker nog, hoe vaker en langer werknemers wegblijven van het kantoor, des te lastiger ze het vinden om te integreren met collega’s.
Training Persoonlijke Effectiviteit
Wil je graag je persoonlijke effectiviteit vergroten? Je tijd en energie besteden aan zaken die er toe doen? Ontdek nu wie je bent, wie je wilt zijn en hoe je je talenten het beste inzet.
lees verderDe betrokkenheid daalt en er is minder kennisdeling, omdat face-to-face communicatie zeldzaam wordt en er minder (of zelfs geen) fysieke ontmoetingen plaatsvinden. In het ergste geval kunnen thuiswerkers zich geïsoleerd voelen en het idee krijgen dat hun situatie in de weg zit van hun professionele ontwikkeling.
Meer initiatief tonen
Dat neemt niet weg dat voor velen de flexibiliteit om op afstand te werken een belangrijke arbeidsvoorwaarde is. Daarom moet je een balans zien te vinden in de hoeveelheid en inrichting van thuiswerken. Bedrijven zullen zich zo moeten organiseren dat remote werknemers betrokken worden en de professionele ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
Een heldere thuiswerkpolicy en duidelijkheid over doelen en verwachtingen helpen daarbij. Ook één-op-één-gesprekken met (remote) collega’s en regelmatige online teamsessies zijn van belang. Zo ontstaat ruimte voor iedereen om input te leveren en zich gehoord te voelen. In principe ligt de verantwoordelijkheid om dit te faciliteren bij de werkgever, maar het initiatief kan natuurlijk ook door de werkvloer worden genomen.
Werk aan je zichtbaarheid
Overigens leverde het Stanford-experiment nog een andere conclusie op. Ondanks een hogere productiviteit blijkt dat thuiswerkers 50 procent minder kans hebben op een promotie dan hun collega’s op kantoor. Volgens de onderzoekers kan dat liggen aan het feit dat ze niet zichtbaar genoeg zijn of omdat het voor hun functie (bijvoorbeeld het leiden van een team) eigenlijk noodzakelijk is om veel op kantoor te zijn.
Hoe zorg je voor zichtbaarheid als het door omstandigheden niet mogelijk is om op kantoor te zijn? Je zult moeten beseffen dat fysieke aanwezigheid niet essentieel is om mensen te laten inzien welke impact je op de organisatie hebt. Maar het is wel belangrijk om je belangrijkste stakeholders op de hoogte te houden over je vorderingen. Houd je progressie bij en zorg dat je ze wekelijks telefonisch spreekt of in ieder geval via e-mail informeert.
Organiseer regelmatig online meetings met je team om erachter te komen wat er op de werkvloer speelt, welke kansen zich voordoen en waar je input kunt leveren. Besteed aandacht aan het opbouwen van een relatie met je collega’s op afstand. Een virtuele borrel of koffiepauze kan voorkomen dat uit het oog, ook uit het hart wordt.
Blijf tot slot jezelf ontwikkelen. Volg trainingen en webinars om je vaardigheden te ontwikkelen, zodat je in staat bent om meer verantwoordelijkheid op je te nemen en tegelijkertijd zichtbaarder wordt.