Ineke Kooistra is 52 lentes jong en al decennia een leider in en van grote bedrijven. De afgelopen tien jaar was ze ceo van Young Capital, het snelst groeiende uitzendbureau van Nederland. Ze maakte het toen nog jonge bedrijf klaar voor de toekomst en bracht richting en structuur.
MT/Sprout vraagt naar haar lessen en ervaring als het gaat om:
- Het aantrekken en behouden van talent
- Betrokkenheid creëren en betekenis geven
- Ontwikkelen van talent en een leven lang leren
Authentieke leider
Ewald Smits van MT/Sprout trapt af met de vraag hoe Ineke talent binnenhaalt: ‘We hebben het geluk dat we zelf een een brand zijn en een recruitmentorganisatie zijn. Het zit in ons DNA om mensen binnen te halen. Voor anderen, maar ook voor onze eigen organisatie lukt dat nog steeds goed. Ik denk dat dit is, omdat we heel goed weten wat onze cultuur is. En dat we daar redelijk op zijn ingespeeld.’
Veerkracht van jonge mensen
Als het gesprek gaat over waar nieuw talent aan moet voldoen zegt Ineke: ‘Wat heel belangrijk is, is dat mensen nieuwsgierig zijn, empathisch zijn en dat ze ook gewoon energie hebben. En ze moeten veerkracht hebben. Dat laatste is iets wat ik de laatste tijd wel mis. Veel bedrijven hebben het over IQ en EQ. Wat ik echt belangrijk vind, is dat je veerkrachtig bent. Zodat je ook in staat bent om met moeilijke omstandigheden om te gaan. Als bedrijf wil je mensen hebben die rechtop blijven staan. En niet bij de geringste tegenslag in paniek raken of ontslag nemen.’
Neemt de veerkracht van jongere generaties dus af? ‘Ik wil zeker niet generaliseren, maar ik merk wel dat het anders is.’
Stappenplan voor diversiteit en inclusiviteit
Diversiteit en inclusiviteit zijn hot topics, veel organisaties zijn er op hun eigen manier mee bezig. Maar wat is het eigenlijk en waarom moet je hier iets mee als ondernemer of manager?
lees verderIeder mens is uniek
Past iedereen altijd overal? Nee, zegt Kooistra. ‘Een voorbeeld: duurzaamheid is een superbelangrijk thema. Het staat denk ik op de agenda van alle grote bedrijven. Het is ‘all over the place’ nu. Maar… niet alle jongeren zijn bezig met de opwarming van de aarde. Ik zeg hiermee dus niet dat het thema niet belangrijk is. Elk mens is uniek. Elk mens heeft z’n eigen onderwerpen die hij belangrijk vindt. En dit heeft weer te maken met als je mensen wilt aantrekken. Kijk naar de interesses en past dit bij het bedrijf?
Leiders blijven te lang op hun functie
Kooistra: ‘Ik zie dat veel leiders lang in hun functie blijven. Dat vind ik eigenlijk zonde. Er zijn veel leiders die wat ouder zijn, die al heel lang in dezelfde rol zitten en eigenlijk niet meer weggaan omdat ze zeggen, ja want wat moet ik nog? Ik zit wel lekker en ik heb nog tien jaar…’
Heeft leiderschap volgens Kooistra dus een houdbaarheidsdatum? ‘Nee, leiderschap heeft geen houdbaarheidsdatum. Maar misschien wel in eenzelfde bedrijf of in dezelfde functies. Ik vind dat je daar op moet letten als leider.’
Ontwikkeling van leiders
Hoe zorgt Kooistra ervoor dat ze zelf blijft ontwikkelen? Ik ben iemand die zich altijd wel kwetsbaar opstelt. Je hebt nooit de waarheid in pacht, ook al word je ouder. Je leert gewoon elke dag nog en je maakt ook elke dag hele domme fouten. Ja, soms ook dezelfde.’