Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Invloedrijker worden als leider: zo doe je dat

In samenwerking met Bureau Zuidema - Meer invloed uitoefenen als leider begint met inzicht in je eigen manier van communiceren. Er zijn vier invloedstijlen met eigen voordelen en valkuilen. Ontdek welke stijl jou het best afgaat en wat je kunt doen om nog invloedrijker te worden.

invloedrijker worden leider
Foto: Getty Images

Je hebt goede ideeën, je bent een expert in je vak en de directie heeft er vertrouwen in dat jij een team kunt leiden. Je krijgt inderdaad een hoop voor elkaar, maar soms stuit je op weerstand. Hoe kun je jouw invloed op je team of je zakenpartners vergroten?

‘Communicatie is de sleutel om mensen in beweging te krijgen’, zegt Anne Geraats, trainer bij Bureau Zuidema. Zij helpt leiders van allerlei niveaus om meer gedaan te krijgen van hun zakenpartners en collega’s. ‘Invloedrijk communiceren kun je leren.’

Waarom doet iedereen zo moeilijk?

Terwijl je de ene persoon eenvoudig kunt overtuigen van jouw plannen, lijkt de ander onvermurwbaar. Het is dan de kunst om je leiderschapsstijl aan te passen aan de situatie, legt trainer Geraats uit. ‘Ieder heeft zijn eigen natuurlijke stijl’, vertelt ze. ‘En bij elke stijl horen valkuilen. De stijl die jou het makkelijkst afgaat, past niet altijd bij jouw doel of situatie waar je invloed op wilt uitoefenen.’

Geraats werkt veel samen met resultaatgerichte leiders. Zij hebben een duidelijk doel voor ogen voor zichzelf en hun team. Dit soort leiders nemen veel initiatief, zijn duidelijk en krijgen veel voor elkaar.

‘Ze twijfelen niet zo gauw aan zichzelf en vinden het lastig om het doel los te laten en zich kwetsbaar op te stellen’, vertelt Geraats. ‘Als het ze niet lukt om een resultaat te behalen, denken zij in de eerste plaats: ‘waarom doet iedereen zo moeilijk?’ Vaak komt dat omdat jouw communicatiestijl niet helemaal bij de situatie past.’

Van taakverdeler naar bron van inspiratie

Haar observaties sluiten aan bij onderzoek van professoren Benjamin Laker (Leiderschap) en Charmi Patel (International Human Resource Management) aan de Britse Henley Business School. Zij onderscheiden twee soorten invloed: transformatieve en transactionele. Zij onderzochten hoe de invloedrijkste personen vroeger en nu impact maakten in organisaties.

In top-down, hiërarchische organisaties komt transactionele invloed het vaakst voor. In dit geval bedeelt een leider opdrachten, taken en deadlines toe. In plattere organisaties hebben leiders vaker transformatieve invloed. Die is gebaseerd op inlevingsvermogen. Deze leiders zeggen minder letterlijk wat iemand moet doen, zij inspireren en motiveren vooral.

Terwijl resultaatgerichte leiders goed zijn in die transactionele invloed, past transformatieve invloed vaak beter in een moderne organisatie. Volgens Laker en Patel is het dan vooral belangrijk om vertrouwen op te bouwen, een actieve luisteraar te worden en een inspirerend voorbeeld te stellen.

Vier stijlen en tips

Dat denkt ook Geraats. Bij Bureau Zuidema maken ze onderscheid tussen vier invloedstijlen. De meest voorkomende stijlen van de resultaatgerichte leider zijn ‘stellen’ en ‘overreden’, vertelt ze. ‘Die communicatiestijlen voelen natuurlijk. Als je meer impact wil maken, is het zinvol om te werken aan de stijlen die je minder makkelijk afgaan.’

Leiderschapsstijl 1: Stellen

‘Stellen’ is de stijl van de duidelijkheid en instructies. Hierbij oefen je meer transactioneel invloed uit. Je bent goed in taken verdelen, deadlines stellen en duidelijk maken welke prestaties je verwacht. Je kunt goed aangeven wat je wel en niet goed vindt. Je motiveert met kritiek en complimenten op het juiste moment.

Tip: houd het kort en wees concreet

Deze stijl pas je goed toe als je ook kort en helder bent in je verwachtingen. ‘Daarnaast is het belangrijk om te letten op wat kritiek doet met je relaties’, zegt Geraats. ‘Duidelijkheid is goed, maar je kunt ook te streng zijn of te uitvoerig in je kritiek. Levert iemand regelmatig slordig werk af? Zeg niet ‘je bent altijd zo slordig’, maar ‘ik vind het niet goed dat er nog zoveel fouten in staan’.’

Leiderschapsstijl 2: Overreden

Wie invloed uitoefent door te ‘overreden’, gaat dieper in op de inhoud om anderen te overtuigen. Je onderbouwt je ideeën en voorstellen met argumenten. Als je bijvoorbeeld een teamdag organiseert, overtuig je iedereen met argumenten waarom het een goed idee is om mee te doen. Je luistert naar tegenargumenten en zoekt een manier om die te weerleggen. Een discussie los je op met argumenten die relevant zijn voor de ander en door samen te zoeken naar de beste oplossing. Deze vorm van invloed is meer transformatief.

Tip: houd ruimte voor discussie

‘Deze stijl werkt het best als je wat ruimte laat voor discussie’, zegt Geraats. ‘Als mensen kunnen bijdragen aan het idee, voelen zij zich meer betrokken. Houd dus ruimte voor de inbreng van anderen als je een inhoudelijk voorstel doet.’

Leiderschapsstijl 3: Overbruggen

Soms zijn argumenten en deadlines niet genoeg. Met de communicatiestijl ‘overbruggen’ zet je het doel tijdelijk opzij en toon je interesse in de andere persoon. Waarom is deze persoon het niet met je eens? Wat is de achterliggende reden dat iemand slechter presteert? ‘Dit is een moeilijke, maar belangrijke stijl om te leren’, zegt Geraats. ‘Je moet je eigen mening, belangen en doelen even parkeren. Voor resultaatgerichte managers is dat best lastig.’

Het helpt om je te bedenken dat je het doel slechts tijdelijk loslaat om tot een teamprestatie te komen. Geraats: ‘Doelgerichte mensen zijn bang dat overbruggen hen te veel tijd kost, maar in de praktijk blijkt dat zij zo juist sneller doelen bereiken.’

Tip: stel open vragen

Hoe doe je dat? ‘Geef oprechte aandacht en stel open vragen’, zegt de trainer. ‘Luister goed en kijk ook naar non-verbale communicatie. Ziet iemand er bang uit of gestrest? Vraag wat er aan de hand is en wees niet bang om jouw eigen emotie te tonen.

Leiderschapsstijl 4: Inspireren

Bij de stijl ‘inspireren’ hoort enthousiasme. Je bent minder gericht op de specifieke stappen, maar schetst een aantrekkelijk plaatje van de toekomst. Jij weet het zo te verbeelden dat iedereen zin krijgt om bij te dragen aan het gezamenlijke doel.

Tip: denk aan je doelgroep

Ook bij deze stijl is het belangrijk om je in te leven in de ander. ‘Het gevaar is dat jij jouw persoonlijke toekomstdroom te veel opdringt’, zegt Geraats. ‘Kijk dus vanuit het perspectief van je teamleden, collega’s of zakenpartners. Waarom zouden zij hier enthousiast van worden?’

Daarnaast kun je als leider soms iets te snel gaan. Misschien heb jij je al helemaal verdiept in de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en zie je volop mogelijkheden, maar is die ontwikkeling voor jouw team nog helemaal nieuw. Of misschien maken jouw mensen zich zorgen over de tijd die jouw toekomstdroom gaat kosten, terwijl jij weet dat je binnenkort versterking krijgt. Leef je dus in en verbeeld een tussenstap als dat nodig is.

Tot slot: verzamel feedback

Je bent zelf lang niet altijd de beste beoordelaar van je eigen zwakke punten. Wil je invloedrijker worden, verzamel dan feedback over jouw manier van communiceren. Geraats: ‘Vraag het niet alleen aan je teamleden, maar ook aan je leidinggevende, je coach of je partner. Als je jouw ontwikkelpunten kent, kun je die trainen en zo je impact vergroten.’