Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Joep Donders (Marvia): ‘Denken dat je het als Nederlander even doet in de VS, dat werkt niet’

In samenwerking met B. Amsterdam - De Nederlandse startup Marvia heeft als marketingsoftwarebedrijf succes in een van de meest competitieve markten ter wereld: de Verenigde Staten. Ondernemer Joep Donders deelt zijn lessen. 'Als we geen fouten hebben gemaakt, hebben we niets geleerd.'

joep donders marvia marketing software
Joep Donders: 'We besloten bepaalde zaken stop te zetten en te focussen op de kern van ons product.'

Hoe maak je van een startup een wereldwijd succes? Ondernemer Joep Donders (43) kreeg het voor elkaar. Maar hij heeft geen succesformule, zegt hij zelf. ‘Er zijn vele theorieën over succesvol ondernemen, maar jij moet vooral doen wat bij jou past’, aldus Donders. ‘Voor ons is het vooral goed luisteren naar de wensen van klanten, een koers kiezen en daaraan vasthouden. Ook als het minder gaat.’

Lokale marketing eenvoudiger maken

Donders is sinds 2018 mede-eigenaar van softwarebedrijf Marvia, maar werkt er al langer. En de Nederlandse oplossing voor desktop publishing (dtp) heeft een nog langere geschiedenis. Marvia werd in 2005 opgericht.

‘In die tijd bewerkte je advertentiemateriaal nog in ingewikkelde programma’s zoals InDesign’, vertelt Donders. ‘Lang niet elke ondernemer kon daarmee werken. Voor lokale franchisenemers kostte het een hoop moeite om openingstijden of adresgegevens aan te passen.’

Met de online tool van Marvia konden klanten zelf eenvoudig advertenties, flyers en folders produceren, aanpassen en verspreiden.

Overname door PostNL

In 2012 nam Donders’ werkgever PostNL de startup over. Het postbedrijf zag kansen om Marvia verder te laten groeien. Donders was een van de PostNL-medewerkers die aan de slag ging met Marvia.

‘Toen een directe collega als manager van Marvia ging werken, vroeg hij mij om in zijn team te komen’, vertelt hij. ‘Hij wist dat ik businessdevelopment heel interessant vond. Ik had zin om de startup te laten groeien.’

De eerste uitdaging: klanten aantrekken. ‘Ik had weinig saleservaring, maar ik vond het een leuke uitdaging’, vertelt hij. ‘Bovendien zag ik de grote belofte van het product. Maar eenvoudig was het niet, want de software was nog volop in ontwikkeling.’

Groei binnen een groot bedrijf

Zodra hij de juiste doelgroep ontdekt had voor Marvia, namen de verkopen toe. ‘Bedrijven met veel franchises of lokale vestigingen bleken een goede match’, vertelt Donders. ‘We zijn de software specifiek voor deze groep ondernemers verder gaan ontwikkelen. Hoe beter wij inspeelden op hun behoeften, hoe makkelijker het was om het product te verkopen.’

Na vier jaar werd hij eindverantwoordelijke voor Marvia binnen PostNL. ‘We groeiden, maar we zaten nog steeds in de startupfase’, vertelt Donders. ‘Dat betekent dat je moet investeren. Ondertussen veranderde PostNL de koers: het bedrijf wilde focus op post en pakketten. Uiteindelijk besloten we Marvia zelfstandig verder te laten gaan.’

Aan de slag als ondernemers

Donders nam samen met Merlijn Bruijnes het bedrijf over van zijn werkgever. Bruijnes werkte als zzp’er bij Marvia, maar viel direct op door zijn ervaring met het opzetten van slimme frameworks. ‘Precies wat we nodig hadden.’

Bruijnes is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de software, Donders voor de rest. ‘We vullen elkaar goed aan’, zegt Donders. ‘Marvia is in de basis een softwarebedrijf en Merlijn is naast een goede developer ook iemand die het team neer kan zetten. Hij heeft veel ervaring met frameworks en bouwt schaalbaar. Zijn expertise was onmisbaar voor de groei van Marvia.’

Zonder fouten kun je niet leren

Marvia ging op eigen kracht verder, zonder investeerders. ‘Dat betekent dat we slim moeten kiezen waar we ons geld op inzetten’, vertelt Donders. ‘Tegelijkertijd moeten we blijven experimenteren. Je kunt geen succes behalen zonder risico te nemen.’

Soms mislukken experimenten, vertelt hij. ‘Maar dat hoort erbij. Als we een periode geen fouten hebben gemaakt, hebben we niets geleerd. Zo kijken we daarop terug.’

Verder is het belangrijk om focus te houden. ‘In het begin voegden we ook functies toe die met merkbeheer te maken hadden. Uiteindelijk moesten we kiezen: richten we ons op merkbeheer of op de lokale markt en franchises? Bouwen kost geld, maar onderhouden ook. We besloten bepaalde zaken stop te zetten en te focussen op de kern van ons product.’

De behoefte van klanten

Donders en zijn team proberen goed te luisteren naar de wensen van hun doelgroep. ‘Wij bedenken niet wat de markt zou moeten willen, maar proberen oplossingen te maken die passen bij de behoeften van onze klanten.’

Inmiddels is Marvia actief in negentig landen. ‘Onze Nederlandse klanten namen ons mee naar het buitenland. Zij vroegen ons om dezelfde oplossing voor al hun locaties wereldwijd.’

Groeien in een competitieve, buitenlandse markt

De grootste groei zit in de Verenigde Staten. Daar opende Marvia een kantoor in Portland, Oregon. ‘Noord-Amerika is de meest competitieve markt ter wereld als het gaat om marketingsoftware’, vertelt hij. ‘Als Nederlands bedrijf zonder grote partners is het niet makkelijk om daar voet aan de grond te krijgen. Het was een goede beslissing om het niet zelf te doen, maar met Amerikaanse collega’s aan de slag te gaan. Denken dat je het als Nederlander ‘even doet’ in de VS, dat werkt niet.’

Inmiddels werkt Marvia voor klanten met wereldwijde franchises, zoals Domino’s Pizza, KFC en Steve Madden. Donders en Bruijnes hebben dertig medewerkers, waarvan drie in Portland, een in Japan en ongeveer 25 in Nederland.

Personeel moet passen

Het Nederlandse team werkt inmiddels tien jaar vanuit B. Amsterdam. ‘Het is een omgeving vol ondernemende mensen, net als wij’, vertelt Donders. ‘Er is dynamiek, onderlinge samenwerking en een actieve community.’

Donders vindt het belangrijk om als team ook samen te ontspannen, bijvoorbeeld met sport. ‘Vorige week vrijdag deden we mee aan de B. Business Run (een van de vier grote community events van B. Amsterdam, red.) waarbij alle bedrijven samen hardlopen en afsluiten met een borrel en foodtrucks.’

Succesrecept voor groei?

Hij is trots op zijn medewerkers. ‘We hebben een sterk kernteam met weinig verloop, maar werving is niet altijd even makkelijk’, vertelt hij. ‘Mensen moeten goed bij Marvia passen, zowel persoonlijk als professioneel.’

‘We zijn een klein bedrijf met beperkte middelen en ambitieuze groeidoelen. Dat vraagt veel van ons team. Iedereen heeft meerdere rollen, het werk is nooit af. Onze medewerkers zijn cruciaal voor onze groei. Groei vraagt wel om richting en een gedeeld doel. Groeimethode Scaling up gaf ons de structuur om als team echt samen te versnellen.’

Donders herhaalt: er bestaat niet één succesrecept voor groei. ‘Vind je eigen strategie en houd die vast, het is geen rechte lijn omhoog.’ Misschien is dat wel het geheim.’