En daar was ineens de persconferentie van premier Rutte op 12 maart: iedereen werd verzocht zoveel mogelijk thuis te werken. Per direct. Ruim twee maanden later werken de meeste kantoorwerkers nog steeds fulltime vanuit huis. De jongste kinderen mogen eindelijk weer (deels) naar school, maar voor de anderen is thuiswerken voorlopig het nieuwe normaal.
De vraag is uiteraard hoe je werknemers op afstand betrokken en gemotiveerd houdt bij je organisatie. Heb je als leidinggevende echt een beeld van wat er nu speelt onder medewerkers? Waar ze tegenaan lopen en waar ze behoefte aan hebben? Great Place To Work onderzocht in negentien organisaties hoe de pet erbij staat. Ruim 1.500 thuiswerkers reageerden op deze Covid-19 pulse survey. We delen een aantal opvallende resultaten.
# Thuiswerken kan prima
Ellelange files en overvolle treinen. Dat was tot begin maart het beeld tijdens de spits. Want thuiswerken kon wel incidenteel, maar voor meetings en afspraken moest je toch echt naar kantoor. Bij een deel van de bedrijven was thuiswerken helemaal niet toegestaan, wegens onveilig, te gecompliceerd of omdat het management het gewoon niet wilde.
Maar wat blijkt? Bij de meeste organisaties waar werknemers nu gedwongen fulltime thuiswerken, blijkt dat prima te doen. 92 procent van de respondenten vinkte vaak waar of altijd waar aan bij de stelling ‘alles overziend vind ik dat onze organisatie goed in staat is om thuis te werken.’
Wel is er uiteraard behoefte aan goede faciliteiten voor het thuiskantoor, zodat medewerkers ergonomisch kunnen werken. Denk aan een (extra) beeldscherm, bureaustoel, toetsenbord en webcam. Ook headsets worden veel genoemd. Naast gebrek aan hardware, hebben ze ook te maken met systemen die niet altijd vanuit huis werken en technische en inlogproblemen. Vooral praktische uitdagingen dus.
# Samenwerken lukt, maar is pittig
Ook het op afstand samenwerken vormt geen grote obstakels. Zo geeft 83 procent aan gemakkelijk te kunnen samenwerken met anderen om hun werk goed te kunnen doen. Wel geven meerdere respondenten daarbij aan dat videobellen meer energie kost dan een normale vergadering. Mede daardoor is thuiswerken uitputtender dan een dagje kantoor.
Ook is er minder contact tussen verschillende teams. En dat resulteert weer in minder begrip voor elkaar. Andere uitdaging is het afstemmen van wat er moet gebeuren. Daardoor is het soms onduidelijk wie wat doet. Met als gevolg dat taken blijven liggen of dat meerdere mensen hetzelfde werk verrichten. Beter en duidelijk blijven communiceren is dus een must. Ga er niet te snel vanuit dat iedereen wel weet hoe het zit.
# Het vertrouwen is er
Mooi om te horen is dat het vertrouwen volop aanwezig is vanuit de leidinggevenden. 98 procent geeft aan vertrouwd te worden en de ruimte te krijgen om zijn of haar functie vanuit huis goed te vervullen. Ook weet 95 procent van de respondenten wat er van hen wordt verwacht nu ze thuiswerken.
# De persoonlijke touch mist soms
Hoewel 81 procent van de thuiswerkers aangeeft dat het management oprechte interesse toont in hem of haar als persoon en niet alleen als medewerker, is niet iedereen hierover te spreken. Zo wordt er aangegeven dat het management in gesprekken met medewerkers vaak focust op inhoud. Velen ervaren daardoor een gebrek aan aandacht voor de persoon. Dat gaat ten koste van de verbondenheid.
Toch wordt wel geprobeerd om de verbondenheid erin te houden, ook door het management. Bijvoorbeeld middels kleine presentjes of een thuiswerkpakket dat via de post wordt verstuurd. Dergelijke initiatieven die de respondenten hebben ontvangen worden zeer gewaardeerd.
# Crisiscommunicatie gaat goed
Complimenten aan de bedrijven die meededen aan het onderzoek, want 91 procent van hun werknemers geeft aan goed op de hoogte gehouden te worden over organisatieveranderingen vanwege COVID-19. Wel geven ze aan behoefte te hebben aan eerlijkheid, duidelijkheid en zekerheid. Vragen waar medewerkers mee zitten zijn: ‘Hoe staan we er financieel voor?’ en ‘Heb ik straks mijn baan nog wel?’
Ook zien ze liever dat dit soort informatie rechtstreeks vanuit het management gedeeld wordt. Want communicatie via het middenmanagement of afdelingsleiders zorgt voor ruis en vertraging. Maar complimenten zijn er ook. Zo kwamen er opmerkingen binnen als: ‘het ontbreekt aan niets’, ‘het gaat goed’ en ‘trots op hoe we met de situatie omgaan’.
# Werk-privébalans is een uitdaging
De werk-privébalans was altijd al een uitdaging. Maar nu we 24/7 thuis zijn met het hele gezin, is het nog meer zoeken naar de juiste balans. De dagen voelen langer aan en pauzes en voldoende rust nemen blijkt lastig. Ook is het een uitdaging om gefocust en gemotiveerd te blijven. En we hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen dat velen thuiswerken met kinderen complex vinden.
Toch geeft 74 procent van de respondenten aan dat ze aangemoedigd worden om in deze situatie een goede balans tussen werk en privé te vinden. Zich goed concentreren lukt slechts twee derde (65 procent) van de thuiswerkers. De respondenten komen zelf met suggesties om de balans beter te bewaken. Zoals de mogelijkheid om af te wijken van de normale werktijden. Ook zou de organisatie meer kunnen motiveren om buiten een rondje te lopen, te sporten en koffiebreaks te houden.
# Fulltime thuiswerken is geen blijvertje
Afgaande op de resultaten is fulltime thuiswerken geen blijvertje. Slechts 57 procent voelt zich voldoende verbonden met anderen nu ze thuiswerken. Velen missen het echte contact met collega’s. Hoeveel Hangouts-borrels, Slackgroepen, bedrijfsquizen en updates er ook gehouden worden, het is toch anders dan de informele gesprekken die je voert op maandagochtend, tijdens de lunchwandeling of bij de koffieautomaat.
Wil dat dan zeggen dat we terug naar de oude situatie gaan zodra het kan en mag? Nee. Er zijn al veel ideeën om thuiswerken en de bijbehorende communicatiemogelijkheden ook na de coronacrisis in te zetten. Het thuiswerken biedt immers ook veel voordelen, erkennen de respondenten. Vooral de afgenomen reistijd wordt als een grote pre genoemd.
Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Goed werkgeverschap’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Great Place To Work. Great Place to Work is al meer dan 35 jaar wereldwijd dé businesspartner voor het vergroten van vertrouwen binnen organisaties door middel van onderzoek, advies en certificering.
Lees ook:
- Best Workplaces 2020: het draait om de mensen
- Best Workplaces 2020: waarom investeren in talent bedrijven zoveel oplevert
- Best Workplaces 2020: goed werkgeverschap levert goed werknemerschap op