Deze tien Nederlandse bedrijven zijn dit jaar een Best Workplace in de categorie Small (20 tot 50 medewerkers) omdat ze het als werkgever net even anders aanpakken. Hoe ze dat doen? Door te begrijpen dat de medewerkers het belangrijkste onderdeel van de organisatie zijn. Zo gaan organisaties als Accuracy, Solventa of Viisi om met hun medewerkers.
Accuracy: de medewerkers vormen het DNA
Zoals bij veel adviesorganisaties vormen de medewerkers het DNA van Accuracy. Het van oorsprong Franse bedrijf is sinds 2007 in Nederland actief en telt inmiddels dertig medewerkers. Hun gedrevenheid heeft de organisatie gebracht waar het nu staat. Daarom hecht Accuracy er alle belang aan om een omgeving te creëren die zowel de professionele als de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers ten goede komt.
CRUX Engineering: zonder onze mensen kunnen we niets
Het op één na grootste geotechnische adviesbureau van Nederland is een succesvolle organisatie met medewerkers die leven van innovatie en inhoud. Ze zijn trots op hun werk en op het bedrijf en helpen elkaar met coach- en mentorschappen. Het succes van CRUX ligt bij de combinatie van junioren en senioren en de vertrouwensrelatie tussen mensen met en zonder een leidinggevende rol. Vooral op het gebied van kennisontwikkeling van de medewerkers heeft CRUX mooie initiatieven en programma’s.
Dopper: samen ervoor gaan
Dopper maakt het mogelijk voor iedereen om herbruikbare waterflessen te verkiezen boven wegwerpwaterflessen. Elke verkochte Dopper draagt bij aan educatie over plasticvervuiling en schoon drinkwater-projecten. Het doel? Kristalhelder water. In iedere oceaan, uit elke kraan. Dopper werkt met zogenaamde one-page-plans. Iedere medewerker schrijft in die persoonlijke plannen op wat het doel is voor de komende periode. Die doelen zijn onderdeel van de algemene strategische doelen van Dopper. Samen geeft dat het gevoel: ‘hier doe ik het voor’. Dat motiveert, als medewerker weet je wat je bijdrage is aan de algemene doelstellingen en dat zorgt ervoor dat je daar helemaal voor gaat.
Mundipharma BeNeLux: To Move Medicine Forward
Medewerkers bij Mundipharma zijn onderdeel van een succesvolle sales organisatie, waarin iedereen bijdraagt aan de doelstelling om het leven van patiënten te verbeteren. Omdat persoonlijke groei van de medewerkers ook groei voor de organisatie zelf betekent, krijgen zij bij Mundipharma veel ruimte en alle mogelijkheden om hun ambities waar te maken. Zo stelt elke medewerker een Persoonlijk Ontwikkel Plan op en kan er vervolgens jaarlijks van het Duurzaam Inzetbaarheidsbudget gebruik worden gemaakt. Zo werken zij samen aan: To Move Medicine Forward.
Nétive: goed zorgen voor personeel is basisvoorwaarde
Bij e-HRM organisatie Nétive staan vier kernwaarden centraal: integriteit, plezier, innovatie en verbinding. De organisatie gelooft namelijk dat het die kernwaarden zijn waarom de medewerkers bij hen willen werken. Goed zorgen voor personeel is een basisvoorwaarde voor iedere organisatie, vinden ze bij Nétive, en dat betekent dat je je medewerkers serieus neemt, ziet en vraagt waar hun verwachtingen, wensen en behoeften liggen.
Protime: goed luisteren naar elkaar
IT-bedrijf Protime weet dat gemotiveerde medewerkers het bestaansrecht van de organisatie zijn. Door goed naar elkaar te luisteren en samen op zoek te gaan naar oplossingen, zorgt men dat iedereen op de hoogte is van alle uitdagingen en oplossingen sneller worden gevonden. Vanuit de ‘holocracy’ gedachte is de organisatie ingericht in kleine zelfstandige teams. In de teammeetings heeft iedereen de ruimte om nieuwe ideeën en ervaringen te delen en feedback te geven.
Rackspace: de juiste zaken doen
Rackspace helpt organisaties om te innoveren met nieuwe technologieën en hun IT-investeringen te maximaliseren. Dit doen zij door het beheren van apps, gegevens, beveiliging en meerdere clouds. “Bij Rackspace worden wij gedreven door vijf kernwaarden. Een belangrijke daarin is Compassie – ons team doet de juiste zaken voor onze klanten, onze samenleving en voor elkaar. Gebaseerd op deze basis zijn wij in staat om een zogenoemde “Fanatical Experience” te leveren aan iedereen.
Republiq: vrijheid om uit te blinken
Goed werkgeverschap is voor vastgoedadviesbureau Republiq essentieel. In de sector waarin zij werken zijn goede medewerkers schaars en dus enorm belangrijk. Goed werkgeverschap zorgt is een voorwaarde om deze talent te kunnen vinden en binnen te halen. Republiq heeft, naast de gebruikelijke goede randvoorwaarden zoals salaris, auto van de zaak en andere arbeidsvoorwaarden, ervoor gezorgd dat de medewerkers alle vrijheid hebben om uit te blinken. Geen onnodige vergaderingen of overleggen, dat leidt alleen maar af.
Solventa: collega’s leveren de toegevoegde waarde
Adviesbureau Solventa weet wat zijn belangrijkste product is: kennis van het vakgebied Enterprise – Business – en Informatie architectuur. En die kennis komt van de collega’s. Daarom moeten zij optimaal hun werk kunnen doen. Bij Solventa staan de collega’s centraal in ieder besluit en bij iedere actie. De organisatie zorgt ervoor dat collega’s tijd voor elkaar kunnen maken en dat zij hun kennis met elkaar delen. Zij leveren immers de toegevoegde waarde bij de opdrachtgevers.
Viisi: People First
Bij hypotheekadviseur Viisi wordt gewerkt volgens het People First principe: de medewerkers staan op één, de klanten en andere stakeholders volgen later pas. Medewerkers werken in zelfsturende teams en bepalen zelf wie welke rollen oppakt. Zo wordt een omgeving gecreëerd waarin collega’s het beste uit zichzelf kunnen halen en samen nét dat stapje extra zetten. Topprestaties leveren, daar gaan ze voor bij Viisi.