Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo haalde Open Social 1,25 miljoen op tijdens de eerste coronalockdown

In samenwerking met EY - Wat gebeurt er als je propositie al sterk is en je daarmee klanten als Greenpeace en de Verenigde Naties aan je hebt gebonden, en de coronacrisis de waarde van je product nog meer onderstreept? Voor Open Social werd uitgerekend 2020 het jaar om veel geld op te halen en verder te kunnen groeien

Open Social
Je leest nu: Zo haalde Open Social 1,25 miljoen op tijdens de eerste coronalockdown

In de speciale podcast van MT/Sprout, powered by EY, belichten we ondernemers die juist in deze coronatijd financiering wisten op te halen.

De coronacrisis kende een heftige impact op de hele wereld, terwijl de hardste klappen in economisch opzicht volgens kenners nog moeten komen. Dat laatste maakt deze tijden voor heel veel bedrijven extra onzeker. Zelfs wanneer je net vol hebt ingezet op een nieuwe richting voor je start-up of scale-up en geld nodig hebt om de volgende stap te kunnen zetten. Dat overkwam ook Open Social, als bouwer van open source community software, net na de transitie vanuit digitaal bureau GoalGorilla.

Open Social

‘Met Open Social werken we vooral voor veel non-profit organisaties, overheden en andere organisaties die graag kennis willen uitwisselen’, legt CEO Taco Potze uit. ‘We wisten altijd al dat we financiering nodig hadden om de volgende stap te maken, dus de vraag was meer wanneer we dat wilden dan of.’ Het bedrijf heeft kantoren in Amsterdam en Enschede en heeft grote ambities: met eigen technologie wil Open Social het opnemen tegen die van de techreuzen zoals Microsoft en SalesForce.

Al in 2019 werd contact gelegd met een combinatie van investeringsmaatschappijen. Dat contact liep door tot in het volgende kalenderjaar, maar de coronacrisis zorgde juist in de laatste fase even voor onzekerheid. ‘De impact van corona is veelzijdig en wordt gevoeld. Maar we vinden het interessanter dat er bedrijven zijn die juist nu een soort van doorbraak te maken, die zijn extra interessant om in te investeren’, aldus Auke van den Hout van Nimbus Ventures.

Ook Peak Capital droeg bij aan de investering van 1,25 miljoen euro. Het contact op afstand zorgde volgens medeoprichter Johan van Mil voor een stroomversnelling: ‘Het proces wordt juist vloeibaarder tijdens corona, omdat je gewend bent te schakelen via videocalls, telefoon en mail. Zo kom je ook sneller met elkaar tot de kern van de zaak.’

Deze podcast is een productie van MT/Sprout
in samenwerking met EY – Startup & Scale-up Support.

Lees ook:

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer
/