Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Genomineerden Entrepreneur of the Year 2021 bekend

In samenwerking met EY - Met de Entrepreneur Of The Year-award zet EY al 25 jaar vernieuwend ondernemerschap op een voetstuk en moedigt het ondernemers aan om het beste uit zichzelf, hun klanten en hun medewerkers te halen. Dit zijn de genomineerden van 2021.

EY
Je leest nu: Genomineerden Entrepreneur of the Year 2021 bekend

De Entrepreneur Of The Year award kent twee categorieën: Emerging (ondernemers met bedrijf jonger dan 10 jaar) en Entrepreneur Of the Year (gevestigde marktleiders). Alle kandidaten zijn door EY geselecteerd. Een deskundige jury beoordeelt hen vervolgens op zaken als persoonlijke integriteit, visie, passie, ondernemerschap, strategische richting, innovatie, waarde creatie en financiële prestaties. Maar ook zachtere waarden als corporate responsibility, duurzame groei en bijdrage aan de samenleving tellen mee. De jury beoordeelt de genomineerden op 8 september. Ruim een maand later, op 13 oktober, worden de winnaars bekend gemaakt in de finale.

Genomineerden Entrepreneur of the Year (EOY)

Bedrijf Voornaam Achternaam Activiteit
Veldsink Groep Henri en Jeannette Veldsink financieel advies
Go-Tan Bing Go voedselproductie
Euro Caps Nils Clement koffiecups
Enreach Stijn Nijhuis connectiviteit
Fletcher Hotels Rob Hermans hospitality

De categorie EOY is er voor marktleiders, gevestigde ondernemers die echt wat hebben neergezet en nog steeds aan het roer staan. Criteria zijn onder meer: marktleidend, dga en actief betrokken, omzet minimaal 50 miljoen per jaar. De jury bestaat uit John Huiberts, Jan Renier Swinkels, Bert Meulman, Dorrie Eilers en Marco van Zijverden.

Die laatste, in 1997 zelf winnaar met de OZ Groep en dit jaar voor de derde keer jurylid, was tot een jaar geleden ceo van de Dutch Flower Group, die uit de OZ Groep voortkwam. Toen hij 24 was en op de Erasmus Universiteit studeerde, werd hij door zijn vader naar het bloemenbedrijf in Aalsmeer gehaald. Twee jaar later werd hij er algemeen directeur. Hij zou er niet meer vertrekken.

In 2020 gaf Van Zijverden het stokje over aan ceo Jan van Dam en werd voorzitter van de Raad van Advies. Hij blijft aandeelhouder. Van Zijverden kijkt met veel enthousiasme naar de kandidaten. ‘Het zijn indrukwekkende bedrijven, geleid door dito ondernemers.’ Als jurylid zal hij de bedrijven vooral beoordelen op de financiële huishouding, het businessmodel en op de visie van de ondernemer. ‘En natuurlijk kijken we naar uitstraling. De visie op bijvoorbeeld innovatie, duurzaamheid en de bijdrage aan de samenleving, moet geloofwaardig zijn.’

Wat we in 35 jaar hadden opgebouwd, klapte in een keer helemaal in elkaar

Van Zijverden beleefde met zijn Dutch Flower Group pittige coronatijden. De eerste weken nadat de pandemie uitbrak raakte het bedrijf tachtig procent van de omzet kwijt. ‘Wat we in 35 jaar hadden opgebouwd, klapte helemaal in elkaar. Markten als Frankrijk en Italië zaten potdicht. Dat scheelde ons vele miljoenen aan afzet.’ Gelukkig viel de schade later alleszins mee. De jaaromzet daalde uiteindelijk zeven procent, om vervolgens weer lekker door te groeien. ‘Dit jaar gaan we met vijftien procent autonome groei over de 2 miljard euro omzet’.

Die groei is vooral te danken aan het kamerplantensegment. De fusie met het groene handelshuis Waterdrinker bij de Dutch Plant Group, ook onderdeel van DFG, hielp daarbij. Kamerplanten zijn inmiddels goed voor een derde van de omzet. ‘Nederlanders zijn weer dol op kamerplanten. Zelfs de jeugd wil ze weer in huis hebben, ik zie dat aan mijn kinderen. De belofte van planten is natuurlijk ook prachtig. Ze nemen CO2 op en geven zuurstof af.’

Van Zijverden heeft plezier in het jureren. ‘Het vormt je ideeën. Het is mijn opvatting dat je altijd bezig moet zijn om je marktpositie te optimaliseren. Door serieus te kijken naar andere bedrijven, blijf je scherp.’

Genomineerden in de categorie Emerging

Bedrijf Voornaam Achternaam Activiteit
Experiencegift Loes Daniels giftcards
RED Company Nanne de Ru vastgoedontwikkeling
Blanco Fintech Bernadette Wijnings vermogensbeheer
Otrium Milan Daniëls fashion outlet
Velox Kisito Zonneveld bouw begeleiding
Ledstores Kemal Tas verlichting
MDV Europe Evelien de Vries business development
Proforto Rik Burgersdijk bedrijfskleding
Aix-en-Provence Eric Kurver wijn
Crisp Michiel Roodenburg online supermarkt
BridgeFund Julian van de Steeg online krediet
Kingfish Ohad Maiman kweekvis
Eindhoven Medical Robotics Anupam Nayak chirurgische robots

De categorie Emerging richt zich op uitdagende ondernemers met een bedrijf jonger dan tien jaar en wiens founders de belofte in zich dragen een topondernemer te worden. Criteria zijn onder meer: bedrijf moet drie jaar bestaan, ondernemer moet minimaal vijf procent aandelen hebben, van onbesproken gedrag zijn, een minimale omzet van drie miljoen euro draaien en/of substantieel funding (minimaal vijf miljoen euro) hebben opgehaald. Juryleden zijn Charlie MacGregor (The Student Hotel), Janneke Niessen (CapitalT), Heleen van Oord (Peak Capital/Future Food Fund), Claudia Willemsen (Kleertjes.com), Frans Jonker (Ticketscript) en Rishi Kartaram (Jeffcommerce).

Die laatste was finalist Entrepreneur Of the Year 2007 en heeft met zijn Jeffcommerce een indrukwekkend bedrijf gebouwd in e-commerce advies en fulfilment. Jeff staat officieel voor just easy forecasting fulfilment, maar is tevens een vette knipoog naar zijn grote voorbeeld Jeff Bezos van Amazon. Ook Rishi wil uitgroeien tot een globaal big data-platform voor zo’n beetje alle type distributeurs en merken die willen profiteren van de interneteconomie. Hij helpt klanten met een marktanalyse van merkbereik en verkoopkanalen, de juiste listings krijgen, de logistiek optimaliseren en slimmer te marketen. ‘Er zijn maar weinig bedrijven die goed zijn in het hele proces van e-commerce. Wij zijn all-in-one en rekenen af op resultaat’.

Met 250 mensen op de loonlijst is Kartaram actief op drie continenten en vertegenwoordigt hij een kleine vijfhonderd actieve merken en een slordige 1.500 webwinkels, resellers en webshops. De coronapandemie zorgde voor een groeispurt die volgens de ceo een permanente trendbreuk gaat betekenen in e-commerce. ‘Ik verwacht dat binnen enkele jaren veertig procent van alle verkopen online gaat’, zegt hij stellig. ‘Vorig jaar was dat zo’n 15 procent’.

Ik verwacht dat binnen enkele jaren veertig procent van alle verkopen online gaat

Kartaram heeft zin in de jurydag die komen gaat. ‘Ik was zelf ooit kandidaat en behoor al jaren tot de society, het netwerk van oud-deelnemers. Daarvan geniet ik en pluk ik jaarlijks de vruchten. Ik ga de Emerging-kandidaten van 2021 beoordelen op visie, passie en doorzettingsvermogen.  Dat zijn voor mij de belangrijkste kenmerken van een goede ondernemer.’

Lees ook:

Van berichtenservice voor disco’s tot internationaal techbedrijf

De CEO van CM.com verdiepte zich in het coronavirus en zorgde ervoor dat zijn mensen niets tekortkwamen. Intussen groeit het bedrijf gestaag door. ‘Het is niet gemakkelijk, maar je moet het lef hebben steeds betere mensen aan te nemen dan jezelf.’

Lees meer

Hoe Ticketswap omgaat met hun grootste crisis ooit

Van alles naar niets in een paar weken tijd. Ticketswap gebruikt een festival- en concert loos seizoen om zich op technologisch gebied klaar te maken voor de toekomst.

Lees meer
/