Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo maak je een effectieve nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief kan veel extra traffic opleveren. Maar wat is het juiste moment om te beginnen? Hoe werf je abonnees? Wat moet je doen en wat vooral niet? Met deze tips maak je alvast een vliegende start.

Zo maak je een effectieve nieuwsbrief
Je leest nu: Zo maak je een effectieve nieuwsbrief

Het beste moment om te beginnen met het versturen van nieuwsbrieven is als er echt iets bijzonders te gebeuren staat. Je wilt bijvoorbeeld mensen enthousiasmeren voor je nieuwe bedrijf, de aandacht vestigen op een kortingsactie of de aandacht vestigen op je nieuwe website. Gebruik programma’s als MailChimp; dat is gebruiksvriendelijk, je houdt het versturen van je nieuwsbrief in eigen beheer en tot tweeduizend adressen is het gebruik ervan gratis.

Werven

Lukraak nieuwsbrieven rondsturen mag niet van de wet. Abonnees moet je werven. De ontvangers moeten toestemming geven om een nieuwsbrief te ontvangen. Dat heet opt-in. De wet schrijft ook voor dat er een mogelijkheid moet zijn om je uit te schrijven: opt-out. Abonnees werven kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld met een button op jouw homepage waarmee mensen zich kunnen inschrijven.

Ook kun je relaties een soort persbericht sturen waarin je vraagt of ze prijs stellen op een nieuwsbrief. Je kunt in winkels of op events invulformulieren neerleggen waarop geïnteresseerden hun e-mailadres kunnen achterlaten.

Zelf doen of uitbesteden?

Je kunt de nieuwsbrief het beste zelf schrijven. Jij bent degene die het meest weet over jouw bedrijf. Kun je of wil je niet schrijven, besteed het dan uit, maar blijf er met je neus bovenop zitten. Het is belangrijk dat de tekst niet alleen maar over jezelf gaat. Dat wekt snel irritatie op. Bedenk liever wat de doelgroep wil horen.

Schrijf over de opening van je bedrijf en een actie, maar ook over actualiteiten of nieuwe ontwikkelingen die jouw doelgroep bezighouden. Wat de lengte betreft: beperk je tot drie of vier nieuwsitems. Je nieuwsbrief moet er ook goed uitzien. Maak een ontwerp volgens je huisstijl en let erop dat de beelden dat je gebruikt rechtenvrij zijn. Anders kan die nieuwsbrief alsnog een duur grapje worden.

Etiquette

Let erop dat je nieuwsbrief niet in de spambox terechtkomt en houd de reacties van je ontvangers goed in de gaten. Als die zich na een mailing massaal uitschrijven, is er waarschijnlijk iets aan de hand. De mailing kan bijvoorbeeld té wervend zijn. Gebruik ook niet teveel uitroeptekens en hoofdletters; dat komt over alsof er iemand tegen je staat te schreeuwen.

Merijn van den Boom, die trainingen geeft in MailChimp, heeft nog wat tips: ‘Zorg ervoor dat de onderwerpregel ook echt de lading dekt. Staat hier bijvoorbeeld: ‘Win een reis naar Londen’, dan moet dat ook in de tekst terugkomen, anders verlies je je geloofwaardigheid. Veel verzendprogramma’s zijn daar strikt in; afzenders die zich niet aan de etiquette houden, worden geblokkeerd en kunnen geen nieuwsbrieven meer versturen.’

Meer verkeer

Het is zeker aan te raden om de resultaten van je nieuwsbrieven te meten. MailChimp heeft de monitor Reports, die in kaart brengt hoeveel klanten je nieuwsbrief openen, waar ze naar doorklikken en wat ze hebben gedeeld. Nieuwsbrieven zorgen ook voor meer verkeer naar je website. Zorg daarom dat de content op je website aansluit bij het nieuws dat je in je nieuwsbrief brengt en dat de artikelen daarin altijd doorlinken naar je website of je social-media-accounts.

Top of mind

Het voordeel van een nieuwsbrief is dat de ontvangers zichzelf hebben ingeschreven. Daardoor weet je dat ze geïnteresseerd zijn in nieuws over jouw bedrijf. Zelfs als ze de nieuwsbrief niet openen, zien ze jouw bedrijfsnaam in hun mail langskomen. Dat is nog een voordeel van het versturen van nieuwsbrieven; ze zorgen er hoe dan ook voor dat jouw bedrijf top-of-mind wordt.

Tekst: Kirsten Munk

Zie ook: E-mailmarketing: 5 tips voor een succesvolle campagne


10 december verschijnt het nieuwe Sprout magazine, bekijk de preview:

Ook Sprout magazine lezen, gratis naar events en profiteren van het beste ondernemersnetwerk van Nederland? Word dan nu Sprout Member