Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing met ondernemers als klant: zo doet Sligro het

Horecagroothandel en familiebedrijf Sligro levert zijn klanten niet alleen producten die ze nodig hebben, maar helpt ze ook bij hun dagelijkse bedrijfsvoering. Marketingdirecteur Gemma Schneemann legt uit hoe die familieachtergrond de marketing van het bedrijf beïnvloedt.

Is het in jullie direct marketing-strategie nog te merken dat Sligro begonnen is als familiebedrijf?

“Inmiddels zijn we een beursgenoteerde onderneming, maar hebben nog steeds het karakter en de cultuur van een familiebedrijf. Dat is een voordeel in deze branche, waar een groot deel van de ondernemers een familiebedrijf runt. Wij herkennen hun de behoeften en sluiten daar op aan. Voor deze klanten staat continuïteit en kwaliteit centraal en zij zien als geen ander het belang van persoonlijk contact. In de horeca is de gast immers koning.”

“Het is belangrijk dat onze dm aansluit bij de vragen die er op dat moment leven en in de nabije toekomst gaan spelen. Juist door vooruit te denken, kunnen we onze rol als partner écht goed spelen, vinden wij.”

Heeft het feit dat Sligro actief is op de b2b-markt invloed op jullie dm-beleid?

“Ja, juist bij b2b is een direct en persoonlijk contact essentieel. Wij helpen onze klanten ook met hun dagelijkse bedrijfsvoering en gaan dus veel verder dan een gewone leverancier. Om die reden moeten wij onze klant goed begrijpen; weten wat zijn wensen zijn en wat hij nodig heeft, zodat we oplossingen op maat kunnen bieden. Zo kunnen we ons onderscheiden.”

Wat is van belang bij dm in de foodsector?

“Snelheid is cruciaal in onze sector, omdat we werken met verse producten met een beperkte houdbaarheid. Het is daarom erg belangrijk om onze klanten te voorzien van de meest actuele productinformatie. Een televisie of paar schoenen kun je naar de winkel terugbrengen als ze bij nader inzien niet bevallen, maar bij een verse eend kan dat niet.”

Hoe combineert Sligro off- en online dm? 

“De magie zit in de combinatie. Zorg altijd voor een goede mix van jouw kanalen en de boodschappen die je wilt overbrengen. De klant laat zich op verschillende momenten en manieren prikkelen.”

Hoe zet Sligro retargeting in? Kun je hier een voorbeeld van geven?

“Met Facebookcampagnes tonen wij advertenties aan bezoekers van de Sligro-site en e-mailabonnees. We tonen ook video’s aan bezoekers van Sligro.nl via Youtube-campagnes. En via een Adwords-campagne hebben we het prospectprogramma Sligro opgezet. Bezoekers van onze site die bepaalde zoektermen invoeren, krijgen advertenties te zien.”

“Ook hadden we voor kerst een remarketing-programma dat Sligro kerstpakketten heette. Dat liep via Google Display Network. Bezoekers van Sligro-kerstpakketten.nl die in een Google-omgeving zaten, kregen dan extra advertenties te zien.”