Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe zorg je op mobiel tóch voor conversie?

Als mensen via een smartphone je website bezoeken, klikken ze minder snel door en doen ze minder makkelijk een aankoop. Hoe doorbreek je de mobiele muur en krijg je toch de zo vurig gewenste conversie?

Het aantal mensen dat via zijn mobiel websites bezoekt stijgt wereldwijd nog steeds hard. Dit geldt bijvoorbeeld voor het aantal zoekopdrachten via Google en voor de cijfers van mensen die snel internet via het 4G-netwerk gebruiken.

Dat zou in theorie ook goed nieuws moeten zijn voor iedereen die via internet iets wil verkopen. Maar helaas laat de conversie van de mobiele bezoeker vaak nogal te wensen over. Als het al tot een aanschaf komt, dan wordt die nog vaak gesloten via de desk- of laptop. Dat komt onder meer doordat Nederland nog geen goed mobiel betaalsysteem heeft, zo menen sommigen. PayPal en de creditcard worden in Nederland niet massaal omarmd, iDeal is mobiel niet altijd ideaal. Maar ook de bouw van de site maakt het de bezoeker met een koopintentie niet altijd makkelijk. Er valt dus nog wat te leren.

5 Tips om wél de deal te sluiten.

1. Wees. Altijd. Responsive

Een niet-responsieve website? Niet alleen gebruikers straffen hem doorgaans genadeloos af, ook Google kent weinig mededogen. De zoekmachine zet sinds vorig jaar websites die niet responsive zijn, die zich dus niet automatisch aanpassen aan de grootte van het scherm, onderaan de ranglijst.

Google kent het label ‘voor mobiel’ toe aan websites die wél responsive zijn. Dat wil onder meer zeggen dat gebruikers geen moeite hoeven te doen om de content te zien en lezen op een smartphone. Zo moet de tekst zonder bril leesbaar zijn (liefst 16 pixels groot). Websites zonder dit label eindigen lager in de ranking. Om te checken of jouw site geschikt is voor mobiel kun je de (gratis) Google Mobile Friendly Tool  gebruiken.

Ook belangrijk: zorg ervoor dat de site in het beeldscherm van je apparaat past en dat de links en buttons niet te dicht bij elkaar staan, zodat gebruikers niet per ongeluk een ander linkje of button aantikken. Maak ook een prioriteit van snel te laden pagina’s en plaatjes; 40 procent van de mobiele surfers haakt af als een site er meer dan 3 seconden over doet om te laden. En zorg ervoor dat de content verticaal scrollbaar is, en dat je vooral niet horizontaal hoeft te scrollen. Daar heeft de gebruiker doorgaans een hekel aan. Vermijd ook Flash-video’s. Die zijn immers niet te bekijken via een iPhone- of Android-toestel.

En stel ook een zogeheten viewport in. Daarmee kun je zelf de breedte en schaal van de pagina op verschillende apparaten bepalen en voorkom je dat mobiele gebruikers dezelfde pagina krijgen voorgeschoteld als mensen die via een desktopcomputer je site bezoeken.

2. Bied goede content

De techniek van je site is belangrijk. Maar goede content zeker ook. Als ze op hun smartphone kijken, bezoeken mensen sites vaak langer dan via andere devices. Behalve natuurlijk als jouw content niet deugt. Bied je gebruiker daarom relevante content aan en kom snel to-the-point. Dat hoeft echt niet altijd ultrakort te zijn.

Welke content je kiest, hangt natuurlijk ook af van de rol die de mobiele site krijgt.  Bedenk daarom eerst een antwoord op deze vragen: wordt het een nieuw kanaal voor transacties of geef je er informatie? Wordt de mobiele site het verlengstuk van de reguliere site of juist het uitgangspunt, en vertaal je de content op je website voor computergebruikers? Wil je informatie geven, binding met het merk creëren of dingen verkopen?

3. Maak een goede kop

Een goede kop bepaalt of de tekst gelezen wordt. Mobiele bezoekers scrollen en scannen en dan moet de kop informeren, prikkelen en helder zijn. Traditionele journalistieke regels doen hierbij nog steeds hun werk. Bijvoorbeeld: gebruik geen passieve koppen (bijvoorbeeld: Je wordt geholpen), maar maak ze actief (wie helpt wie?). Wees zuinig met ontkenningen (niet, geen, niemand). En maak je koppen niet te lang. Vaak treffen twee of drie woorden sneller doel dan een regellange kop.

4. Schrijf oprolbaar

Nog zo’n good old journalistieke regel: bouw de informatiewaarde in een artikel op van belangrijk naar minder belangrijk. Wie weinig tijd heeft, kent de kern van het stuk tekst na 10 regels. Wie meer tijd en interesse heeft, leest het uit.  Ook het gebruik van opsommingen en tops-5 en tops-10 werkt vaak goed, doordat ze snel en gemakkelijk te lezen (c.q. door te bladeren) zijn.

5. Maak conversie makkelijk

Niet alleen jij en jouw bedrijf willen graag iets verkopen als mensen via hun mobiel je site bezoeken, ook Google wil graag dat mobiele klanten meteen een aankoop kunnen doen. Daarvoor is het ook belangrijk dat klanten makkelijk en veilig kunnen betalen. Zorg dus voor een  eenvoudige inlogmethode en maak persoonsgegevens invullen eenvoudig. Een url met https  – de ‘s’ staat voor secure, dat wil zeggen dat de verstuurde gegevens versleuteld zijn mochten ze onderschept worden – krijgt hogere rankings van Google dan een ‘gewone’ http.  Dat geldt voor zowel de mobiele url als die op de desktop.

Wil je via je mobiele website ook offline kopers trekken? Dan is het handig om je bedrijf te laten opnemen door Google Mijn Bedrijf. Gebruikers, die bijvoorbeeld in de buurt aan het shoppen zijn, krijgen dan meteen jouw locatie en openingstijden te zien. Zo komt die vurig gewenste conversie steeds dichterbij.