Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Topsz meer dan 60.000 mensen bereikt op Facebook

Sissy Hamilton combineert haar liefde voor mode, shoppen en computers in haar Webshop Topsz. Media-aandacht had ze meteen, maar hoe zette ze die om in verkoop?

Met veel plezier werkte Sissy Hamilton (46) op de automatiseringsafdeling van verzekeraar Achmea toen ze in april 2015 boventallig werd verklaard. Dat was schrikken, maar Hamilton besloot het te zien als een kans. Al een half jaar na haar ontslag had ze een webshop met vrouwenmode opgetuigd, met de naam Topsz.

“Ik verkoop hippe kleding en accessoires, zoals tasjes en sieraden, aan vrouwen tussen de 20 en 55 jaar. Er zit ook eigen ontwerp tussen, zo laten we zelf T-shirts maken.” Hamilton is blij met haar carrièreswitch. “In dit werk kan ik mijn liefde voor mode, shoppen en computers goed combineren.”

Media-aandacht

Hamilton was nauwelijks een maand bezig of ze werd al gebeld door RTL 4. Of ze interesse had om mee te werken aan het programma Lifestyle Experience, vol woontips, nieuwe gadgets en culinaire trends. “Iemand had me getipt bij de redactie. Een supermooi begin natuurlijk. Maar ik moest ook verkopen.” Hamilton, die behalve dameskleding en accessoires sinds kort ook lifestyleproducten aanbiedt, zit graag achter de computer. “Daarom ben ik ook een webshop begonnen en geen offline winkel gestart.”

De fotoshoots voor haar winkel doet ze zelf. Ze bewerkt de beelden en zet ze op de Facebookpagina van Topsz. Daar schrijft ze teksten bij, ze doet ook verslag van activiteiten rond haar onderneming. Als ze bijvoorbeeld naar Parijs gaat om in te kopen of als de voor Topsz ontworpen T-shirts klaar zijn.  “Ik krijg daar altijd veel reacties op, maar de likes leidden niet tot een hogere omzet.”

Marketingcampagnes

Daardoor realiseerde Hamilton zich hoe belangrijk een goede marketingcampagne op Facebook is. PostNL kende ze al doordat het de pakketten voor Topsz bezorgt. Toen ze hoorde dat het bedrijf ook direct marketingcampagnes maakte, nam Hamilton contact op.  PostNL stelde een campagne met huis-aan-huisfolders voor. “Maar dat vond ik niet passen bij de uitstraling van een webshop. Ik dacht eerder aan een onlinecampage via Facebook.”

Die kwam er. PostNL maakte een fotocollage en een actiepagina voor Facebook. Wie zich inschreef voor de nieuwsbrief, kreeg 10 procent korting op de gehele collectie. De actie leverde 10.000 views op, bereikte 62.394 mensen en had ruim duizend clicks tot gevolg. Het zorgde voor vijftig procent meer omzet en een verdubbeling van de bezoekers aan de webshop.

Vier keer per jaar een actie

Is de actie voor herhaling vatbaar? “Ik zou wel elk kwartaal een actie willen houden. Bij voorkeur rond het verschijnen van de nieuwe collectie, in de vorm van korting of een prijs. Maar dat kan ik nog niet betalen. Ik ben nog geen jaar bezig, het is nu nog vooral een kwestie van investeren. In het najaar hoop ik ook zelf een bescheiden salaris aan de webshop over te houden.”

Dit artikel is een samenwerking tussen Sprout en PostNL en verscheen eerder in Sprout Magazine #2