Geïntegreerde marketing betekent dat je je boodschap via meerdere mediakanalen aan je doelgroep overbrengt – denk aan brochures, nieuwsbrieven, e-mail, social media, online video, radio- of tv-spotjes, blogs en evenementen – en zo hun (koop)gedrag beïnvloedt. De boodschappen samen vertellen het hele verhaal dat je wilt overbrengen.
Herhaaleffect
Het grote voordeel van de inzet van meerdere mediakanalen is dat de ontvanger de boodschap op allerlei manieren, van meerdere kanten en op verschillende tijdstippen krijgt. Jouw merk komt zo voortdurend op zijn pad. Het herhaaleffect hiervan is dat de potentiële klant het idee krijgt dat iedereen het over jouw merk heeft (en denkt: ‘dan moet het wel goed zijn’). Uit onderzoek blijkt bovendien dat het herhaaleffect groter is als de boodschap de ontvanger via verschillende kanalen bereikt.
Maar welke kanalen kies je? En welke rol nemen de verschillende kanalen in? Misschien heb je hier zelf een heldere kijk op of neem je liever een reclame-, media- of communicatiebureau in de arm dat je hierbij kan adviseren.
De Amerikaanse digitale marketingprofessional Jamie Turner, die ook als deskundige optreedt bij CNN, is in elk geval van mening dat je zoveel mogelijk kanalen moet inzetten. Er is niet een bepaald kanaal dat voor succes zorgt. Dus richt je niet uitsluitend op sociale media of e-mailmarketing.
Wiel van marketing
Turner ontwikkelde de SHIFT-methode: een zogenoemd ‘wheel of marketing’. De spaken van het wiel vertegenwoordigen de mogelijke mediakanalen. Zijn advies: wees actief op zoveel mogelijk spaken. Hoe meer spaken, hoe ronder en stabieler het wiel.
Welke spaak welke rol inneemt, kan variëren per campagne, boodschap en medium. Je kunt bijvoorbeeld met huis-aan-huis folderverspreiding potentiële klanten naar je site trekken en ze daar uitnodigen om mee te doen aan een prijsvraag op Facebook.
Een algemene tip van Turner hierbij is: doe iets anders dan de rest. Val op door uniek te zijn. Denk hierbij vanuit je publiek, niet vanuit jouw visie als merk. Hoe kijkt de potentiële klant naar jouw product of dienst? Valt er een emotionele trigger aan jouw merk te verbinden? Bijvoorbeeld: seks, hebzucht, angst, liefde, gezondheid of trots. Een boodschap die de ontvanger ‘raakt’ blijft het best hangen.
Hieronder twee voorbeelden van Nederlandse geïntegreerde mediacampagnes waarbij seks, traditie, heldhaftigheid en female bonding een rol spelen.
1. Oranje muts
Unox haalt elk jaar weer de voorpagina van de grootste krant van Nederland met de nieuwjaarsduik. Je zou bijna denken dat Unox de duik heeft bedacht. Deelnemers die de kou van het zeewater trotseren kunnen een oranje Unox-muts bemachtigen en worden daarnaast voor hun heldhaftige duik beloond met soep en andere cadeautjes.
Er kleeft ook iets van eeuwige roem aan de duik doordat er veel media bij het evenement is. Als extraatje verkiest de grootste krant van Nederland iederjaar een beach babe als covermodel waar een groot deel van de lezersschare een uitgesproken mening over heeft. En altijd weer is die muts in beeld.
2. Appels-plukkende mannen
Jilz peilde voor haar drankje voor vrouwen eerst de doelgroep via Hyves, maakte toen een tv-commercial met aantrekkelijke appels-plukkende mannen die vrouwen toezongen. Vrouwen voelden zich bijzonder vanwege hun vrouw zijn en de mannen trokken de aandacht met hun sexy uitstraling.
Jilz gaf meer informatie over de mannelijke modellen op de website. Daar konden bezoekers ook de Facebookpagina van Jilz liken en ze vonden er leuke weetjes en prijsvragen. De commercial stond ook op YouTube en Jilz was te vinden op een groot aantal festivals.