Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Welke AI-kansen liggen er voor bedrijven?

In samenwerking met Snowflake - Bedrijven bereiken nu al quick wins met vrij simpele kunstmatige intelligentie projecten (AI). Daarmee wordt een verregaande digitale transformatie in gang gezet waarbij geavanceerdere AI een waardevol hulpmiddel is.

Welke AI-kansen liggen er voor bedrijven? Getty Images
Je leest nu: Welke AI-kansen liggen er voor bedrijven?

Volgens deskundigen heeft de corona-uitbraak de wereld vijftien jaar de toekomst ingesleurd wat betreft de adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) bij bedrijven. Een grote verandering is dat er een breder besef is dat AI en ML tools zijn, in plaats van technologie die mensen vervangt.

‘Het beste van kunstmatige intelligentie en menselijke intelligentie vergroten wat mogelijk is,’ concludeert Dan Wright, coo van zakelijk AI-platform DataRobot. ‘Een machine verslaat een mens, maar een mens mét een machine verslaat een machine,’ zegt Warren Breakstone, chief product officer van S&P Global.

Quick win: Robotic Process Automation (rpa)

Wat houdt dat praktisch in? Diverse bedrijven zijn hun transformatieproces reeds begonnen met een simpele toepassing van AI/ML. Dat ligt in rpa, oftewel Robotic Process Automation. Simpel gezegd is dat het ontwikkelen van een tool die het voorwerk doet voor repetitieve taken van een werknemer. Neem het deels vooraf invullen van formulieren, waarschuwen voor ontbrekende velden of controle op afgeleverde stukken.

Het proces gebruikt kunstmatige intelligentie om te zien welke taken weggeautomatiseerd kunnen worden, zodat werknemers meer tijd hebben voor hun complexe of creatieve taken. Machines kunnen deze complexere processen namelijk niet zomaar oplossen. Een menselijke werknemer met een AI-gedreven tool werkt veel sneller en productiever, dan iemand zonder deze middelen.

Winst zonder enorme transformatie van de business

Rpa is een quick win voor veel bedrijven: met simpele middelen en een goed datafundament is winst te realiseren, zonder een enorme transformatie van de business. Vooral in de industriële sector is rpa aan een opmars bezig. Maar ook daarbuiten krijgt het inmiddels voet aan de grond. Met name omdat administratief werk wordt ontlast. Bij afdelingen als documentatie, financiën en hr is rpa een voor de hand liggende eerste stap naar digitale transformatie met AI. Zo’n proces van transformatie is sterk afhankelijk van de bruikbaarheid van de onderliggende data. Hoe beter gestructureerd en completer de gegevens, hoe breder inzetbaar de tooling is.

Stroomlijnen met AI

Andere gebieden waar AI nu al verschil maakt voor bedrijven is in de ontwikkeling van DevOps-projecten om ondersteunende tools op te leveren, het verbeteren van Enterprise Search en het stroomlijnen van klantervaringen binnen digitale omgevingen. ‘Professionals moeten hiervoor de juiste stappen zetten voor een goed fundament,’ schrijft Gartner-onderzoeker Carlton Sapp. ‘Zoals het ontwikkelen van een AI-strategie, implementeren van datamanagement en datakwaliteitprocessen en het inzetten van tools van AI-leveranciers om AI een duw in de rug te geven binnen het bedrijf.’

De potentie van AI

‘Begrijpen hoe je de enorme hoeveelheden data beheert en verwerkt, en hoe je dit proces in de toekomst beheert, zijn enkele van de belangrijkste uitdagingen,’ aldus Sapp. Scott Holden, cmo van AI-analyticsbedrijf ThoughtSpot zegt dat we eigenlijk nog maar net beginnen met AI.

‘Er is zoveel potentie, maar we hebben nog maar een fractie van de mogelijkheden gezien,’ vindt hij. ‘Analisten zijn soms maanden bezig met de analyse van marketingdata na het lanceren van een product. Ik voorzie een wereld waarin je de dag nadat een nieuw product verschijnt al updates krijgt zonder dat iemand vraagt om die gegevens te leveren. Het systeem geeft je proactief informatie uit allerlei verschillende datasystemen.’

Fundamentele veranderingen

AI-experts zien de toekomst rooskleurig in. Banen verdwijnen niet, maar veranderen. Dat is altijd al zo geweest. Telecommunicatiesystemen betekenden het einde van telefonisten die handmatig bellers verbonden, maar zorgde voor nieuwe business, bijvoorbeeld met het ontstaan van telefonische servicedesks.

‘Wat voor de hand ligt is dat repetitieve taken geautomatiseerd worden. Dat zorgt ervoor dat mensen minder bezig zijn met geestdodende taken en meer met creatieve en bevredigende werkzaamheden,’ denkt Frank Farrall, AI ecosytems & Snowflake alliance leader bij Deloitte.

Die toekomst van bevredigender werk door het schrappen van saaie taken kan heel vlug arriveren. ‘Kijk eens naar wat je smartphone nu kan wat vijf jaar geleden nog niet kon,’ merkt Farrall op in de podcast The Future of AI van Snowflake. ‘AI voegt daar snel veel waarde aan toe. Ik denk dat de manier waarop mensen functioneren op hun werk en privé fundamenteel verandert door AI. Ik ben een optimist en denk dat dat een goede ontwikkeling is.’

Meer lezen over AI? Jennifer Bellisent is Principal Data Strategist bij Snowflake en heeft een blog geschreven die je hier kunt lezen.

De impact van Snowflake op jouw organisatie

Snowflake’s clouddataplatform levert in 3 jaar tijd een klant-ROI van 612% en meer dan 21 miljoen dollar voordeel op, blijkt uit onderzoek van Forrester. Lees in dit gratis Engelstalige onderzoeksrapport hoe verschillende klanten dit voordeel hebben gehaald.

Download gratis onderzoeksrapport

E-book: Cloud Data Lakes For Dummies

Of je nu jouw eerste datameer aanlegt of een bestaande wilt bijwerken, dit boek biedt ideeën om jouw zakelijke en technologische doelen te bereiken.

Download ebook

E-book: Cloud Data Warehousing For Dummies

Hoe kan jouw organisatie de kracht van enorme hoeveelheden gegevens gemakkelijk en betaalbaar benutten om efficiënter onbewerkte gegevens om te zetten in waardevolle bedrijfsinformatie? Dit e-book laat zien hoe meer gegevens de deur openen naar meer en grotere kansen, die bijna altijd gepaard gaan met even grote uitdagingen.

Download ebook

E-book: Data Sharing For Dummies

In dit e-book lees je hoe jouw organisatie snel en gemakkelijk één op één, één op veel en veel op veel relaties smeedt om gegevens op nieuwe en fantasierijke manieren te delen. Zo beperk je de tijd voor inzicht tot een nooit eerder mogelijk niveau.

Download ebook
/