Volgens deskundigen heeft de corona-uitbraak de wereld vijftien jaar de toekomst ingesleurd wat betreft de adoptie van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) bij bedrijven. Een grote verandering is dat er een breder besef is dat AI en ML tools zijn, in plaats van technologie die mensen vervangt.
‘Het beste van kunstmatige intelligentie en menselijke intelligentie vergroten wat mogelijk is,’ concludeert Dan Wright, coo van zakelijk AI-platform DataRobot. ‘Een machine verslaat een mens, maar een mens mét een machine verslaat een machine,’ zegt Warren Breakstone, chief product officer van S&P Global.
Quick win: Robotic Process Automation (rpa)
Wat houdt dat praktisch in? Diverse bedrijven zijn hun transformatieproces reeds begonnen met een simpele toepassing van AI/ML. Dat ligt in rpa, oftewel Robotic Process Automation. Simpel gezegd is dat het ontwikkelen van een tool die het voorwerk doet voor repetitieve taken van een werknemer. Neem het deels vooraf invullen van formulieren, waarschuwen voor ontbrekende velden of controle op afgeleverde stukken.
Het proces gebruikt kunstmatige intelligentie om te zien welke taken weggeautomatiseerd kunnen worden, zodat werknemers meer tijd hebben voor hun complexe of creatieve taken. Machines kunnen deze complexere processen namelijk niet zomaar oplossen. Een menselijke werknemer met een AI-gedreven tool werkt veel sneller en productiever, dan iemand zonder deze middelen.
Zo verdien je geld aan data
Iedereen heeft data, maar niet iedereen verdient eraan. Dat is zonde want er blijven in Nederland miljarden euro’s op tafel liggen. Hoe verdien je eigenlijk aan data? Dat lees je in het gratis uitgebreide research rapport. Download nu!
lees verderWinst zonder enorme transformatie van de business
Rpa is een quick win voor veel bedrijven: met simpele middelen en een goed datafundament is winst te realiseren, zonder een enorme transformatie van de business. Vooral in de industriële sector is rpa aan een opmars bezig. Maar ook daarbuiten krijgt het inmiddels voet aan de grond. Met name omdat administratief werk wordt ontlast. Bij afdelingen als documentatie, financiën en hr is rpa een voor de hand liggende eerste stap naar digitale transformatie met AI. Zo’n proces van transformatie is sterk afhankelijk van de bruikbaarheid van de onderliggende data. Hoe beter gestructureerd en completer de gegevens, hoe breder inzetbaar de tooling is.
Stroomlijnen met AI
Andere gebieden waar AI nu al verschil maakt voor bedrijven is in de ontwikkeling van DevOps-projecten om ondersteunende tools op te leveren, het verbeteren van Enterprise Search en het stroomlijnen van klantervaringen binnen digitale omgevingen. ‘Professionals moeten hiervoor de juiste stappen zetten voor een goed fundament,’ schrijft Gartner-onderzoeker Carlton Sapp. ‘Zoals het ontwikkelen van een AI-strategie, implementeren van datamanagement en datakwaliteitprocessen en het inzetten van tools van AI-leveranciers om AI een duw in de rug te geven binnen het bedrijf.’
De potentie van AI
‘Begrijpen hoe je de enorme hoeveelheden data beheert en verwerkt, en hoe je dit proces in de toekomst beheert, zijn enkele van de belangrijkste uitdagingen,’ aldus Sapp. Scott Holden, cmo van AI-analyticsbedrijf ThoughtSpot zegt dat we eigenlijk nog maar net beginnen met AI.
‘Er is zoveel potentie, maar we hebben nog maar een fractie van de mogelijkheden gezien,’ vindt hij. ‘Analisten zijn soms maanden bezig met de analyse van marketingdata na het lanceren van een product. Ik voorzie een wereld waarin je de dag nadat een nieuw product verschijnt al updates krijgt zonder dat iemand vraagt om die gegevens te leveren. Het systeem geeft je proactief informatie uit allerlei verschillende datasystemen.’
Fundamentele veranderingen
AI-experts zien de toekomst rooskleurig in. Banen verdwijnen niet, maar veranderen. Dat is altijd al zo geweest. Telecommunicatiesystemen betekenden het einde van telefonisten die handmatig bellers verbonden, maar zorgde voor nieuwe business, bijvoorbeeld met het ontstaan van telefonische servicedesks.
‘Wat voor de hand ligt is dat repetitieve taken geautomatiseerd worden. Dat zorgt ervoor dat mensen minder bezig zijn met geestdodende taken en meer met creatieve en bevredigende werkzaamheden,’ denkt Frank Farrall, AI ecosytems & Snowflake alliance leader bij Deloitte.
Die toekomst van bevredigender werk door het schrappen van saaie taken kan heel vlug arriveren. ‘Kijk eens naar wat je smartphone nu kan wat vijf jaar geleden nog niet kon,’ merkt Farrall op in de podcast The Future of AI van Snowflake. ‘AI voegt daar snel veel waarde aan toe. Ik denk dat de manier waarop mensen functioneren op hun werk en privé fundamenteel verandert door AI. Ik ben een optimist en denk dat dat een goede ontwikkeling is.’
Meer lezen over AI? Jennifer Bellisent is Principal Data Strategist bij Snowflake en heeft een blog geschreven die je hier kunt lezen.