1. Wat is data-applicatieontwikkeling?
Data-applicatieontwikkeling draait om het bouwen van softwarelogica die gebaseerd is op data die ook voor andere partijen interessant is. Deze applicatie kan worden ingezet door derden, zonder de onderliggende data aan te hoeven spreken. De tool is gebouwd op conclusies en resultaten van een eigen dataset en deze logica wordt ontsloten in software die organisaties kunnen toepassen op hun eigen database.
Kortom, er wordt wel intelligentie over data gedeeld, maar datasets zelf worden niet uitgewisseld. Op deze manier verdienen organisaties geld aan propriëtaire of gevoelige informatie die voorheen enkel geschikt was voor eigen analytics en insights.
2. Hoe werkt dat in de praktijk?
Stel, bedrijf A heeft data van veel bedrijven over transacties die via zijn netwerk worden uitgevoerd. Bedrijf B wil daar voordeel uit halen, maar kan natuurlijk niet bij de dataset van bedrijf A.
Wat A wel kan doen, is bijvoorbeeld een benchmark ontwikkelen op basis van alle transacties en deze als applicatie ter beschikking stellen. Bedrijf B kan deze benchmarktool loslaten op zijn eigen dataset om te zien hoe zijn transacties worden verwerkt in vergelijking met peers in de markt. Op deze manier gebruiken beide partijen hun eigen dataset, zonder deze te delen, om elk tot toegevoegde waarde te komen.
Je kunt het vergelijken met een simpel voorbeeld van de adrescheck-API van PostNL. Retailers zetten deze tool in op hun website. Via de koppeling wordt een controle uitgevoerd op de combinatie adres en postcode die klanten invoeren. De retailer kent de hele database van PostNL niet en andersom heeft PostNL geen zicht op de klantendatabase van de retailer. Maar ze vinden een middenweg waardoor ze wel gebruik kunnen maken van elkaars gegevensbronnen zonder deze te delen.
3. Data-applicatieontwikkeling: wat levert het op?
Met een data-applicatie kunnen bedrijven geld verdienen aan gegevens die ze normaal gesproken wellicht niet zouden gebruiken of enkel zouden inzetten voor eigen doeleinden. Een data-applicatie levert insights op die, wanneer ze worden toegepast op een nieuwe dataset, van toepassing zijn voor derden.
Dat levert niet alleen competitieve waarde op voor de eindgebruiker van de applicatie, het levert ook geld op voor de aanbieder van de oplossing. Daar hangt dan een betaalmodel aan, om gebruik bijvoorbeeld periodiek af te rekenen.
4. Voor wie is dit interessant?
In principe kan elk bedrijf aan de slag met een stukje logica gebaseerd op eigen gegevens om deze vervolgens aan te bieden. Omdat elke organisatie data heeft – over klanten en betalingen tot aan gebruiksstatistieken en telemetrie – kan ook elke organisatie daaraan verdienen door software te baseren op deze data.
Een buurtbakker die gebruikerservaringen meet en daar een tool aan koppelt die advies op maat levert, kan deze beschikbaar stellen voor de hele sector. Een bank die financiële transacties monitort, kan een benchmarktool beschikbaar stellen die door banken over de hele wereld gebruikt wordt.
Zo verdien je geld aan data
Iedereen heeft data, maar niet iedereen verdient eraan. Dat is zonde want er blijven in Nederland miljarden euro’s op tafel liggen. Hoe verdien je eigenlijk aan data? Dat lees je in het gratis uitgebreide research rapport. Download nu!
lees verder5. Waarom is dit disruptief voor de markt?
Data-applicatieontwikkeling is nu nog heel klein, maar het heeft de potentie om snel groot te worden. De waarde van data is inmiddels duidelijk geworden voor veel organisaties. De laatste jaren zijn datamarkten dan ook als paddenstoelen uit de grond geschoten. Deze markten bieden datasets om bijvoorbeeld gegevens te verrijken of om zelf insights uit te plukken met eigen analytics.
Maar een data-applicatie biedt veel meer: gepersonaliseerde insights op basis van een tool die eindgebruikers inzetten op hun eigen gegevensbronnen. Een dergelijke app is daarmee een krachtige aanvulling waar bedrijven klein en groot direct waarde uit kunnen putten.
Het ligt voor de hand dat veel organisaties zulke applicaties willen gebruiken voor waardecreatie. En daarom ook dat bedrijven die daar brood in zien hun eigen insights ontwikkelen om beschikbaar te stellen via een tool.