Financiële bedrijven die online opereren, krijgen te maken met grote hoeveelheden gegevens. In plaats van bijvoorbeeld naar een accountantskantoor, gaat de klant naar een app of website. De uitbaters daarvan krijgen onder meer te maken met gegevens over de apparaten die de klanten gebruiken, de locaties waar ze zich bevinden, digitale identiteiten, gebruikersgedrag, et cetera. Op die manier komen fintech-bedrijven in aanraking met veel meer gegevens dan een traditionele partij waar een klant bij een balie aanklopt. Met het stimuleren van innovatie in betaalprocessen vanuit onder meer de Europese Unie in regelgeving als PSD2, krijgt de hele financiële sector te maken met meer data. Ze kunnen leren van fintech-startups over hoe ze deze data inzetten om bedrijfswaarde uit te halen.
Zet data efficiënt in
De online aanwezigheid met apps en portals schept verwachtingen bij de klant. Van een app of site is hij of zij directe oplossingen gewend. Een klant is bij een balie wel bereid om even te wachten op een medewerker die iets opzoekt. Maar een te lang draaiend cirkeltje van een app die iets opzoekt wordt minder snel geaccepteerd. De gebruikerservaring is daarom bij fintech-bedrijven allesbepalend. Hier komt de eerder verzamelde data van pas, want met bijvoorbeeld contextuele informatie over locatie en identiteit kunnen gebruikersvragen gericht en snel worden beantwoord. Hoe specifieker de data, hoe specifieker het antwoord. Dat betekent dat de door de online interacties verzamelde gegevens efficiënt moeten worden ingezet.
Voordelen van grote hoeveelheid data
Deze uitdijende berg aan gegevens biedt uitdagingen, bijvoorbeeld om te voldoen aan regelgeving wat betreft opslag en beveiliging, maar ook grote voordelen. Een bijvangst van deze data is namelijk dat het bedrijven een goed beeld geeft van alle bedrijfsprocessen. Als een interactie ergens stokt, wordt dat snel zichtbaar met analytics en kan er gekeken worden naar de oorzaak van deze bottleneck. Als een bepaald proces leidt tot meer conversie dan normaliter het geval is, kan het fintech-bedrijf inzien hoe dat proces verschilt en conclusies trekken over waarom dit tot meer conversie leidt. Zulke inzichten versnellen de business aanzienlijk, omdat er minder tijd verloren gaat voordat duidelijk is waar processen verbeterd kunnen worden. Gewapend met real time analytics zetten bedrijven daarom binnen dagen vervolgstappen waar een traditionele business maanden of zelfs jaren over zou doen.
Leren van startups in fintech
Startups in de financiële sector concurreren met traditionele partijen vooral op gebruiksgemak en een lagere prijs. In plaats van eerst naar een fysiek bureau te stappen of te wachten in een telefonische wachtrij, kunnen klanten direct actie ondernemen via een app. Maar een voordeel van bijvoorbeeld een klassieke bank tegenover een neobank is het consumentenvertrouwen. Daar valt nog een wereld te winnen voor de startups. Een gevestigde partij voelt voor veel ondernemers en particulieren betrouwbaarder dan een relatief nieuw fintech-bedrijf.
Dat voordeel is aan het vervagen nu meer en meer klanten bekend raken met online banken en hun producten. Het is daarom zaak dat traditionele financiële instituten kijken naar producten die vergelijkbare voordelen bieden aan klanten die ze gewend zijn van de nieuwere spelers. Daarnaast zouden traditionele bedrijven kunnen kijken naar de specifieke proposities die de jonge concurrent biedt. Zo worden door analytics sneller kredietbeoordelingen gemaakt of kunnen fintech-bedrijven via hun platforms en apps een brug vormen tussen kredietplatform en klant. Zo krijgen partijen die bij een traditionele bank niet zo snel in aanmerking komen voor een lening sneller de benodigde financiering via zo’n platform.
Op die manier is een fintech-bedrijf niet noodzakelijkerwijs een bedreiging voor een gevestigde partij, maar kan een traditionele speler juist veel leren van hun bedrijfsmodellen, proposities en de rol die technologieën daarin spelen. Fintech-bedrijven zijn de drijvende kracht voor innovatie bij traditioneel conservatieve spelers. Innovatie is daardoor overal in de sector, ook bij traditionele bedrijven, op gang gekomen. PSD2 geeft deze trend een extra duw in de rug. De sleutel tot het succes voor traditionele spelers is de onderscheidende factor van de startups: de snelheid waarmee ze acteren op basis van big data.
Snowflake: Retail and CPG Data Analytics Forum
Last year brought about a rapid and global shift in how consumers, retailers, and brands interact. Join the free half-day virtual event on July 21, to hear from industry leaders about how to leverage the Data Cloud to meet their customers and partners expectations.
lees verderStoot legacy af
En daar wringt de schoen. Gevestigde instellingen hebben te maken met de wet van de remmende voorsprong. Ze hebben al vroeg in technologie geïnvesteerd, maar worden nu links en rechts ingehaald door jonge bedrijven. Die laatsten kunnen een vliegende start maken, genieten van alle schaalvoordelen van de cloud en worden niet gehinderd door legacy-technologie, software die is geschreven in programmeertalen die nauwelijks meer worden gebruikt. De oplossing? Migratie naar moderne, schaalbare systemen en legacy zoveel mogelijk afstoten.
Migratie naar cloudplatform
Door data te centraliseren, kunnen inzichten worden verworven die niet eenvoudig te verkrijgen zijn als data zich in afzonderlijke silo’s bevindt. Migratie naar een cloudplatform is een logische keuze om de flexibiliteit van de uitdagers te bereiken. Maar daarvoor moet er goed duidelijk zijn waar alle huidige gegevens zich precies bevinden. Als legacy-data niet ook benaderbaar zijn in de nieuwe data-warehousing, verdwijnt die consolidatiewinst en blijven processen afhankelijk van de oude databases. Inventarisatie van de databronnen in een bedrijf is daarom cruciaal. Een technologiebedrijf als Snowflake werkt met meerdere leveranciers om een zo naadloze overgang te maken naar zo’n uniforme data-omgeving vanuit legacy-databases.
Migratievoordelen
Met een dergelijke migratie is het beheer kleiner, is er minder uitval van slecht ondersteunde legacy-systemen en is een omgeving beter op te schalen dan bij een datacenter op locatie waar serverruimte beperkt is tot wat er beschikbaar is. Door deze vrijheid kan IT meer kijken naar de strategische inzet van data en analytics, dan naar het beheer van de systemen. Een traditionele speler heeft zo de armslag om de proposities van bijvoorbeeld fintech-bedrijven te bekijken en hun klanten deze ook aan te bieden. Denken als een startup is natuurlijk prima, maar kunnen bewegen als een startup is essentieel om mee te bewegen in de sterk veranderende financiële sector.