Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Verbeter je business en haal voordeel uit een data marketplace

In samenwerking met Snowflake - Data marketplaces maken een grote groei door. Niet alleen omdat data geld waard is, maar ook omdat gegevens van derden elke business sterk kunnen verbeteren. Hoe verbetert een data marketplace je bedrijf?

Data marketplace: matchmaker service voor data
Getty Images
Je leest nu: Verbeter je business en haal voordeel uit een data marketplace

Wat is een data marketplace precies? Niet iedere onderneming genereert zelf de gegevens die nodig zijn voor de juiste beslissingen. Terwijl andere bedrijven juist op een berg gegevens zitten waar ze niets mee doen. En de inzichten van het ene bedrijf kunnen het andere bedrijf helpen. Daar komt een data marketplace om de hoek kijken. Zie het als een matchmaker service voor data. De aanbieder en klant worden aan elkaar gekoppeld, zodat beide partijen voordeel kunnen behalen met het gebruik van hun data.

Het inzetten van zulke externe datasets maakt een organisatie competitief, omdat het makkelijker is om de concurrentie bij te benen. Maar ook biedt data van derden onverwachte mogelijkheden voor bedrijven die geen directe relatie hebben met een aanbieder binnen bijvoorbeeld een bepaalde sector. Klanten kunnen zo veel verder kijken dan naar gegevens van andere bedrijven in hun speelveld. Ruwe data uit onverwachte bronnen kan heel relevant zijn voor hun business. Tegelijkertijd kunnen aanbieders hun data te gelde maken door het gebruik van gegevenssets te verkopen aan organisaties die meer inzichten proberen te verkrijgen.

Datamodel verfijnen

Via zo’n platform vinden bedrijven bijvoorbeeld socio-economische data, financiële gegevens, ESG-datasets, BI-informatie, sensortelemetrie en andere gegevens om de eigen beslissingen te verbeteren. Afhankelijk van het type bedrijf, zijn verschillende soorten informatie relevant. Een webwinkel is bijvoorbeeld gebaat bij een dataset over het gedrag van mobiele gebruikers, een investeringsmaatschappij heeft iets aan data om de markttrends te analyseren en een financiële dienstverlener verbetert de business met een datamodel om kredietrisico’s in te schatten.

Verschillende bedrijven licentiëren hun gegevens onder bepaalde voorwaarden aan een data marketplace, zodat andere organisaties er weer gebruik van kunnen maken. In de Data Marketplace van Snowflake gaat het bijvoorbeeld om bedrijven die klantinteracties, sensorinformatie en meer verzamelen, zoals Acxiom, S&P Global, Associated Press, Equifax, AccuWeather, verschillende lokale overheden en nog veel meer. Zij bieden datasets die kant en klaar te doorzoeken zijn met sql-query’s en integratie naar andere platforms en programma’s bieden via api’s. Dat maakt het ontsluiten van zulke gegevens makkelijk en externe data is zo flexibel inzetbaar.

Use-cases: telemetrie verkeer

Een voorbeeld is bandenfabrikant Bridgestone. Onder meer door de overname van TomTom Telematics heeft het bedrijf veel gegevens die zijn verzameld vanuit telematicaproducten. Zulke informatie verschaft inzicht in voertuigen en banden, maar dat is veel breder in te zetten dan alleen in de automotive sector. Deze data, onder meer gps-telemetrie en informatie van bandsensoren, is beschikbaar binnen de Data Marketplace van Snowflake. Data cloud informatie over voertuigbewegingen kunnen bijvoorbeeld interessant zijn van alles van toeleveranciers binnen de automotive sector tot aan transportplanners, lokale overheden en verzekeraars.

Een use-case is bijvoorbeeld het ontwerpen van infrastructuur. Met een dergelijke dataset is inzicht te krijgen over het wegennet en het klimaat. Een slecht wegdek zorgt bijvoorbeeld voor meer verbruik en dus meer CO2-uitstoot. Een planner kan deze informatie gebruiken voor het incalculeren van wegwerkzaamheden. Ook kan de energieinfrastructuur worden verbeterd, omdat bijvoorbeeld een leverancier van oplaadpunten uit de berg data kan destilleren wat een efficiënte verspreiding van EV-zuilen is.

Gegevens in deze Data Marketplace worden constant bijgewerkt. Het zijn dus geen statische gegevensset van historische data. Maar tegelijkertijd is het een pull-systeem. Dat betekent dat klanten de gegevens ophalen wanneer ze willen analyseren, maar er is geen realtime datastreaming. Voor bijvoorbeeld het analyseren van fileinformatie werken bedrijven dus niet met gegevens van verkeer op dit exacte moment.

Geen gevoelige data

Snowflake zorgt er daarnaast voor dat er geen gevoelige gegevens worden verspreid binnen deze datasets. Het gaat om geagreggeerde data, maar ook persoonsgegevens en andere specifieke gevoelige informatie kunnen worden geblokkeerd. De beveiliging van gegevens moet een integraal onderdeel zijn van elke strategie waarbij data wordt gebruikt. Het maakt eigenlijk niet uit of het nu om persoonsgegevens gaat die beschermd moeten zijn onder de AVG of open data die niet onder complianceregels staat, want zulke gegevens moeten altijd binnenshuis blijven.

Lees ook: Verhoog brutowinst fors met realtime data analytics

Bij een variant als de Data Marketplace van Snowflake is de datauitwisseling kernonderdeel van de Data Cloud. Deze is van de grond af opgezet met security als primaire zorg. Daarbij wordt gebruik gemaakt van features als versleuteling voor transport van gegevens en encryptie van opgeslagen gegevens, maar ook van bescherming van metadata, toegang met multifactor-authenticatie en key rotation, waarbij sleutels na verloop van tijd automatisch worden vervangen.

Groei data marketplaces

De voordelen voor zowel aanbieders van data als de gegevensconsumenten zijn legio. Bovendien groeit de hoeveelheid gegevens enorm met de komst van IoT-apparaten die gegevens verzamelen over gebruik. Diverse data marketplace-platforms maken dan ook een enorme groei door in 2021, zo merkte onderzoeksbureau Research and Markets onlangs op. Volgens de onderzoekers zijn zij van vitaal belang voor de dataeconomie en worden data marketplaces een motor van bedrijfsgroei.

De impact van Snowflake op jouw organisatie

Snowflake’s clouddataplatform levert in 3 jaar tijd een klant-ROI van 612% en meer dan 21 miljoen dollar voordeel op, blijkt uit onderzoek van Forrester. Lees in dit gratis Engelstalige onderzoeksrapport hoe verschillende klanten dit voordeel hebben gehaald.

Download gratis onderzoeksrapport

E-book: Cloud Data Lakes For Dummies

Of je nu jouw eerste datameer aanlegt of een bestaande wilt bijwerken, dit boek biedt ideeën om jouw zakelijke en technologische doelen te bereiken.

Download ebook

E-book: Cloud Data Warehousing For Dummies

Hoe kan jouw organisatie de kracht van enorme hoeveelheden gegevens gemakkelijk en betaalbaar benutten om efficiënter onbewerkte gegevens om te zetten in waardevolle bedrijfsinformatie? Dit e-book laat zien hoe meer gegevens de deur openen naar meer en grotere kansen, die bijna altijd gepaard gaan met even grote uitdagingen.

Download ebook

E-book: Data Sharing For Dummies

In dit e-book lees je hoe jouw organisatie snel en gemakkelijk één op één, één op veel en veel op veel relaties smeedt om gegevens op nieuwe en fantasierijke manieren te delen. Zo beperk je de tijd voor inzicht tot een nooit eerder mogelijk niveau.

Download ebook
/