Wat is een data marketplace precies? Niet iedere onderneming genereert zelf de gegevens die nodig zijn voor de juiste beslissingen. Terwijl andere bedrijven juist op een berg gegevens zitten waar ze niets mee doen. En de inzichten van het ene bedrijf kunnen het andere bedrijf helpen. Daar komt een data marketplace om de hoek kijken. Zie het als een matchmaker service voor data. De aanbieder en klant worden aan elkaar gekoppeld, zodat beide partijen voordeel kunnen behalen met het gebruik van hun data.
Het inzetten van zulke externe datasets maakt een organisatie competitief, omdat het makkelijker is om de concurrentie bij te benen. Maar ook biedt data van derden onverwachte mogelijkheden voor bedrijven die geen directe relatie hebben met een aanbieder binnen bijvoorbeeld een bepaalde sector. Klanten kunnen zo veel verder kijken dan naar gegevens van andere bedrijven in hun speelveld. Ruwe data uit onverwachte bronnen kan heel relevant zijn voor hun business. Tegelijkertijd kunnen aanbieders hun data te gelde maken door het gebruik van gegevenssets te verkopen aan organisaties die meer inzichten proberen te verkrijgen.
Datamodel verfijnen
Via zo’n platform vinden bedrijven bijvoorbeeld socio-economische data, financiële gegevens, ESG-datasets, BI-informatie, sensortelemetrie en andere gegevens om de eigen beslissingen te verbeteren. Afhankelijk van het type bedrijf, zijn verschillende soorten informatie relevant. Een webwinkel is bijvoorbeeld gebaat bij een dataset over het gedrag van mobiele gebruikers, een investeringsmaatschappij heeft iets aan data om de markttrends te analyseren en een financiële dienstverlener verbetert de business met een datamodel om kredietrisico’s in te schatten.
Verschillende bedrijven licentiëren hun gegevens onder bepaalde voorwaarden aan een data marketplace, zodat andere organisaties er weer gebruik van kunnen maken. In de Data Marketplace van Snowflake gaat het bijvoorbeeld om bedrijven die klantinteracties, sensorinformatie en meer verzamelen, zoals Acxiom, S&P Global, Associated Press, Equifax, AccuWeather, verschillende lokale overheden en nog veel meer. Zij bieden datasets die kant en klaar te doorzoeken zijn met sql-query’s en integratie naar andere platforms en programma’s bieden via api’s. Dat maakt het ontsluiten van zulke gegevens makkelijk en externe data is zo flexibel inzetbaar.
Use-cases: telemetrie verkeer
Een voorbeeld is bandenfabrikant Bridgestone. Onder meer door de overname van TomTom Telematics heeft het bedrijf veel gegevens die zijn verzameld vanuit telematicaproducten. Zulke informatie verschaft inzicht in voertuigen en banden, maar dat is veel breder in te zetten dan alleen in de automotive sector. Deze data, onder meer gps-telemetrie en informatie van bandsensoren, is beschikbaar binnen de Data Marketplace van Snowflake. Data cloud informatie over voertuigbewegingen kunnen bijvoorbeeld interessant zijn van alles van toeleveranciers binnen de automotive sector tot aan transportplanners, lokale overheden en verzekeraars.
Een use-case is bijvoorbeeld het ontwerpen van infrastructuur. Met een dergelijke dataset is inzicht te krijgen over het wegennet en het klimaat. Een slecht wegdek zorgt bijvoorbeeld voor meer verbruik en dus meer CO2-uitstoot. Een planner kan deze informatie gebruiken voor het incalculeren van wegwerkzaamheden. Ook kan de energieinfrastructuur worden verbeterd, omdat bijvoorbeeld een leverancier van oplaadpunten uit de berg data kan destilleren wat een efficiënte verspreiding van EV-zuilen is.
Gegevens in deze Data Marketplace worden constant bijgewerkt. Het zijn dus geen statische gegevensset van historische data. Maar tegelijkertijd is het een pull-systeem. Dat betekent dat klanten de gegevens ophalen wanneer ze willen analyseren, maar er is geen realtime datastreaming. Voor bijvoorbeeld het analyseren van fileinformatie werken bedrijven dus niet met gegevens van verkeer op dit exacte moment.
Zo verdien je geld aan data
Iedereen heeft data, maar niet iedereen verdient eraan. Dat is zonde want er blijven in Nederland miljarden euro’s op tafel liggen. Hoe verdien je eigenlijk aan data? Dat lees je in het gratis uitgebreide research rapport. Download nu!
lees verderGeen gevoelige data
Snowflake zorgt er daarnaast voor dat er geen gevoelige gegevens worden verspreid binnen deze datasets. Het gaat om geagreggeerde data, maar ook persoonsgegevens en andere specifieke gevoelige informatie kunnen worden geblokkeerd. De beveiliging van gegevens moet een integraal onderdeel zijn van elke strategie waarbij data wordt gebruikt. Het maakt eigenlijk niet uit of het nu om persoonsgegevens gaat die beschermd moeten zijn onder de AVG of open data die niet onder complianceregels staat, want zulke gegevens moeten altijd binnenshuis blijven.
Lees ook: Verhoog brutowinst fors met realtime data analytics
Bij een variant als de Data Marketplace van Snowflake is de datauitwisseling kernonderdeel van de Data Cloud. Deze is van de grond af opgezet met security als primaire zorg. Daarbij wordt gebruik gemaakt van features als versleuteling voor transport van gegevens en encryptie van opgeslagen gegevens, maar ook van bescherming van metadata, toegang met multifactor-authenticatie en key rotation, waarbij sleutels na verloop van tijd automatisch worden vervangen.
Groei data marketplaces
De voordelen voor zowel aanbieders van data als de gegevensconsumenten zijn legio. Bovendien groeit de hoeveelheid gegevens enorm met de komst van IoT-apparaten die gegevens verzamelen over gebruik. Diverse data marketplace-platforms maken dan ook een enorme groei door in 2021, zo merkte onderzoeksbureau Research and Markets onlangs op. Volgens de onderzoekers zijn zij van vitaal belang voor de dataeconomie en worden data marketplaces een motor van bedrijfsgroei.