Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waardering uiten? Zo doe je het oprecht en effectief (5 tips)

Naast een boost voor het ego werkt een compliment prestatieverhogend. Het is voor jouw bedrijf dus gunstig om regelmatig je waardering te uiten naar je werknemers. Maar hoe doe je dat zo oprecht en toch effectief mogelijk?

Als ondernemer moet je honderd ballen in de lucht houden. Uiteraard ben je ontzettend blij met die hardwerkende medewerkers die je hierbij helpen. Maar echt tijd om stil te staan bij hoeveel die medewerkers voor je betekenen, heb je vaak niet. Laat staan dat je ze dat vertelt.

Een gemiste kans, want 69 procent van de werknemers zegt harder te gaan werken als ze zouden merken dat hun inzet beter gewaardeerd wordt. Oftewel, complimentjes verhogen de productiviteit. Daarnaast schreven we al eerder dat oprechte waardering ervoor zorgt dat je werknemers met meer plezier werken, minder snel hun hakken in het zand zetten, minder vaak ziek zijn én langer voor je bedrijf blijven werken.

Kortom, geregeld je waardering uiten is dus niet alleen fijn voor je werknemers, maar ook goed voor je bedrijf. En voor jezelf. Want een compliment geven is vergelijkbaar met een cadeautje geven. Als je ziet dat iemand er oprecht blij mee is, geeft jou dat ook een goed gevoel, stelt sociotherapeut Frank van Marwijk.

Oprecht en persoonlijk

Voordat je door kantoor roept ‘Goed bezig’, moet je je realiseren dat een compliment alleen effect heeft als je het goed doet. Dat betekent dat je waardering altijd oprecht en persoonlijk moet zijn. Bij voorkeur ook in een vorm die past bij de wensen van de werknemer in kwestie.

Auteur Gary Chapman heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen elkaar waarderen en daaruit vijf verschillende manieren – talen – gedistilleerd. Per taal leggen we uit hoe je dat toepast in de praktijk.

Taal 1: positieve woorden

De meest makkelijke manier? Zeg het gewoon. Live, via een appje of met een post-it op het scherm. Belangrijk is dat de boodschap persoonlijk is. De werknemer moet zichzelf of zijn of haar werkzaamheden erin herkennen.

“Maak een compliment concreet”, adviseert Marieke de Vlieger, HR-manager bij Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen. “Zeg bijvoorbeeld ‘Wat heb je dat goed uitgelegd’, zodat het beter binnenkomt.”

Overigens hoeft de waardering niet alleen vanuit jou als ondernemer te komen. Er is ook een positief effect zichtbaar wanneer werknemers elkaar onderling meer complimenteren. Moedig dat dan ook aan. Bij Greetz kunnen medewerkers bijvoorbeeld via een speciale app (Impraise) elkaar makkelijker complimentjes geven. “Deel nou eens een duimpje zeggen we dan. Zeg wat er goed is aan jouw collega, wat diegene heeft gedaan”, vertelt De Vlieger.  

Taal 2: fysieke aanraking

Een high-five, een klopje op de schouder of gewoon een duim omhoog kan al een enorme boost in het zelfvertrouwen geven. Bijvoorbeeld omdat een target is gehaald, een grote klant is binnengehaald of omdat je merkt dat de werknemer nog net even een zetje nodig heeft om die pittige opdracht goed af te ronden.

Taal 3: cadeautje

Een verjaardag, de geboorte van een kind, een huwelijk, ziekte en jubileum zijn de momenten bij uitstek om je waardering uit te spreken met een cadeautje. Maar bijvoorbeeld ook een bijzondere teamprestatie kun je belonen met een presentje. Het hoeven geen uitbundige cadeaus te zijn die handenvol geld kosten. Zolang het maar oprecht en persoonlijk is.

Denk bijvoorbeeld aan een taart met een foto van het team erop dat een bijzondere prestatie heeft verricht. Door deze in het bijzijn van alle werknemers of de hele afdeling uit te reiken, voelt het betreffende team zich extra bijzonder en gezien. Naast de boost die het oplevert voor dit team, zijn de overige werknemers nog meer gemotiveerd om de volgende keer op die taart te staan.

Een ander goed voorbeeld komt van Greetz, die hun waardering al gelijk bij het aannemen van een nieuwe medewerker tonen. De Vlieger: “Als wij met een nieuwe medewerker een contract sluiten, ontvangt deze altijd een felicitatie van ons – een kaart, chocolade – met als afzender de namen van de personen met wie diegene contact heeft gehad. We personaliseren ons cadeau, want we zijn oprecht blij dat iemand ons team komt versterken.”

Taal 4: quality time“Zorg dat je managers continu oog hebben voor wat de medewerker bezighoudt. Zorg dat diegene wordt gezien”, zegt De Vlieger. Daarop kun je jouw attentie afstemmen. Denk aan een kaart met een persoonlijke tekst, een doos chocolade voor de chocoladeliefhebber, een bos bloemen voor degene die altijd bloemen in huis haalt en een kookboek voor degene die altijd de nieuwste recepten deelt. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.  

Onverdeelde aandacht is wellicht de meest kostbare manier om je waardering te uiten. Het kost je immers tijd. Maar voor de werknemer in kwestie is het vaak onbetaalbaar. Even ergens koffie drinken, lunchen of een wandelingetje maken.

Benut die tijd om oprechte interesse in je werknemer te tonen. Praat even niet over alle taken die nog liggen te wachten, maar vraag hoe het echt gaat met de werknemer. Zowel thuis als op het werk. Laat ook de ruimte om de werknemer vragen aan jou te stellen en vertel waarom je zo blij met de werknemer bent en wat je in hem of haar waardeert.

Taal 5: handje helpen

Wat voor de één een kleine moeite is, daar ziet de ander als een berg tegenop. Signaleer je dat een van je werknemers het zwaar heeft met een bepaalde taak? Te weinig tijd heeft om alles op tijd af te krijgen of een beetje hulp kan gebruiken omdat het privé niet lekker loopt? Spring dan even in of regel hulp.

Vele handen maken licht werk. Maar nog belangrijker: door te signaleren dat iemand hulp nodig heeft en dat ook te benoemen, voelt de werknemer in kwestie zich gezien en gewaardeerd door jou.

Ook de vervelende momenten

Genoemde voorbeelden lijken te suggereren dat je enkel bij positieve momenten je waardering kunt uiten. Maar juist ook op de lastige momenten is het belangrijk dat je de werknemer laat weten dat je ‘m waardeert en er voor hem of haar bent. Bijvoorbeeld bij een overlijdensgeval, (langdurige) ziekte of een ongeval.

“Gewoon een kaartje waarin je aangeeft dat je met iemand meeleeft, kan soms een wereld van verschil maken”, zegt De Vlieger (Greetz). “Maar ook even iemand de ruimte geven om zijn of haar verhaal te doen. Want het zakelijke en privé komen op zoveel vlakken samen, daar mag je als werkgever niet aan voorbij gaan.”       

Meer lezen over klant- en werknemersrelaties versterken?