Apollo Vredestein timmert hard aan de weg om wereldwijd in de top-10 van bandenproducenten te komen. Maar hoe verzekeren ze zich daarbij van voldoende geschikte medewerkers? ‘Je maakt hier een tastbaar product, van begin tot eind. Dat voelt goed.’
Deze ‘opgelost’ komt uit MT03 2016
Organisatie: Apollo Vredestein
Uitdaging: groeiambities managen
Oplosser: In Person
Het is lente. De bollen schieten uit de grond en de temperatuur stijgt tot aangename hoogte. Automobilisten wisselen weer massaal hun winterbanden om. Drukke tijden voor autobandenproducent Apollo Vredestein.
Stroomversnelling
Het is alweer 7 jaar geleden dat het Nederlandse Vredestein overgenomen werd door het Indiase Apollo Tyres ltd. Dit bracht het succes van de bandenfabrikant in een stroomversnelling. In de Enschedese fabriek worden nu elk jaar meer dan 6 miljoen banden geproduceerd. En de ambities reiken verder. Op de Europese markt lonken kansen en ook wereldwijd wil de bandenproducent een toonaangevende rol spelen: een plek in de top-10 van wereldwijde bandenmerken is het doel. De bedrijfsvoering in Nederland rolt de mouwen op.
‘De groeistrategie en de forse investeringen van de nieuwe eigenaar hebben onze organisatie een enorme impuls gegeven’, aldus Frits Eijkelenkamp, manager van het European Distribution Center. ‘We veroveren nieuwe markten en de veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op.’
De banden van Apollo Vredestein worden nu niet alleen onder nieuw geproduceerde personenwagens geplaatst, ook de verkoop van tractorbanden en trucks zit in de lift. ‘Ook breiden wij ons assortiment autobanden flink uit door een grotere variatie in maatvoering, breedte en dikte. De groei van onze productie is zo groot dat we nu in Hongarije bouwen aan een compleet nieuwe fabriek’, aldus Eijkelenkamp.
Volcontinu
De recessie lijkt weinig vat te hebben gehad op de bandenproducent. In 2009 werkten in Nederland 1.200 mensen bij Vredestein. Inmiddels zijn dat er zo’n 600 meer, verdeeld over 80.000 m2 fabrieksterrein in Enschede en het hoofdkantoor in Amsterdam. Er wordt hard gewerkt: R&D is doorlopend in ontwikkeling en productie en logistiek draaien op volle kracht. De 24-uurs economie leidde tot een volcontinurooster, waar nu dagelijks 5 ploegendiensten aan de slag gaan, in plaats van de 3 van eerst.
‘Je maakt hier een tastbaar product, van begin tot eind’
Voldoende technische professionals aantrekken blijft een uitdaging. ‘Het werk dat je bij ons doet, leer je niet op school’, vertelt Eijkelenkamp. ‘Wij nemen ons productiepersoneel in eerste instantie aan via een uitzendbureau. Vervolgens leiden wij hen intern op tot volwaardig productiespecialisten, via VAPRO-trainingen en learning on the job. Na afronding krijgen ze een vast contract. Ook voor logistiek en montage maken wij veel gebruik van uitzendkrachten. De flexschil vormt hier ongeveer 60 procent van onze totale bezetting. Hierdoor kunnen we snel op- en afschalen en inspelen op ‘piek en ziek’.’
Veel Indiase gezinnen
Het bedrijf werkt hiervoor samen met HR-partner In Person. ‘Zij doen voor ons niet alleen de werving en selectie, maar geven ook advies en houden ons scherp op het gebied van HR en personeelsplanning. Het is prettig om een partner te hebben met eenzelfde ambitie als de onze. Die groot genoeg is om iets neer te zetten en klein genoeg om flexibel mee te bewegen.’
Om te zorgen dat ze ook in de toekomst verzekerd zijn van voldoende hooggeschoolde technici, heeft Apollo Vredestein samen met de Technische Universiteit Twente een masteropleiding in het leven geroepen voor R&D-specialisten. ‘Ook vinden steeds meer professionals uit India hun weg naar Enschede. We hebben hier al heel wat Indiase gezinnen mogen verwelkomen’, voegt Eijkelenkamp toe.
DJ Hardwell
Meestal, zegt hij, is het snel duidelijk: je past hier of je past hier niet. ‘Apollo Vredestein is een uniek bedrijf: mensen zijn er trots op om hier te werken. Je maakt een tastbaar product, van het begin tot het eind. Het eindresultaat van jouw werk rolt letterlijk van de band; dat voelt goed.’
Dat tastbare product zie je overal terug in het bedrijf. Fysiek, maar ook artistiek. In de fabriek pronken banners met Vredesteinbanden. Flitsende reclame-uitingen met snelle sportwagens, indrukwekkende trucks, tractors en toerfietsen. Op videoschermen in de fabriek draait de nieuwste reclamecampagne. DJ Hardwell en de beeldschone Spaanse racecoureur Carmen Jorda figureren in een videoclip die is vormgegeven als hippe game; met opzwepende muziek en een verhaal over spanning, liefde en snelheid. Met in de hoofdrol uiteraard: een stel fantastische banden…
In de rubriek opgelost beschrijft de redactie van MT een casestudy van een organisatie of van een van haar klanten.