In uitdagende tijden nam PontMeyer ook de autoregeling onder de loep. Maar de groothandel in hout- en bouwmaterialen stuurde daarbij niet alleen op de leaseprijs ‘aan de voorkant’. Gelukkig maar, zegt inkoopmanager Tristan Duin: ‘Ineens werd het complete plaatje duidelijk.’
Best Practice van Management Team en Leaseplan
Tot drie jaar geleden streefde PontMeyer nog naar een uniform wagenpark. Je reed als medewerker 4 jaar in een diesel, zonder dat er veel aandacht was voor het brandstofomslagpunt. Maar toen Tristan Duin eind 2012 aantrad als verantwoordelijke voor het wagenpark, zorgde dit beleid ook meteen voor een groot pijnpunt. ‘Vooral die dure diesels drukten op de begroting’, blikt hij terug. ‘Daarnaast omvatte het wagenpark veel ‘toeters en bellen’. De vrijheid om van de leasenorm af te wijken was behoorlijk groot.’
Automandjes
Hoe anders is de situatie anno 2015. PontMeyer maakt gebruik van FleetPlan, een service van LeasePlan, waarmee de groothandel een ‘totale ontzorging’ van het wagenpark heeft gekregen. ‘Onze medewerkers kunnen kiezen uit een aantal ‘automandjes’ die zes geselecteerde automodellen bevatten, afhankelijk van de functieschaal van de medewerker.’ Leaserijders hebben verder zelf contact met de berijdersdesk van LeasePlan; PontMeyer heeft nauwelijks administratieve rompslomp meer. ‘Voorheen lagen hier stapels facturen die moesten worden afgevinkt, vaak zonder dat de collega precies de afspraken kende. En de tijd dat P&O bijna dagelijks vragen kreeg over gereden schade of kwijtgeraakte autosleutels, is nu gelukkig ook voorbij.’
Complete plaatje
Voordat het zover was, deed LeasePlan een ‘baseline assessment’: een volledige kijk in de keuken bij PontMeyer. Dat gaf Duin goed zicht op de verborgen kosten in zijn organisatie, van bijvoorbeeld administratie en P&O, maar ook van vervangend vervoer en meer- en minderkilometers. Dat zorgde voor flinke besparingen, volgens Duin de grote kracht van FleetPlan. ‘Een paar jaar geleden zette onze moedermaatschappij een tender uit voor het wagenpark. LeasePlan rolde daar op voorhand niet als voordeligste uit de bus. We wilden echter niet alleen sturen op de tarieven van een Golf of Polo. We zochten juist een partnership, waarbij we alle kostenonderdelen konden aanpakken. LeasePlan heeft snel die handschoen opgepakt.’
Efficiencyslag
En Duin is nog niet klaar met zijn efficiencyslag. Samen met LeasePlan werkt hij nu aan verdere uitbreiding van het dashboard, waarop álle kosten staan, dus ook brandstofverbruik en schade. ‘Ik wil direct kunnen ingrijpen als de schades toenemen of als mensen te lang doorrijden met winterbanden. Zo reduceren we gezamenlijk de kosten van het wagenpark.’