Deze ‘opgelost’ komt uit MT01 2016
Organisatie: Schiphol Group
Uitdaging: Talent werven
Oplosser: Adviesbureau LTP
Een selectiedag waarbij kandidaten één voor één worden gekeurd? Of een anoniem assessmentcentrum? Jelderik Schutz, manager talent & leadership development bij Schiphol Group, heeft er een broertje dood aan: ‘We laten de kandidaten liever zien wie wij zijn als organisatie. We willen dat kandidaten zelf ook kunnen beoordelen of wij een feestje zijn dat bij ze past.’
Pittig en leerzaam
Met die opdracht ging LTP aan de slag. Resultaat was een selectiedag waarbij de Candidate Experience centraal stond, en waarin ook de Schiphol-medewerkers een belangrijke rol hadden. De kandidaten doorliepen als het ware een dag uit het leven van een Schiphol-manager. Bij de start van de selectiedag kregen zij allemaal een iPhone uitgereikt, met daarop alle geplande activiteiten.
Via deze telefoon kregen zij tijdens de verschillende onderdelen feedback en nieuwe opdrachten. Waaronder groepsopdrachten en een managementgesprek, waarin de kandidaten samen met lijnmanagers kwesties van de luchthaven moesten oplossen. Een ander onderdeel was de pecha kucha, waarbij de kandidaat in een pakkend format zijn of haar verhaal moest vertellen. ‘Na elk onderdeel ontvingen de kandidaten feedback, van de assessoren of van elkaar. Dat was pittig, maar tegelijkertijd heel leerzaam.’
Beter willen worden
Het doel: zien of mensen willen leren en elke dag beter willen worden. Schutz: ‘Een vrouw vertelde een prachtig verhaal over hoe ze was geworden tot wie ze nu is. Maar de kandidaten zeiden dat ze niet altijd een goede verbinding hield met haar onderwerpen, waardoor de rode draad soms verdween. Zij bleek genoeg lerend vermogen te hebben om de feedback in dank te ontvangen en daarna heel authentiek te reageren.’ Dat gold niet voor iedereen. ‘Sommigen waren zich continu aan het profileren of aanpassen, waardoor ze onecht overkwamen.’
‘Het bruist aan alle kanten’
En waarom kon dit alles niet op het kantoor van LTP? ‘Omdat wij erachter wilden komen of de kandidaten bij Schiphol Group pasten. Dat kun je niet voelen als je het op een andere werkvloer organiseert. We hebben daarom ook echt een dag uit het leven op Schiphol gesimuleerd, met echte Schiphol-vraagstukken en echt Schiphol Group-personeel. Onze medewerkers hebben een extra training gekregen om zonder vooroordelen kandidaten te kunnen selecteren. Door deze opzet bruiste het aan alle kanten.’
10 toppers
En wat leverde de dag uiteindelijk op? ‘We hebben 10 traineetoppers aangenomen: 6 mannen en 4 vrouwen, een groep die bovendien aan de wens voldeed om ook meer culturen binnen te halen. Want het is onze overtuiging dat mensen met een bi-culturele achtergrond ook beter de wensen van onze reizigers kunnen begrijpen.’
Slim werven in cijfers
900 aanmeldingen
300 geselecteerden deden video-pitch
50 kandidaten door naar de gesprekkenronde
20 kandidaten op de selectiedag
26 iPhones gebruikt door kandidaten en observatoren
75 keer met de kandidaten via de iPhone gecommuniceerd
8,5 het waarderingscijfer van de kandidaten
In de rubriek opgelost beschrijft de redactie van MT een casestudy van een organisatie of van een van haar klanten.
Bewaren